Bild
Nästa artikel
Fem år med Renault 16

Fem år med Renault 16

LÄSARKLASSIKER

Vår första redaktionsbil, en Renault 16 TL, har levt ett lugnt liv sedan den försvann ur strålkastarljuset. Ägaren berättar.

För snart fem år sedan läste jag om Klassikers första reportagebil, den mjukt fjädrade fransyskan Renault 16 TL. Den som aldrig fick något namn och som bara gick och gick. Efter att ha sett videoklippet på webbsidan där den så bekymmerslöst och lätt gungade fram i det svenska sommarlandskapet och sopade rent med konerna i älgtestet, blev jag alltmer intresserad.

En sån hade ju Tinas pappa, i radhusområdet där jag växte upp på 70-talet och pappas kompis Peter hade också en för den delen.

Vive la France! Eller ”ska ha” helt enkelt och på Motorhistoriska marknaden i Tullinge anmälde jag mitt intresse till chefredaktören. Tiden gick och en vacker dag, eller nåja en gråmulen småsur novemberförmiddag var det nog, ringde Carl Legelius med ett erbjudande som inte gick att motstå.

Sedan dess har ett antal angenäma klassikersäsonger förflutit tillsammans med Renaulten.

Franska bilar ska bjuda på lite äventyr och mystiska egenheter, som att vindrutetorkarna går igång när man öppnar bakluckan eller att vänster bromsljus börjar lysa om man slår på den högra blinkersen, men bara när det regnar.

Men inte då. R16 har överraskat precis lika lite som när den tjänade som reportagebil. Besiktningen gick Renaulten genom utan minsta lilla påpekande annat än att den var den ”coolaste bilen” på stationen den dagen.


Man kan inte säga att den fört en överbeskyddad veteranbilstillvaro i min ägo med endast några få mil till närmsta träff varje sommar även om det har blivit en del puts och engagemang för att fortsätta hålla den så där magiskt plåtfrisk. Den har fått rulla drygt 1 000 mil de senaste åren och åkt på några långresor, till Träffpunkt 70 i Borås bland annat.

Ett regularityrally har den fått vara med om också i skogarna kring Västerås. Under en semesterresa till Värmland på sådär en 100 mil var allt den krävde en ny glödlampa, som gick att köpa på Biltema i Jönköping, hylla J17.

Men så har också Anders Udd på Nääs Bilservice i Stockholm sett över den inför varje säsong, så där ligger nog en del av förklaringen. De riktigt trevliga stunderna med bilen har inte enbart avnjutits längs med sommarsvenska riksvägar.

En och annan tur till stormarknaden med familjen i sådär lagom murrigt höstrusk har bjudit på genuin 70-talskänsla i de skumgummistoppade mysfåtöljerna ackompanjerat av tidsenliga hits från den batteridrivna kassettbandspelaren mellan framsätena.

Nu börjar det dock kännas som om den behöver ge plats för andra franska projekt, så om du har intresse att föra historien vidare ge ett bud på en rullande tidsepok. 

Renault-fakta

Ägare: Henrik Hjelm
Märke: Renault
Modell: 16 TL
Årsmodell: 1978
Ägd av mig sedan: 2006

Kommentarer

#1
Håkan Svensson
2011-08-18 11:54

Jag hade själv en Simca 1100 LE -77 som bruksbil året om, under åren 01-05, och det var en kul bil som man färdades lagom långt och fort med.

En liten egenhet som den hade, var att kupéfläkten vägrade att gå de första 15 minuterna när det var runt 20 grader kallt ute, så man fick köra med nedvevad sidoruta för att inte imma igen. Det var kallt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.