Nästa artikel
Hopplöst förälskad i en 51-årig skönhet
Mercedes-Benz 220 SE

Hopplöst förälskad i en 51-årig skönhet

Publicerad 13 mars 2010 (uppdaterad 13 december 2013)
Skönheten är en Mercedes-Benz 220 SE från 1959. En modell som jag såg först när jag var 18 år och föll direkt som en sten. Slukade allt som fanns skrivet om denna i gamla nummer av dåtidens press. Den första inköptes 1979, när jag låg i lumpen!

För 4000 kronor blev jag lycklig ägare till en mörkgrön 220 SE. På
vägen hem blev jag stoppad söder om Norrköping på E4 av polisen och
fick lämna bilen där. Farsan och jag drog upp veckan efter och
bogserade hem den! En nätt liten tripp på 40 mil. Bilen såldes ett
antal år senare demonterad.

22 år senare väcktes mitt slumrande begär på nytt. Ett letande började över hela Sverige, 180/190 och 220 modeller besågs och provkördes, alla med varierande behov av rostlagning mm. Rätt så snabbt dök en 220 SE upp men för dyr, kontakten med säljaren bibehölls och se där, efter ett år var priset lägre och hon blev min. En av 1974 tillverkade fyra dörrars sedan med modell beteckningen W128 nämligen nummer 872. Hon levererades till den 7 April 1959 till Sverige.

Förste ägaren var ingen mindre än den kände arkitekten och stor byggmästaren Anders Diös, registrerad på hans firma. Därefter har den vandrat runt mest i mellan Sverige tills nu.

Efter första vinterns uppfräschning av motor rummet och allmän översyn av bromsar så togs bilen ut på de halländska vägarna i April 2007. Transport av sonen med dam till examens balen utfördes med bravur trots kö körning i två timmar.

W128 var Mercedes första modell med mekanisk insprutning som riktade sig till en bredare kundkrets än tidigare. Den presenterades hösten 1958. Trots detta var mer priset nästan 3000 kronor än förgasar versionen, nästan en halv folka 1958! Eftersom fenan introducerades augusti 1959 hann bara 1974 sedaner tillverkas vilket gör den till en av de mer sällsynta då de inte var mycket värda i slutet av sextio talet.

Hon hänger lätt med dagens trafik fast på ett värdigare vis. Vid blandad körning vill hon ha strax över litern per mil men när hon får sträcka ut på landsvägen klarar hon sig under litern. Broms servo och rejäla trummor runt om borgar för att det nästan 1,5 ton tunga ekipaget (får man skriva så om en dam?) går att stoppa.

Jag försöker köra med henne så ofta det bara går, hon mår bäst av det. En rundtur på Ã-land har hon fått vara med om med svärföräldrar där bak

Relaterade bildspel

Mercedes-Benz 220 SE

Mercedes-Benz 220 SE

Årsmodell 1959

Ägd sedan 2006

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.