Bild
Nästa artikel

Brun klassiker

Saab 99 2.0L CombiCoupé

Har med en tår i ögat sett allt fler 99:or på folkracebanorna, drömmen om att äga en själv blev för stor.

Bilen togs ut i trafik 750812 och har sedan dess varit med om en hel del. Bl.a så har den haft en Toppola på sig under många år, och varit så långt som Italien på semester.

Bilen renoverades på 90-talet, ex.vis med en ny motor och div. plåtjobb. Innan jag fick tag i bilen hade den varit stillastående många år, innan en god vän till mig köpte den och använde som bruksbil.

Nu rullar den prickfritt och spinner som en katt, brukar ta en tur då och då. Har lyckats få tag i gamla papper via Svensk

Arkivinformation, och det tillsammans med originalbroschyren är kvällslektyr på hög nivå.

Saab 99 2.0L CombiCoupé

Saab 99 2.0L CombiCoupé

Årsmodell 1975

Ägd sedan 20081003

Brun klassiker

Kommentarer

#1
Claes
2009-04-01 16:19

Härligt, välkommen in i " klubben". Alla har vi våra böjelser och skönt att det är mer än jag som har räddat en SAAB 99 från folkrace döden.
Självklart har även jag fått tag på data via Svensk Arkivinformation. Min bil ( andra reportaget här i KLASSIKER WEBSIDA)har bara haft två brukare,varav den första var född 1911!!! men några handlare har den även passerat..
" Har man en 99a är man inte hundra :-) "
/Claes

#1
Sven
2009-04-06 21:26

Fick förra året det delikata uppdraget att finna en lämplig köpare till en blå 1984 års 99, dvs sista årsmodellen. Damen jag sålde den åt hade haft det sedan ny, och vårdat den som ett avhållet barn. Strax över 10 000 mil var mätarställningen, och ALLT var original på bilen. Nåja, med undantag för bensin, olja, avgasrör och däck... Och vilket skick!

Trots sitt skick gick bilen som en kratta. Ett kort besök hos den eminenta verkstaden Fridafors Bil löste problemet: En skruv hade fastnat i förgasaren, så att det inte gick att ställa in densamma. 20 minuter senare rullade jag ut - och vilken känsla det var! Det var som att köra en fabriksny Saab, fast 25 år senare. Rapp i styrningen, stadig och ändå smidig på vägen som bara en 99 var vid den tiden, och helt underbart fräsch i interiören. Jag blev svårt sugen på att köpa bilen själv istället för att sälja den, men vetskapen om att jag inte skulle ge den den omvårdnad den förtjänade fick mig att gå vidare med försäljningen.

Bensinpumpen lade av innan leverans, så den var dessvärre inte original när köparen hämtade bilen. Men han verkade vara av den rätta ullen, och det kändes som om denna enägarbil hamnade hos den som förstod att fullt ut uppskatta både skicket och den mycket korta historiken.

#1
SNYGG BIL
2009-06-10 20:00

ETT AV MINA DRÖMBILARNA MED 900 TURBO SAAB 1985

#2
Johan Dahl
2010-11-01 02:42

En mycket fin bil!

Rätt färg och allt, brun skall det vara!

Var kan man hitta reportaget om Claes 99:a förresten, det skulle man gärna vilja läsa...

/Johan Dahl, 14

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.