Bild
Nästa artikel

Bilen hela dagen

Köpguide

Amazon – hela Sveriges klassiker! Stabil, pålitlig och lätt att ha att göra med. En oslipad diamant för några tusenlappar eller en toppfin 123 GT för 150 000 – välj nivå själv!

År 1944 visades Volvo PV444 som gav Volvo kraftigt ökade försäljningssiffror bland personvagnar. 1950-talet kom och med det ett nytt formspråk på bilarna, varför Volvo behövde en ny och modern familjebil.

1956 var Volvo klara med Amazonen, det första resultatet av den då unge designern Jan Wilsgaards arbete. Bilen blev startskottet för det som Volvo än idag är kända för – säkerhet.

Med en rymlig och självbärande kaross och läckra Italien-inspirerade linjer enligt tidens mode blev den en omedelbar succé. Innan sagan var slut hade närmare 700 000 bilar tillverkats.

Men en Amazon – är inte den väldigt tråkig?
Det tycker du bara för att du sett så många, så länge. Ta ett steg tillbaka och titta på den igen! Den är smäcker och snygg, den är inte lik någon annan bil. Dess rättframma köregenskaper och totala känsla av oförstörbarhet gör den rolig att köra. Visst, de första med B16-motor är kanske lite klena men väl på rull är även de tidiga bilarna vilsamma och trevliga på vägen.

Hur många olika versioner fanns det av Volvo Amazon?
En drös! Då leveranserna kom igång under våren 1957 såldes flest tvåfärgade bilar. Alla minns väl de svarta, midnattsblå eller rubinröda med gråvitt tak eller gråbeige med vitt tak? Då PV:n började åldras under tidigt 60-tal lanserades en billigare tvådörrarsversion av Amazonen i oktober 1961.

Februari 1962 kom Amazon Herrgårdsvagn med elegant tvådelad baklucka. Modellen utvecklades och förbättrades vidare genom åren till skillnad mot dagens modellcykler som sällan varar mer än sex-sju år. Sista årsmodellen för herrgårdsvagnen blev 1969 då Volvos nya familjevapen 145 lanserades. Från årsmodell -62 såldes bara enfärgade bilar.


En raritet idag är en av de 750 tillverkade polis-Amazonerna som bland annat fick radialdäck, bromsservo och skivbromsar långt innan de serietillverkade bilarna. Även strålkastarna är special; de togs från SJ:s RC-lok och gav en bättre ljusbild.

Om jag vill ha en cabriolet då?
Ja då får du bygga en själv. Eller försöka få loss en av de få kvarvarande Coune-cabrioleterna som togs fram av den belgiske karossbyggaren Jacques Coune. Endast fyra exemplar byggdes. Men karossen lämpar sig mycket väl som öppen och åtskilliga hemmabyggare har försökt med varierande resultat.

En så långlivad bil måste ha haft många olika motorer?
Helt klart, elva olika effektuttag ur B16, B18 eller B20 förekommer. Vid introduktionen satt en uppborrad version av PV444:ans B4B kallad B16 på 66 friska hästar i bilarna. 1958 kom den vassa (nåja) Sport med dubbla SU-förgasare, annan kamaxel och vansinniga 85 hk.

1962 var det dags för den ultramoderna B18 som lämnade 75 hk i normalutförande och 90 hk i Sport-version. Starkast var B18 Sport mellan 1969-70 som lämnade 118 hk. För den som önskar finns en uppsjö av trimdelar att tillgå – både från Volvo och andra företag,

Vilken ska man köpa då?
Amazonen finns i så många utföranden att det egentligen är din egen smak som avgör. En orörd herrgårdsvagn kanske är helrätt för en köpare, en customiserad -69 med scoop, rosa teddy och transplanterad Rover V8 kanske stämmer bättre för en annan. Vill du vara unik försöker du hitta något av de 2 529 svensksålda exemplaren av årsmodell 57.

Kan man köpa reservdelar utan problem?
Ja, det är busenkelt. Amazonen är en ikon bland reservdelsfirmorna och delar finns i överflöd. Bilen är dessutom så vanlig att delar ofta finns på marknader och träffar av olika slag. Vissa delar kostar dock mycket pengar. Att det oftast är mer ekonomiskt att köpa ett dyrare och finare objekt är en sanning som i hög grad gäller Amazon.

Exempelvis kan en komplett främre stötfångare med horn lätt springa iväg mot 7 000 kr. Har du koll på reservdelspriserna blir det lättare att uppskatta en eventuell renoveringskostnad då du tittar på ditt objekt. Tipset är att gå med i Amazonklubben för att på så vis erhålla rabatter på delar.

Är Amazonerna obegripligt dyra idag?
Nej. Det finns relativt gott om Amazoner och du får vad du betalar för. I Sverige börjar priserna för renoveringsobjekt runt 5 000 –10 000 kronor. I andra änden på skalan finns 123 GT och andra klenoder i nyskick med priser över 100 000.

