Bild
Nästa artikel

Saab 95/96 V4 1967–80

Kramgoa Lothar

Stryktåliga Saab V4 blandar stark karaktär med gosiga mjukisegenskaper.
Den kramar grusväg som ingen annan och frihjulet gör körningen till ett nöje. Unna dig den unika V4-känslan. Det kostar inte mycket.

Med kniven mot strupen genomförde Saab bilhistoriens kanske mest lyckade motorbyte. Operation Kajsa innebar att den karaktärsfulla men omoderna tvåtaktaren ersattes av en halverad V8, cool, robust och själfull, det kan vem som helst intyga som någon gång tuggat sig genom en snötyngd svensk granskog en öde januarinatt till det trygga bakgrundsljudet av en hummande V4. I ett speciellt läge – det kan vara 88 km/h eller 103 km/h eller 122 km/h – andas motorn ut, slappnar av, och tåspetsarna nuddar vid evigheten.
 
Flumma lagom. Jag vill veta allt om balansaxellagringen. Det var något om ett drev gjort i pressad cornflakes?
Okej, det klassiska V4-raset. Fordmotorn har en motroterande balansaxel för att mjuka upp gången. Den drivs via en drevtransmission från vevaxeln. Axeln snurrar lika fort som vevaxeln men är bara lagrad i två lager och i dess ände sitter remskivan som driver fläkt, generator och vattenpump. Remskivan sitter alltså inte direkt på vevaxeln som på vanliga motorer. Slarvar man med oljebyten och oljekvalitet tar lagren stryk och börjar glappa. Kör man för länge i detta tillstånd kan transmissionsdrevet i ett fibermaterial haverera. Ett annat berömt fiberdrev driver kamaxeln. Det kan ryka i samma veva, eller om kamaxlarnas lager är glappa, vilket är mer sällsynt. 
 
Något om historien och antal tillverkade?
Saab 95 och 96 V4 blev under många år basen i Saabs försäljning, den hade en trogen kundkrets och den hann få syskon i form av 99 och 900 innan den till slut abdikerade. De första 600 bilarna byggdes i hemlighet och problemet med de 5 778 färdiga tvåtaktsbilarna i lager löstes genom att man bytte motorer på löpande band.
I Sverige såldes 50 949 Saab 95 mellan kalenderåren 1966 och 1981 (jo det finns 11 noterade 1979 och en 1980). Under samma period kom 176 135 96:or till världen. Enligt den senaste undersökningen Klassiker genomförde finns bara 4,6 procent kvar i registret. 1,2 procent är kvar i trafik. Vi som inte odlats i päronhalvor och spyfällor, vad finns det att hämta utöver nostalgikoma?
En stryktålig, rolig och egensinnig bil. Du får en unik körupplevelse med rattväxel och fenomenal vägkänsla. Frihjulet är en kvarleva från tvåtaktstiden, men faktum är att finessen fungerar bättre med fyrtaktarens lugna gång med snabbare nedgång till tomgångsvarv. Så fort du kommit upp i fart behöver du inte använda kopplingen över huvud taget och när det rullar små garnbollar av motorljud ur avgasröret är det som att prova berusningsmedel för första gången. 
 
Tungstyrd va?
Bilen är en smula fronttung vid parkeringsmanövrar, ja, men i fart är vägkontakten helgjuten och skojfaktorn på slingerväg finns där hela tiden. Ju halkigare och motigare, desto mer älskar man en V4. Den är också billig att hålla igång och lättmekad så länge du inte jämför med en jämngammal Volvo eller Opel. Knepen går att lära sig. 
 
Berätta mer om 95. Den ser ju verkligen helknäpp ut?
Vi i Sverige må vara vana vid dess uppsyn, men internationellt är modellen en chockupplevelse i positiv bemärkelse och efterfrågan ökar. Den är liksom flyg och träsko i ett, med fenor raketutblås. Kan det bli bättre? 95:an utvecklades parallellt med 96:an men lades ner två år tidigare, 1978. Utöver det rent uppenbara att modellen ger mer utrymme till folk och prylar är 95:an den du ska satsa på av flera skäl. Utöver design handlar det om tillverkningstal och antal överlevare. Det är ont om fina exemplar.  Av årgångarna 1973–78 finns bara 1 566 exemplar kvar i registret, de flesta rishögar. 1960-talarna är ännu ovanligare.
 
Rent allmänt då? Nyare eller äldre V4?
Går du loss på sextitotalskänslan är det en -67:a du ska. Låga vindrutan och lackkulörer sprungna ur Saabs mer dämpade och väldigt snygga färgskala. Fin inredning med blank tutring och grålackerad panel. De äldsta bilarna har den så kallade Silvermotorn som enligt kännarna är den som går allra mjukast. Nästa period är 1969–73. Öststatsperioden. Den särpräglade aluminumgrillen gör den till en återkommande statist i amerikanska kallakrigetfilmer ”inspelade” i Ryssland. Egentligen det tuffaste trynet, med bredbandsstrålkastare.
Nästa fas kan grovt indelas i plåtstötfångare eller gummi­överdragna gigantparkbänkstötfångare. Båda har sin charm. När det gäller inredningen blev den mer brunrationell än sinnlig med åren. Oavsett årsmodell får du en bil som förenar ingenjörsmättat flygarv med oförfalskad hemslöjd.
 
