Bild
Nästa artikel

Saab 93/96: Ratta-ta-ta-ra-tam!

Köpguide

En Saab tvåtaktare köper du om du vill ha något mer än en bil. Du vill ha en bästis. Med cool design och massor av spritt i benen.

Saab 93/96: Ratta-ta-ta-ra-tam!

Din Saab tvåtaktsmotor kommer inte att drabbas av kolvskärning. Vi lovar. Har du koll på oljeprocenten och kör normalt med en grundfrisk och otrimmad maskin kommer du upptäcka att Saabs trecylindriga motor inte bara är charmig utan också slitstark. Det efterhängsna ryktet bottnar i dåtidens dåliga oljor och ointresserade brukare. Däremot blir du varse hur tvåtaktaren reagerar på luftfuktighet och temperatur och enligt somliga även ljusförhållanden. Varje motor är en individ med ett högst eget känsloliv. Trots blygsam effekt i reella tal upplevs den som en pigg krabat som i kombination med ett formidabelt chassi ger Saab 93 och 96 en speciell körglädje. Vid pådrag går den silkeslent, sjungande, som en turbin. På tomgång är den mer snackig, lätt osammanhängande.

Men de som gillar tvåtakts-Saabar är väl sektmänniskor?
Entusiasmen går på djupet, ingen tvekan om det. De allra flesta kan relatera till starka barndomsupplevelser i ”farsans Saab”. Intresset för rally är högst levande. Men att som nybörjare kliva in i Saabvärlden är upplyftande. Energin smittar av sig och ju större kunskaper och kontaktnät, desto lättare att hålla i gång kärran. Räkna inte med en uppsjö av företag inriktade på Saab. Kontakter är allt. Och alla kommer att göra sitt yttersta för att få dig att bortse från bilens nackdelar.

Vadå, finns det nackdelar också?
De som inte fötts in i en päronhalva kan tycka att man sitter på sniskan och kör, med dålig sikt, axel mot axel. En del menar att avgaserna stinker. Andra säger att bilen är primitiv, inte minst på motorväg och att den inte fixar så enkla saker som att köra över en vattenpöl utan att minst 33 procent av cylindrarna tar time out. Kylarens placering bakom motorn gör den kokningsbenägen. Är knutar, bussningar och motorfästen slitna kan den upplevas som ryckig. Småsaker alltså.


Fördelarna?
Körkänslan. Dra ut på en svängig grusväg och du förstår på ett djupare plan vad det handlar om. Chassit är sportvagnens: Lätt, vridstyvt med suverän vägkontakt i styrningen. När du fått kläm på hur man utnyttjar den begränsade effekten samt frihjulet (och att växla utan att koppla) är det som att ta ett kliv upp i konsten att köra bil. Den inledande, primitiva upplevelsen är ersatt av en känsla av basics och raffinemang i ädel förening.

Sedan kan man älska dess Sixten Sason-design och tekniska uppbyggnad, där konstruktörerna redan vid första penndraget förstod det geniala med plant golv, låg vikt och tyngdpunkt. Tror du flygkopplingen är båg – köp en verkstadshandbok som nattlektyr. En lektion i ingenjörskonst.

Okej, vilken ska jag ha då?
Saab tvåtakt är en typisk ladubil. I något skede slocknar entusiasmen hos ägaren men bilens bedjande blick gör den svår att skrota. Så det är framför allt objekt som hittar ut i annonserna, med allt vad det innebär av sökande efter reservdelar och renovering. Det är enkelt att mecka Saab, men plåt och inredning är svårt att hitta idag, liksom åtskilliga nyckeldelar. Fina, körklara bilar i originalutförande är alltid att föredra.

93 är för dig som vill ha den hala strömlinjelooken. Tillverkningstalen är låga och därför är de svårare att hitta. 96 upplevs som mer användbar och ”modern” från och med 1964 tack vare fyrväxlad låda. Långnos är för puritanerna inte ens ett alternativ, men med hängande pedaler och mer ombonad inredning har den en egen skön och mognare karaktär.

Dom är inte så vansinnigt dyra väl?
Tvåtaktsutövning var skrattretande billigt långt in på 1990-talet. Först stack Sport/Monte Carlo raketartat iväg i pris och i dess efterdyningar kommer nu standardbilarna. Dock inte i samma stjärnklass.

En fin 93 i originalskick kostar 50 000-60 000 kronor, kanske mer för rätt exemplar. En presentabel kortnos 96 ska du kunna få för 40 000 kronor, långnosarna värderas lägre, runt 25 000 kronor. Det är lätt att slå ihop en visuellt tuff och körglad busbil med extraljus lite blandade Saabdelar och en del rost i hörnen. Fränt, men inte värt så mycket. Rätt inredning, motor och utförande är det som ger värdet. Är det rallygrejer inblandade ska det vara äkta, tidstypiska. Och skicket, alltid skicket.

Olja direkt i bensinen – det verkar krångligt.
Bara om du sov dig igenom procenträkningen. 1,5-3 procent är det som gäller. Och blyersättningmedel kan du glömma på en bil utan ventilsystem. Liksom oljebyten. Men det du aldrig får pruta bort är att belöna dig och din bil med de där slingrande grusvägarna!

Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: Saab 93 1956

Nypris: 6 700 inkl värme.
Motor: Rak trecylindrig tvåtaktare. 748 cm3 Max effekt 33 hk vid 4 200 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Treväxlad låda med osynkad etta. Rattspak. Frihjul.
Mått: Axelavstånd 249 cm. Längd/bredd/höjd: 401/157/147 cm. Spårvid fram/bak: 122/122 cm. Tjänstevikt 890 kg. Tank 36 liter. Oljeinblandning 1:25 (4 %).
Fjädring/hjulställ: Fram tvärgående gummilagrade svängarmar, skruvfjädring och teleskopstötdämpare. Bak U-formad bakaxel, skruvfjädring och teleskopstötdämpare.
Styrning: Kuggstångsstyrning. Antal rattvarv 2,3. Vändcirkel 11m.
Hjul: Plåtfälgar 4 tum, slanglösa däck 5,00 x 15.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Trumbromsar fram och bak.
Fartresurser: Toppfart ca 120 km/h. Acceleration 0–80 km/h 20 s.
Förbrukning: 0,7–0,9 l/mil.

Källor: Originalbroschyrer, Stora Bilboken 1958.

Klubbliv
Genom Svenska Saabklubben www.saabklubben.se får du de kontakter, och råd du behöver. Webshop med reservdelar.

Reservdelar och service

Förvånansvärt lite är direkt utbytbart mellan årsmodeller och tvåtakt/V4. Svenska Saabklubben, www.saabklubben.se har ett växande reservdelslager och bedriver nytillverkning för medlemmar. I övrigt gäller det att hitta privatpersoner som säljer nya, nytillverkade och begagnade delar, exempelvis Karl-Anders Carlsson, 0521-431 33, www.randa.se och www.classicsaabracing.com Inom broms- och motordelar med mera kan vissa specialfirmor hjälpa till, som Speedparts i Uddevalla, 0522-66 52 20 och www.bromsoksrenovering.se. Det svåraste att hitta alla kategorier är tyg i originalutförande. Håll ständig koll på www.tradera.com.

Checklista – kolla detta innan du slår till!

 

Kaross
Urstark och lätt, rostbenägen på specifika punkter, som främre golvsektionerna mot torpedväggen och under tvärgående balk. Ändarna på längsgående balkar, under bränsletank och framför allt – bakre och främre fjäderfästen. Frontbalken på långnos bör du syna en extra gång. Bakskärmarnas övre hörn rostar gärna, liksom plåtfickan i vindrutestolparnas nedre ändar. Syna också dörrarnas bottenplåtar. En framskärm till en kortnos kostar en tusenlapp, men det skiljer i detalj mellan årsmodellerna. 1962 och framåt har samma utförande på dörrar. De bakvända dörrarna är gemensamma med 92 – i princip…

Mekanik
Motorerna är känsliga för längre stillestånd. Ett malande ljud (som kan komma först efter ett antal mil) indikerar korrosionsskador i ramlagren. En komplett vevaxelrenovering med nya moderna lager går på runt 4 000 kronor. Är motorn skrammelfri är den sannolikt frisk, ett simpelt men gångbart råd. Tickar det vid nedvarvning kan det vara uppslagna kolvringsspår vid avgasporten. Nya kolvar: en tusenlapp styck. De treväxlade lådorna är skottsäkra. När du provkör en fyrväxlad ska den vara tyst på fyran. Malande ljud kan betyda förestående ras. Generator, vattenpump och startmotorer är lätt och billigt att hitta/renovera. Är motorn svag kan den bakre ljuddämparen vara täppt. Slit loss den (du behöver inte ens palla upp bilen) och provkör.

Frihjulet ska ha ett mjukt ingrepp. Har det beckat ihop finns det bonnknep att ta till, där växellådan fylls med diesel varpå bilen rullas fram och tillbaka. Det är svårare att hitta hela och delar till den mindre 93-motorn. Många 93 har därför 850-kubikaren monterad. Räkna antalet topplocksbultar. Generellt sett är 93/96 mycket lätta att mecka själv med.

Chassi
En Saab 93/96 kommer till sin fulla rätt med friska bussningar, men slitaget är inte stort tack vare låg vikt och rejäl dimensionering. Stötdämpare är standardvaror. Från årsmodell 1962 och nyare kan du köpa bakre bromscylindrar över disk. Dito delar till främre bromsar är mer av en djungel – köp en reservdelskatalog och plugga på! Åren 1956-64 är drivaxlarnas segment i gummi. Nytillverkas idag. Hjullager är enkelt, från 1956 och framåt är det samma utförande.

Elsystem
Första årsmodellen av 93 har ett utbyggt 92-system. Inte många tåtar att hålla reda på. Nio av tio elfel på en 96 sitter i säkringsdosan. Rulla säkring är en grundkurs ute på fältet. När du kommer hem till garaget: byt till nya säkringar och putsa upp kontaktblecken.

Inredning
Svårt! Speciellt 93 hade vackra, tidstypiska textilier som ger bilen rätt karaktär. Trasiga, och/eller blandade stolar och dynor drar ner värde och intryck högst avsevärt. Gör en bedömning av vad som är möjligt att laga. Med stor portion tur kan du hitta begagnade baksäten som kan donera tyg till framstolarna, vilka oftast är spruckna och fula. Rätt och hel inredning kan mycket väl motivera köp av en lite för rostig bil!

Saab 93/96: Ratta-ta-ta-ra-tam!
Saab 93/96: Ratta-ta-ta-ra-tam!
Saab 93/96: Ratta-ta-ta-ra-tam!
Saab 93/96: Ratta-ta-ta-ra-tam!
Saab 93/96: Ratta-ta-ta-ra-tam!

Kommentarer

#1
Ulf Håkansson
2016-01-27 08:34

Har planer på att bli tvåtaktsägare under året. Siktar på en bil som jag kan köra direkt och bara behöver vårda ömt i början.
Vill få tag i en säljare som vill att dess ögonsten ska hamna hos den rätta köparen.
Så finns det något tips var jag ska leta?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.