Nästa artikel
Opel Ascona A 1971–75
Ett oskrivet blad

Opel Ascona A 1971–75

Publicerad 29 juli 2013 (uppdaterad 20 februari 2014)
En dröm för hemmatrimmaren, därför är Opel Ascona A svår att hitta i originalskick. Men det kanske inte gör något?

Ascona såldes ny med orden ”en robust familjebil med förvånansvärt sportiga vägegenskaper”. En inspirerande men också destruktiv formula. Idag tycks varje annons för Ascona A, generationen som tillverkades 1971–75, innehålla minst ett av orden turbobygge, rally eller busbil. 

Att hitta orörda originalbilar med 6 000 mil på mätaren är nästintill omöjligt så vi tänker inte uppmana dig att försöka. Men måste veteranbilsägande gå ut på att bevara till varje pris? Det förbjudna landet där vedbodtrimmarna härskar rymmer mycket spännande.
 
Är Ascona så stursk som den ser ut då?
Nej, det är den inte. Asconas stöddiga nylle skapade förväntningar som de högst alldagliga radfyrorna aldrig klarade av att leva upp till. Kanske är det också en av orsakerna till varför så många bilar modifierats. Ägarna har helt enkelt korrigerat Opels tillkortakommanden och själva fyllt på med de hästkrafter och övriga sportattribut som saknats.
 
Den är ju så snygg!
Det tyckte man på bilsalongen i Turin 1970 också. Men det var fortfarande den närbesläktade Manta, presenterad några månader tidigare, som man snackade mest om. 
Ascona fick sitt namn efter turistorten i Schweiz och fyllde luckan mellan Kadett och Rekord, men den ursprungliga tanken var att bilarna skulle säljas som Kadett C. Den på den tiden tongivande tidningen Teknikens Värld ifrågasatte priset i förhållande till storleken. Ascona var marginellt större än Kadett, designen snarlik, men Ascona var hela 3 000 kronor dyrare.
Bakom designen stod Charles ”Chuck” Jordan, Opels designchef åren 1967–71. Jordan hade en rad höga poster hos GM bakom sig. Bland annat som designchef för Cadillac under de år då fenorna var som högst. Asconas skarpa linjer känns också igen från en rad amerikanska sextiotalsbilar. Bland annat anas Buick Riviera från 1963 – ett annat av Jordans projekt.
 
Var inte Ascona väldigt vanliga?
Ascona höll sig stadigt runt tiondeplatsen i statistiken över Sveriges mest sålda bilar. Fram till 1975 byggdes nästan 700 000 Ascona, varav drygt 24 000 hittade till Sverige.
Huvudkonkurrent var Ford Taunus som alltid lyckades lägga sig några placeringar före – kanske för att de kunde utrustas i det oändliga.
Hos Opel var det ganska snålt tilltaget med utrustningsalternativ. Ascona fanns med 1,6- och 1,9-liters versioner av Opels CIH-motor. Utomlands även med 1,2-litersmotorn från Kadett. Karossalternativen var först bara tvådörrars sedan och tvådörrars kombi – Voyage. Fyrdörrars sedan kom först det sista året, 1975, till Sverige.
Versionen för dem med rallyambitioner hette Ascona 19SR och SR skulle uttolkas Sport Rally, inte Sveriges Radio. Beställde man den fick man förutom 1,9-liters motor på 90 hästar även bredare sportfälgar, extra mätare och styvare fjädring.
 
Vänta nu lite, vadå CIH-motor?
CIH står för ”Cam in head” Det rör sig alltså om motorer med kamaxel i topplocket. Men kamaxeln verkar via traditionella vipparmar – ett utvecklingssteg mellan stötstångsmotorn och en ”äkta” överliggande kamaxel.
Motorfamiljen utvecklades i USA under tidigt sextiotal när GM behövde mindre, mer kompakta bilar för att möta den ökande importen. GM i USA övergav projektet och stjälpte över den färdigutvecklade motorn på Opel i Europa. CIH-motorerna hade enorm utvecklingspotential och levde kvar hos Opel i decennier.
 
Var inte Ascona populär som rallybil?
Det tävlades flitigt med Ascona under hela sjuttiotalet. Opel drog hårt på rallykopplingen i reklamen och stämpeln som rallyjärn sattes tidigt. 
Många stora namn som Walter Röhrl, Anders Kulläng och Ari Vatanen har rattat Asconor – ofta med framgång. Opel hade en liberal inställning till att erbjuda sina trimbitar till privatförare. I mitten av sjuttiotalet var det inga problem att ställa sig vid disken hos sin lokala Opel-handlare och beställa trimkam och ZF-diff. Mycket godis kom i omlopp och när Ascona blivit omoderna i de övre klasserna blev de istället populära som ekonomiska rallybilar i de lägre klasserna – eller som objekt för vedbodtrimning.
 
Vad gör just Ascona till en så populär rallybil?
Det är en liten lätt men samtidigt mycket stöddig konstruktion. Chassiet är konventionellt uppbyggt med dubbla triangellänkar fram och stel axel bak. Lättmekat. Det tål många och hårda landningar. Det korta överhänget fram ger förutsägbara vägegenskaper. Det är lätt att köra Ascona snyggt. En av paradgrenarna är den lysande balansen mellan under- och överstyrning. Kraftiga uppställ kostar tid i rally. Föraren strävar efter en mjuk linje genom kurvorna och där glänser Ascona.
 
