Bild
Nästa artikel

Peugeot 404 1960-1975

Köpguide

Peugeot 404 var redan från början så lyckad att den aldrig behövde ansiktslyftas. En diskret glidare med stuns i benföringen. Behagligt låga priser också. Köp en, det gjorde Klassiker!

Klassikers egen före detta tjänstevagn, den diskret lagde Clouseau är bevis nog: vi gillar Peugeot 404 skarpt. Den var Frankrikes svar på Volvo Amazon, en snygg klassisk sedan med okomplicerad mekanik, massor av komfort och hög driftsäkerhet. Den perfekta nybörjarbilen helt enkelt. Det är ganska lätt att hitta ett bra exemplar och lika enkelt är det att hålla den i drift.

Kan du berätta lite om bakgrunden?
Premiärvisad i maj 1960 men påbörjad så fort företrädaren 403 sattes i produktion 1955. Tillverkades först i Socheaux nära schweiziska gränsen, sedan i ett otal länder jorden runt. De första exemplaren letade sig till Sverige genom Gjestvangs försorg våren 1961. Den enkla, nästan arkitektoniska linjeföringen kommer från italienska Pininfarina och har tålt tiden strålande bra.

Och mer?
Peugeots första trevande krockprover inleddes med projekt 404, som är ett traditionellt bygge med bakhjulsdrift, stel bakaxel och skruvfjädring runt om. Motorn, ursprungligen på 1 618 cc och 68 hk, går mjukt och lugnt och anses ytterst tillförlitlig. Våren 1961 kom insprutningsversionen på 86 hk, senare med ytterligare effekt. Karossen hade så lyckad design att man bara behövde ändra småsaker som emblem och inredningsmaterial under alla år fram till hösten 1975 då modellen lades ner. I Afrika har man högaktat 404 som en osedvanligt stryktålig bil. Den tillverkades i Nigeria till 1988!

Men låter inte detta som en riktig gubbil?
404 är kanske inget vrålåk, men kör en sväng i ett friskt exemplar så blir du överraskad. Lätt och precis styrning, lång och skön fjädring, sympatisk rattväxelspak och framstolar som du skulle önska dig framför teven. Sikten runt om är exemplarisk, de papperstunna fenorna bak är oslagbara riktmärken och sidorutorna är enkla och obrutna. Jättestort bagageutrymme. Glöm heller inte att 404 segrade i otaliga tävlingar, särskilt i East African Safari Rally under flera år i mitten av 1960-talet.


Finns det varianter på temat?
Tre grundmotorer bland bensinarna. Effekt från 60 hk till 96 (Injection). Dieselmodellen hade 58 hk. Karosserna är fyrdörrars sedan, kombi (Break), samt pickup. Mest påkostad är förstås Injection med metalliclackering, läder och sollucka – den senare även vanlig på simplare varianter, som vår Closeau till exempel. Breakmodellen, presenterad 1963, är en förunderlig kombination av lastare och snygging. Den har 19 cm längre axelavstånd, dubbla skruvfjädrar bak och fem hjulbultar istället för tre. Vi ska heller inte glömma de linjesnygga coupé- och cabrioletmodellerna.

Några speciella kännetecken?
Bilar med kort gaspedal är rariteter, tillverkade under maj-juni 1960. I juli 1961 kom den fyrkantiga armaturen för innerbelysningen. I november samma år tog man bort ordet “Danger” från temperaturmät…

Skärp dig!
Tre olika förarmiljöer, den tuffaste under 1960-62 med ljus ratt och klar Citroënanstrykning, den andra med ny men fortfarande liggande hastighetsmätare under åren 1962-67 och den sista med tre instrumentrundlar. Till och med 1965 var främre blinkersglasen helvita, därefter delade i parkeringsljus och orange blinkers.

Men förklara vad som är så speciellt med bilen?
Den lätta och spänstiga stegföringen. Den upprätta sitt­positionen, det fina utrymmet, blinkersspaken till höger och tändningslåset till vänster. Att bilen trots sin slitstarka karaktär är så smidig, lätt och körglad.

Baksidor, finns det sådana?
Växellägena kan vara lite kinkiga och ligger lite bakvänt på de tidiga bilarna. En vanesak. Mjöliga stötdämparfästen fram kan också lägga sordin på anrättningen om du inte kollat noga före köp.

Vilken ska jag köpa? Vad ska den kosta?
Du kan fortfarande än i denna dag hitta en skräpig men besiktigad vagn för under 10 000 kronor. Ska du upp på den verkliga fin-nivån är det frågan om ca 40 000 kronor, ännu lite mer om du ska ha en Injection med läder och allt.  Gå på en så tidig bil som möjligt. Rostskyddet blev sämre (!) med åren och lite av det svängiga 1960-talskänslan går förlorad i senare årsmodeller. Runt 50 000 404 kom till Sverige, 1969 var toppåret med ca 10 000 bilar sålda.

Sen måste du dra det här med veven!
Alltid. Peugeot 404 går att veva igång. Det sitter en vev under motorhuven och hålet i stötfångaren ger en ledning om hur det hela gå till. Ännu ett verkligt skäl att köpa en Peugeot 404 så fort som möjligt.  

Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: Peugeot 404 Berline 1963

Nypris: 15 279 kronor inkl soltak.
Värde idag: 20 000 – 30 000 kronor*.
Motor: Rak fyra med stötstänger, två ventiler per cylinder. Enkel Solex-förgasare. Vattenkylning. Volym 1 618 cm3. Max effekt 72 hk SAE vid 5 400 r/min. Max vridmoment 127 Nm vid 2 250  r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Rattspak.
Mått: Axelavstånd 265 cm. Längd/bredd/höjd 442/163/145 cm. Spårvidd fram/bak 135/128 cm. Tjänstevikt 1 160 kg. Tank 50 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram nedre tvärlänkar och fjäderben, bak stel axel med panhardstag. Teleskopstötdämpare.
Styrning: Kuggstång, ej servo.
Hjul: Plåtfälg bredd 4 tum, däck 165x380.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Trumbromsar fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 140 km/h.
Förbrukning: 1,1 l/mil blandad körning.

Källor: Stora Bilboken 1963, Genève­katalogen 1963.

*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.

Klubbliv
Svenska Peugeotklubben har ca 450 medlemmar. Genom klubben får du de kontakter du behöver för ett framgångsrikt 404-ägande och möjlighet att teckna MHRF-försäkring. www.peugeotklubben.se

Reservdelar och service

Rost är större bekymmer än mekaniska åkommor. Mekaniken är okomplicerad och lättjobbad över lag. Med rätt kontakter (genom klubben) hittar du plåt och mekaniska komponenter till rimliga priser. En framskärm kostar under en tusenlapp. Leta dig ut på webben med första anhalt på www.peugeotklubben.se och sedan vidare till de utländska firmorna www.peugeotparts.co.uk, www.neoretrofrance.com och www.depanoto.fr. Att lära sig lite reservdelsfranska är till stor hjälp.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

 

Kaross
Ökänd rostmojäng. Men bilar till och med årsmodell 1966 står pall bättre tack vare bättre plåtkvalitet och delvis förzinkat underrede. Börja med att undersöka framskärmarna, in- och utvändigt. Kolla särskilt kring lykthusen och själva strålkastarpottorna. Dörrtrösklarnas snygga dekorationsplåtar är skruvade och kan vara fina, men ändå dölja rost i de underliggande plåtarna. Domkraftsfästena är ofta kexiga, liksom stötdämparinfästningarna fram. Fuktsamlande textilmattor medför risk för rostigt golv – lyft och syna. Bagageutrymmets sidor kan rosta, särskilt på årsmodell 1967 och framåt då reservhjulet lades i en balja under golvet istället för vid bagagerumsväggen. Solluckan brukar hålla tätt och rost uppkommer inte spontant – om inte dräneringsslangarna (som mynnar ut vid bakhjulen) är igenkorkade. Blås rent med tryckluft.

Mekanik
Motor och låda är slitstarka saker och kräver bara vanligt underhåll. Byt olja var 500:e mil. Var ytterst försiktig när du byter stift. Det är obehagligt lätt att dra sönder gängorna i aluminiumtoppen och stiften sitter osynliga för ögat. Snäckväxeln i bakaxeln är speciell för modellen och tillverkad i en bronslegering. Därmed krävdes en särskild vegetabilisk olja – som inte pallade vårt klimat undan omvandlades till något stearinliknande vid kyla. Nu är det viktigt att använda rätt sort med viskositet W90. Med sommarveterankörning är en vinande bakaxel numera mer av ett skönhetsfel än ett tecken på akut rasrisk. Men varför plåga sig? Kardanstången omsluts av ett rör bultat i växellåda och bakaxel. Lite bökigare att jobba med, men inget hokus pokus. Slitage i rattväxeln och allmänt slitna bussningar och leder kan göra växlingen chansartad. Värt att renovera och justera in, vilket kräver handlag. Den nätta växlingen ska höra till modellens karaktärsdrag.

Inredning
Ju nyare bil desto mer enhetliga och slitstarka textilier. De första årsmodellerna kan i vissa fall framstå som rent av självförstörande. Skumgummit torkar med åren. Gör som Klassiker: Stoppa om stolarna till nyskick. Välj rätt skumgummi för rätt sort franska mjukhet. En sadelmakare vet. Dörrsidorna blir vågiga med åren. Tyvärr. Rent allmänt ska en komplett, fin och hel inredning fungera som tydlig köpsignal. En rostig sparklåda går alltid att fixa.

Elsystem
Inga konstigheter eller speciella felkällor här. Få, om ens några finesser som kan krångla.

Chassi
Amazonläget igen. Beprövat, masstillverkat, robust. Det inte specialfirmor, klubben eller privatpersoner kan plocka fram på hemmaplan går att beställa genom de välsorterade firmorna ute i Europa. Klassikers Clouseau må vara en lågmilare i exceptionellt skick, men drabbades kanske just därför av igenbeckade bromsar. Byt rörliga delar och slangar.