Det var något med rally också?
Skämtar du? Den är skogarna konung. I allt från RAC till Vissemålas grusgropsmästerskap. Att bygga sin autentiska dröm-V4 för finåkning eller tävlingsbruk har på senare år blivit en folkrörelse. Ska du ge dig in i denna förtrollade värld av tätstegade lådor och korsinsug – greppa stora plånboken. Alla jagar samma typ av oåtkomliga delar. Men är det en rallyklon du vill ha så satsa på Indiskt gul – den superhäftiga, nästan självlysande officiella tävlingsfärgen. Det fanns också en obetalbar ljusgrön officiell tävlingsfärg som kom 1976.
 
Några specialare man kan rikta in sig på?
Utöver tidiga bilar kan konnässören fokusera på exportvarianterna Monte Carlo V4 och V4 DeLuxe som var mer utstyrda med dubbla lister och sportig inredning. Även 95 fanns i DeLuxeutförande, hitta en sådan den som kan. Någon vassare motor var det aldrig frågan om. Leta i USA. 
1700S var en version som byggdes på beställning av Saabs tävlingsavdelning 1974–75 i kanske 150 exemplar. Med två hundra kubik större maskin, Solex 32-förgasare och sportsystem hamnade effekten på 90 hästar. Sportkoppling, sportstol och sportfjädring gjorde den – sportigare. 
Det som i snäva Saabkretsar benämns ”Jubbe” syftar på två jubileumsmodeller värda att titta närmare på. Den lite mer okända är den silverfärgade -75:an med Lejongul alternativt Manillabrun inredning. 2 317 byggdes varav 2 165 stannade i Sverige. Den mest kända jubileumsbilen – och mer samlarvärd – är den sista serien på 300 bilar, 1980, med Aquamarinblå metallic och ljusblå plysch i snygg kombination med krokekerfälgar. Här är den procentuella överlevnaden riktigt bra, men varning utfärdas å det skarpaste: rostproblemen upphöjt till tio. 
 
Något om värdet?
Saabentusiasterna är omtalat snåla till sin läggning och V4:orna har fram till nyligen enbart betraktats som slit- och slängbilar. Rallyfeber och utländska intressenter har drivit upp priserna, men de är sensationellt låga än så länge. Det är som om bilarna inte hittar utanför den inre kretsen. Den har drabbats av ”vanlighetssyndomet” men till skillnad från Volvo Amazon har priserna knappt rört sig.  0–10 000 kronor kostar de urkiga exemplaren, men här går fortfarande att hitta bruksmaskiner. För 25 000–30 000 ska du kunna få en riktigt fin vagn. Lite till och du köper en ”ny-i-kartong”. 95:an är aningen dyrare.
 
Det här med spyfällan kanske du ska utveckla en smula.
Det är en fackterm som beskriver den bakåtvända och nedfällbara extrasoffan i 95:ans bagageutrymme. Den jag och många med mig växte upp i. Har du barn ska du absolut se till att din tilltänkta bil har denna finess. Baklängeskräkning är själva grundbulten i ett livslångt Saabintresse. 
 
* Lothar var seriefiguren Mandrakes urstarke men snälle kompis. En reslig kraftkarl i leopardskinn. Han dök även upp i humor­serien Rally i P3, bara lite mer kramsugen.
Text Claes Johansson
Foto Simon Hamelius
Hårdfakta
Saab 95 V4 1972
Nypris: 19 850 kronor.
Värde idag: 25 000–30 000 kronor*
Motor: Fyrcylindrig V-motor med stötstänger, två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 1 498 cm3. Max effekt 65 hk DIN (73 hk SAE) vid 5 200 r/min. Max vridmoment 115 Nm vid 2 500 r/min. 
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Rattspak och frihjul.
Mått: Axelavstånd 250 cm. Spårvidd fram/bak 122/122. Längd/bredd/höjd 430/150/147 cm. Tjänstevikt 1 060 kg. Tank 42 liter. 
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram triangellänkar, bak stel axel. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram, bak gångjärnsdämpare.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 10,8 m. Rattvarv 2,7.
Hjul: Plåtfälgar, bredd 4 tum, 5.20x15. 
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak.
Fartresurser: Toppfart 145 km/h. Acceleration 0–100 km/h 18 s. 
Förbrukning: 1,0 l/mil blandad körning. 
Källor: Jan Ulléns Bilfakta.
 