Kombimodellen är mer sällsynt och betingar ofta ett högre pris. Tidigare var suget från exempelvis Tyskland och Holland stort efter Amazoner men det verkar ha lugnat ner sig i takt med att priserna stigit i Sverige.  

Text: Staffan Erlandsson Foto: Per Hammarsjö

Hårdfakta: Volvo Amazon 123 GT 1967

Nypris: 19 250 kronor.
Motor: Fyrcylindrig rak med stötstänger, två ventiler per cylinder. 2 SU-förgasare. Vattenkylning. Volym 1 788 cm3. Max effekt 115 SAE vid 5 600 r/min. Max vridmoment 152 Nm vid 3 800 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda med elektrisk överväxel. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 260 cm. Längd/bredd/höjd 445/164/153 cm. Tjänstevikt 1 180 kg. Tank 45 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Fram nedre triangellänkar, bak stel axel.
Styrning: Snäcka, ej servo. Vändcirkel 10,1 m.
Hjul: Plåtfälgar. Däck 165 SR 15.
Elsystem: 12 volt, växelström.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak, servo.
Fartresurser: Toppfart 170 km/h. Acceleration 0–100 km/h 12 s.
Förbrukning: ca 1,1-1,2 l/mil ­blandad körning.

Källor: Automobile Revue, Bilistens årsbok 1967.

Klubbliv
Amazonklubben firade 30 år 2010. Forum, annonser och fyra nummer av klubbtidningen Amazonbladet ingår i medlemsavgiften. Kika in på www.amazon­klubben.se för mer information.

Reservdelar och service

Via den ideella organisationen SVIS (svenska Volvo-klubbar i samarbete) säljs mängder av delar till medlemmar i olika Volvo-klubbar. Även andra företag specialiserade på Volvo-delar har det mesta att köpa. Bilens robusta och enkla konstruktion gör det lätt för den normalhändige att själv serva bilen.

Checklista – kolla detta före köpet

Kaross
Rost är mycket vanligt överallt. Vissa delar är lätta att kontrollera, som exempelvis golv och underrede, medan andra inbyggda områden är svåra som A-stolparnas förlängning ner under framskärmen samt torpedväggen. Ta bort pappen från främre fotutrymmets sidor och titta noga. Plåten som bildar övergång mellan torped och golv kan nås genom att lyfta på golvmattan. Från motorutrymmet kan skarven mellan torped och framskärm kontrolleras. Ta gärna en syl och kontrollera att det inte bara är färgen som håller ihop bilen.  Undertill är tvärbalken som sitter ganska precis under förarstolens framkant utsatt. Bakre bärarmsinfästningarna är också ett vanligt ställe. Framskärmar och frontplåt är mycket svåra att få tag på i dagsläget. Kontrollera noga att plåten runt strålkastarna är frisk, liksom plåten mot motorhuven. Där skärmarna går upp mot vindrutan sitter en förstyvningsplåt som gärna samlar vatten och smuts vilket innebär rost. Sammanställ sedan den uppskattade kostnaden för plåtdelar och lack innan du bestämmer dig.

Motor
Långköraren Amazon hann med både B16, B18 och B20, motorer som främst är kända för sin stryktålighet. Ett visst knackande är normalt, kolla framförallt att motorn drar kraftfullt från låga varv. Känns det kraftlöst kan cylinderloppen vara slitna. Strombergförgasarna kan glappa i spjällaxeln, vilket är dyrt att åtgärda. Nyrenoverad Stromberg till B20 kostar 2 900 kr.

Växellåda
Växlarna kan hoppa ur, inte bra. Lyssna efter missljud från växellåda och bakaxel. Klonkande ljud kan vara lätt att åtgärda om det är bussningarna i bakaxelstagen, ett komplett bussningskit för bakvagnen kostar 1 200 kr. Det kan också bli dyrt om det beror på slitna drev i växellåda eller differential.

Bromsar
Fram till augusti 1964 satt trumbromsar även fram. Provbromsa och se till att ingen sneddragning förekommer. Att renovera frambromsarna med nya skivor, ok, belägg, bromsslangar samt huvudcylinder kostar ungefär 7 000 kr.

Inredning
En trasig förarstol behöver inte sluta i ekonomisk ruin. Ofta är det bara nya gummiband för några hundringar som behövs för att du åter ska kunna se över ratten. I värsta fall kostar ny klädsel för fram- och baksäte drygt 6 300 kr för årsmodellerna 62-64. Koderna på typskylten i motorrummet hjälper dig ta på rätt på din bils utrustning. Med hjälp av Amazonklubbens matrikel kan koderna dechiffreras.

Kommentarer

#1
Chevamannen
2011-07-04 23:56

Ni menar gråbeige med SVART tak :)

#2
Lasse Göransson
2016-03-15 19:30

Amazon 1969 och 1970 hade inte B18 det var B20 b motorn på 118 hkr

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.