Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Det har plötsligt blivit tyst. Till och med fågelkvittret i aprilsolen har upphört. Alla närvarande har med ens blivit väldigt noga med att inte vifta med några armar. Claes Johansson som står på en stor kabeltrumma försöker igen: ”Är det verkligen ingen som vill ha en Peugeot 404? Var inte blyga nu. Kom ihåg inget bud är för lågt, allt ska bort idag!”
Året är 2018 och makarna Harriet och Bernt har ärvt en samling bilar efter gode vännen Gunnar. Det handlar om ett tjugotal vardagsvagnar från 1950- och 60-talen, de flesta i ett mycket krävande skick. De har stått inträngda i en källarlokal under ett före detta svinhus sedan tidigt 1970-tal och många är delvis demonterade, några är krockskadade. Ändå är det helt fantastiskt ladufynd, ett utsnitt av trafikbilden från 1960-talet.
Nyheten om samlingen har fått stort genomslag – först i Klassiker, sedan i kvällstidningar och andra medier. Att bilarna ska säljas på auktion utan reservationspriser har satt igång fantasin hos många och nu har hundratals nyfikna samlats på gården väster om Stockholm.
”Men om nån FÅR 100 kronor för att ta den då?” säger Claes oväntat. Osäkra skratt. Får man göra så? Men när Claes upprepar erbjudandet höjer en man handen. Tjong, bort för minus 100 kronor!
När allt är över har 21 av 23 bilar sålts för sammanlagt 74 210 kronor, ett snitt på 3 500 kronor per bil. ”Det här blev väldigt bra”, sade Bernt. ”Det viktiga var att bilarna skulle få en ny chans.”
Åtminstone två av bilarna är idag renoverade: Benny Nymans Volkswagen Typ 1 och Lars Magnus Perssons Fiat 600 har du kunnat läsa om i Klassiker.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.