Men det måste ju finnas orejsade bilar!
Det gör det också. Men de dyker sällan upp. Om de trots allt gör det så är tysken blixtsnabb: ”Schwedisches Originalfahrzeug. Kaufen, kaufen!”.
Bäst chans att knipa en sund originalbil är att söka sig bortom media med internetuppkoppling. Kanske en köpesannons i scoutförbundets medlemsblad? Grannens farmors systers vedbod? Gör en enkätundersökning på det lokala ålderdomshemmet.
Kombimodellen är vanligare omodifierad.
 
Orka. Då låter det roligare med en rejsbil!
Ja visst gör det! Om du frikopplar dig från det traditionella veteranbilsägandet med märkesfilt i baksätet och KAK-märke i fronten så öppnar sig en helt ny värld av möjligheter. Det finns gott om bilar till salu som redan fått betydligt större maskiner under huven än vad Opel erbjöd. Ofta parade till en femväxlad låda. Köp en sådan och bygg vidare. Gör något nytt – gör något eget. Kanske en bil som på utsidan ser ut som en gammal rallybil men med originalinredning och modern drivlina?
 
Vadå? Så får man väl inte göra?
Nej det får man inte…
 
Okej, men vad kostar bilarna?
Tyskland har skrotat ut sin bilhistoria i högre utsträckning än Sverige. Sent ska syndaren vakna och idag är suget enormt efter otallade originalbilar. En omodifierad Ascona A kostar ganska omgående 50 000 i Tyskland. Sportmodellen 19SR kan kosta det dubbla.
Här hemma är det svårt att bedöma prisbilden för omodifierade bilar eftersom så få säljs. Modifierade bilar kan köpas för 10 000 och uppåt. En vettig originalbil kan fås för 20 000 och uppåt. Bilar som klassats in för historisk racing går för helt andra belopp, men då handlar det ofta om att du köper ett helt tävlingsmaskineri med några uppsättningar däck, säkerhetsutrustning och reservdelar.
Hårdfakta

 

Opel Ascona 16s 1975
Nypris: 25 100 kronor
Värde idag: 25 000 – 40 000 kronor*
Motor: Fyrcylindrig radmotor med överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 1 584 cm3. Max effekt 68 hk DIN (75 hk SAE) vid 5 200 r/min. Max vridmoment 104 Nm vid 3 800 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 243 cm. Spårvidd fram/bak 133/132. Längd/bredd/höjd 415/163/140 cm. Tjänstevikt 1 050 kg. Tank 45 liter. 
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram triangellänkar, bak stel axel. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 10,6 m. Rattvarv 3,8.
Hjul: Plåtfälgar, bredd 5 tum. Däck 165 SR 13. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak, tvåkrets bromssystem, servo.
Fartresurser: Toppfart ca 155 km/h. Acceleration 0-100 km/h 15 s. 
Förbrukning: 0,9 l/mil blandad körning. 
Källor: Jan Ulléns Bilfakta.
 
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.
Reservdelar och service

 

Opeldelar i Kungsgården kan ordna mycket: www.opeldelar.se 0290 – 373 11
Opus Motor i Svärdsjö är också välsorterat: 0246 – 200 42
ENEM i Saltsjö-Boo kan trimning: www.enem.se 08 – 715 04 00
Kolla detta innan du slår till!

 

Kaross
Plåten i Ascona är av den snabbrostande sorten. Förklaringen ligger i tveksamma lackeringsmetoder och billig plåt. Det här har alltid varit billiga bilar och billiga bilar får billiga reparationer. Se upp med spackel. Tillgången på reservdelsplåt är usel.
 
Motor
Trimningspotentialen i Opels lilla radfyra är oändlig och det finns mycket prylar att köpa, både begagnat och nytt. Med dubbla Weber 45:or, trimkam och hemmaportad topp blir det omgående bättre drag under galoscherna – men det kostar. Ett billigare alternativ är att montera en större motor från en senare bil. 2,4-litersmotorerna är populära. En sådan tar du omgående på att oljetråget sitter med M8 istället för M6 bult.
Motorerna tål mycket stryk, men slits som alla motorer av miltal och bristande service.
 
Chassi
Asconas chassi är mycket konventionellt uppbyggt med dubbla triangellänkar fram och stel axel bak. Bilar som gått i rallyskogarna kan vara krokiga efter dikeskörningar. Titta efter karosspaneler med mystisk passform. Sitter hjulet där det ska i hjulhuset? Slitdelar som spindelleder och styrleder finns nytillverkade.
 
Elsystem
Många bilar har haft fler stereoapparater monterade än du har fingrar på händerna. Instrumenteringen är ofta kompletterad med tillbehörsmätare – som monterats ur – och i, bytts, monterats ur en gång till. Operationerna i kabelhärvan kan vara väl utförda, men sannolikt är de snarare snabbt utförda. Kika in under panelen. Brandfara?
 
Inredning
Har bilen överhuvudtaget inredningen kvar? Om inte – gör det något? Mattsats finns att köpa, även innertak. Men om säten har revor och dörrsidorna hål så är det begagnatmarknaden som gäller.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.