Bild
Nästa artikel

Årets Klassiker-kandidat 12: Ford 17m

Årets klassiker

Det är dags att rösta fram Årets Klassiker! Vi presenterar de tolv kandidaterna i vår fina väggkalender som följer med nummer 1/2013 – och här på webben!

Fortfarande 1960 var det helt okej för en bil att vara kromkäck och tivoliglad. Tio år senare var det som om en gråhinna singlat ned över svenska parkeringsplatser och infartsleder. Fyrverkeriet hade tappat höjd, trafiken fått uniform. Bilar hade blivit bilism. Att då susa genom förorten med en lågupplöst europaversion av en fenig amerikanare, med blixtformade lister, kromnylle och bjärt lackering kan inte ha betraktats som något annat än väldigt, väldigt omodernt. Snudd på hopplöst. Kanske var det just därför som en affärsman någon gång 1975 backade in sin gröna och vita Ford 17m deluxe 1960 i ett anonymt förråd på Ekerö utanför Stockholm.

 

Mer än 30 år senare blev det dags att röja ur garaget och Steve Tell råkade befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle. Han köpte den kromglada Forden och återförde med små men välriktade medel den kromglada tysken tillbaka till verkligheten. ”Bilen skulle inte må bra av en totalrenovering!” säger Steve.

 

____________________________________

Bland alla som röstar lottar vi ut en rad fina priser!

 

Första pris

Ett smidigt svetsaggregat!

Visst vill du ha en liten smidig migsvets i kompakt design som bara väger 14 kg! Läs mer på www.verktygsboden.se artikelnummer 89300. Värde 4 995 kronor.

 

2-4 Pris: Årsprenumeration Klassiker Moped!

Vinn ett helt år med Klassikers nya specialtidning om mopeder, skotrar och cyklar! Värde 361 kronor.

 

5-20 Pris Klassikers coola keps!

Svart med broderad Klassikerlogga.

Ford 17m Deluxe 1960.

Ägare: Steve Tell.

Kommentarer

#1
Hackenbush55
2013-01-07 09:20

Detta är definitivt årets klassiker. En otroligt vacker bil som man bara blir glad av att se. Här har man enbart ägnat sig åt en design som är en fröjd för ögat och struntat totalt i aerodynamiska egenskaper.

#2
Bozze Lundgren
2013-01-07 12:47

En av de snyggaste 50-talarna. Våra grannar köpte en ny sådan 1958, eller om det var -59.

#3
Jörgen Schwarz
2013-01-11 18:47

Allt man vill veta och lite därtill om Taunus 17M P2, finns i en nyutgiven bok på tyska, men med en del översatt till svenska. våra svenska P2 har ett eget avsnitt i boken. Kontakta Jörgen,. Mail: lybecker@spray.se
Det lilla mästerverket har en egen svensk hemsida: www.taunus17m.n.nu

#4
Folke Åkerblom
2013-01-12 12:05

Kommer ihåg från slutet på 1960-talet då en granne åkte rally för MSK Hammaren med en sådan bil. Landade i ett stenröse i Fagersta och bilen gick inte att reparera. Helt klart en klassikerfavorit.

#5
Anders Ek
2013-01-14 12:11

En given röst på en bil som väcker minnen! Har haft 2 st i min ungdom, varav en 1958 de Luxe var min första bil.

#6
anders lindström
2013-01-17 11:18

klart snyggaste bil

#7
Hasse B.
2013-01-21 17:46

Det finns en del rolig kuriosa runt dessa bilar, tyvärr dock sällan översatt till svenska, så jag drar några brottstycken. När P2 skulle konstrueras blev uppdraget att i princip utgå från den då helt nya Vedette generation 2 (som strax såldes till Simca) och skala ner måtten - enstaka detaljer lånades över där det gick, medan ett och annat mer lånades från engelska Consul som också fick låna ut grunddesignen för motorn. Annars fanns det planer på att bygga en OHC-motor med remdrift till den nya 17M, men det skrinlades efter att bara några prototyper hunnit testas. Ett försök gjordes att lansera modellen i USA, men det floppade och bara enstaka har överlevt där.

#8
Owe Liljeholm
2013-01-22 17:30

Min absoluta favorit! Min far hade en combi (Turnier) 1957 års modell som var det snyggaste jag sett på fyra hjul och det gäller även sedanmodellen.

#9
Leif Hedström
2013-01-27 20:13

Underbar modell. Rostade tyvärr kopiöst. Grannarna byggde sin villa 1961, muraren körde en röd/vit HGV som t o m med en treårings ögon var kraftigt rostskadad i framskärmarna. Vi talar om hål på drygt 1dm på en bil som var högs 4 år gammal.
1981 Fick jag nöjet att köpa en 17M sedan av förste ägaren som skött den väl. Han hade arbetat med flygmotorunderhåll i Arboga. Detta bidrog nog till att den var i rätt gott skick. Båda framskärmarna var dock uppätna i bakkant. Bien finns kvar och kan misstas för att vara ny. Kolla gärna http://www.garaget.org/?car=291811&image=3003354

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.