*Bil i väl fungerande bruksskick, original eller renoverad men ändå med vissa mindre defekter.
Reservdelar och service
Fågeholksmin är att vänta om du går in till närmaste Saabhandlare. Lite servicedetaljer kan langas upp på disken. Men det kan vilken reservdelsfirma som helst göra. Men ställ frågan! Återförsäljarna har ingen gemensam sökfunktion för gamla delar. Kanske finns en smärre skatt undanstoppad? 
Annars är det www.saabklubben.se som gäller. I klubbens forum slänger du ut frågorna och på medlemmarnas webshop finns ett och annat att köpa. I annat fall är det hobbyidkare som säljer grejer. Kolla Tradera och nyss nämnda hemsida. En annan startpunkt är www.getemotordelar.se, www.bromsoksrenovering.se och www.speedparts.se.
Checklista – kolla detta innan du slår till!
KAROSS
Karossen är självbärande och urstark, ändå lätt. Även om det inte låter så i följande rader klarar den rosten riktigt bra. När den kommer är den övervägande synlig och det ska till rejäla mängder rost innan styrkan går ur. Eländet äter sig in i bottenplattans fyra hörn, dörrbottnar/falsar och bakre stötdämparinfästningar. Även de främre fästena drabbas. Och hjulhusen fram och bak, speciellt i topp men också dubbelplåteländet i främre hjulhusen. Domkraftsfästena är rosthärdar. Rostrisk i golvet mot torpedväggen och under tvärgående balk. Balken innanför fronten bör kollas. Bakskärmarnas övre hörn rostar liksom plåtfickan i vindrutestolparnas nedre ändar. Framskärmarna rostar runt blinkers. På 95:an ska du kolla fenor (runt bakljusen) och baklucka en extra gång. Likaså plåten som sitter mot bakstammen. Otäta rutlister släpper in vatten som kan lägga sig  som en sjö i bottenbaljan. Klar rostrisk.
Varning för de sista årsmodellerna då man bytte rostskyddsmassa. Under den fina svarta ytan kan det dölja sig en helvetesskildring.
Saabklubben säljer golvplåtar. Begagnad plåt som dörrar och skärmar är ingen bristvara. Billigt är det.
 
MEKANIK
Robust. Motoröra räcker långt för att detektera en frisk maskin. Ett sätt att fördjupa kontrollen är att låta motorn gå på tomgång utan ventilkåpor. Med en torktrasa i beredskap synar du att stötstängerna och vipporna får sin korrekta smörjning från dropplåtarna, oljan ska droppa i en jämn takt på båda vänster och höger motorhalva. 
Du måste kolla balansaxel­lagringen. Demontera fläkt­remmen. Greppa remskivan. Ett radiellt glapp tyder på slitna lager – problem! 
Växellådan är stark, men den kan vina en del. Är vinandet åt det obehagliga hållet är raset nära. Frihjulet ska löpa i och ur utan klonk eller hyss. Är vattenpumpen dålig invändigt kan motorn gå varm, trots att kylsystemet ser okej ut i övrigt. Kostar en femhundring. Kompressionen bör ej understiga 9 bar. 
Tvåportsförgasaren (från årsmodell 1977B) är extra känslig mot tjuvluft. Friska slangar är a och o. Under motorn löper kylarslangar i form av en befruktningssugen Alien. Jobbigt att byta. Men byt. När du provkör: börja med kall maskin. Bilar med automatchoke kan trilskas. Går att smörja upp.
 
CHASSI
Stötdämpare och bussningar är standardvaror. Hjullager och bromscylindrar ordnar special­firmorna eller hobbyhandlare inom klubben. Lägg in en sökning på Tradera. 
 
INREDNING
Antalet klädselalternativ minskade med åren, ju nyare bil desto större chans att hitta rätt textilier på begmarknaden. Ingen nytillverkning finns. Klubben är rätt forum. En fin inredning är ett köpargument, ett rosthål i golvet går alltid att fixa.
 
ELSYSTEM
Inga extraordinära felkällor. På allmänt vis ska tänddelar vara fräscha och bytas innan de ger upp. En klassiker i Saabsammanhang är dålig kontakt i säkringshållaren, putsa av och smörj med kontaktspray. Värmen från avgasröret kan göra att kabelhärvan till startmotorn åldras och spricker. 

Kommentarer

#1
Sören Fogdenius
2013-08-03 11:42

"Vi har kommit lätt på sne..." framfört av gruppen "Ratt & Pedaler"...;-)

#2
PHermansson
2013-08-08 06:24

Bra skriver som vanligt Claes! Även om 68an hamnade lite mellan raderna. Vill också tipsa om att Svenska Saabklubben också har en mycket aktiv Facebooksida.

#3
Fredrik Andersson
2013-12-06 13:43

Nja, ang bakstötdämparna på 95 så är de knappast lätta att hitta i standardsortimentet....

#4
Charles Inyoin
2016-11-14 07:03

Hey I would like to buy a SAAB V4
Estate.
Yours sincerely,
// Charles

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.