Kommentarer

#1
Bert Storkson
2013-07-21 21:33

Kronhjulet i kardan gick att vända på! Då försvann det malande ljudet.

#2
Jan Hall
2013-09-11 16:41

Du glömde att tanklocket sitter bakom nummerplåten!

#4
Ola Lindström alias "Lafayette"
2013-11-06 22:40

404 diesel med 55 hästar, från 1969 var min första egna bil. Köpte den begagnad av vår lokale "skojare" ( förlåt mig Kenneth). Den var rostig, mycket rostig, trots att den bara var sju år gammal. Tidigare ägare var enligt uppgift bonde i Vetlandatrakten, och ha brukade skjutsa sin get i bilen, lukten gjorde utsagan trovärdig, men jag köpte bilen för små pengar, minns inte exakt hur mycket, men den var billig.
Köpet genomfördes, kom överens med handlaren om att få använda hans verkstad för att renovera bilen . ( hade jobbat inte då och då hos honom med kundbilar). Hämtade 404:an en fredag, och skulle köra hem till Växjö, men kom bara knappt två mil, då rasade diff/kronhjulet. Fick ringa Kenneth som kom med sin nya fina 3-liters BMW, han bogserade oss ( i 140 ) tillbaka tilll verkstaden. Ruggigt ,
Jag fick låna en Skoda så att jag ochmin blivande fru kunde åka hem. Påföljande vecka hade Kenneth skaffat en komplett bakaxel med kardanrör, vi bytte alltihop, fixade bromsrör och alltihop på fyra timmar, och jag kunde åka hem i min rostiga bil. Nu började det verkliga jobbet, bit för bot byta ut rostiga sparklådor bakom ytterplats, byta hela golvet, byta framskärmar, slipa ned all lackering , hitta mera rost, svetsa, med MIG få ihop alltihop. Det tog ett halvt år, men resultatet blev bra. Det blev en Peugeot 404 diesel som varnärmare. Åtta år gammal, men med ett utseende och en kaross i toppskick. Motorn hade gått 14 000 min vi köpet, jag hade kört närmare 2 000 till under renoveringstiden. ( många mil till jobbet) .
Sommar 1977, hustrun vändate vårt första barn, jag åkte in i lumpen på Svea Livgarde i Kungsängen, det hände att jag körde från Växjö till Kungsängen, och det blev så den söndagen före vårt bröllop. Självfallet gav vattenpumpen upp i trakten av Norrköping på vägen upp, men viss självcirkulation hjälpe mig att köra vidare i försiktigt mak, så att motorn inte överhettades. Kom till kompaniet tidigt på måndag morgon. Så fort dagens tjänst var över, lånade jag en TG 11 för att köra till Gjestvagns för att köpa en ny vattenpump, men kom fram för sent, de hade stängt! Men på den tiden hade OK också reservdelar till många bilar, och faktiskt de hade rätt vattenpump, så jag köpte denna gör 79 kr.
Tisdag lika med kvällstjänst, så det blev inget byte den dagen. Onsdag, frågade jag min Fanjunkare om jag kunde låna regementets motorverkstad på kvällen, och fick OK. Men på motorverkstaden visste de inget om at jag fick vara där, stor palaver när vaktstyrkan kom ..........men det löste sig. Bilen klar mitt i natten. Permission från kl 14:00 på torsdagen, för att köra hen till bröllop på fredagen, lite oro för att de skulle krångla, men hemresan gick bra.
Gift den 4/11 1977 och är det ännu......... Vårt första barn föddes i december, 404:ans baksäte perfekt för barnvagnsinstsen och gott om plats för hjulen i bagaget.
Bilen gjorde god tjänst ett par år till, och såldes med nästan 28 000 mil till nästa ägare.

Tänk om jag kunde hitta min gamla 404 igen, men jag vet att den skrotades 1983.......

Ola

#5
rolle
2014-02-04 23:04

hej jag undrar om någon vet var man får tag i ett tändningslås med nyckel till en peugeot 504 70 tal mvh rolle

#6
Christoffer
2014-07-06 19:48

Fin bil, har nyligen köpt mig en välvårdad -66 med bensinmotor.
Känns som en ny bil, betydligt mysigare än min 90-tals Opel som jag har på vintern..

#7
ove djurberg
2014-11-19 14:41

Letar efter min gamla 404 diesel från 69 och med regnummer ANF542...råkar någon ha den på sin gård - hör av er - hade denna fantastiska bil på 70 talet och reste land och rike runt med den.
Har kollat i trafikverkets register - men där fanns den ej, regskylten blev 1991 satt på en japanare - vilket ju är en skymf...hoppas på detta sätt kanske hitta bilen så att jag kan få uppleva min gamla trotjänare igen -- troligen efter ett antal timmars renovering - men har en känsla av att den fortfarande inte är helt skrotad.
Så har du eller vet du var det står en beige sedan 404 diesel från 1969 så hör av dig till mig -troligen så finns inte regskyltarna kvar...men det kan stå Djurberg någonstans i pappren eller skrivet i bilen.
Hälsningar
Ove Djurberg 070 228 0 299
Östersund

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.