Bild
Nästa artikel
Mazda 1300 - en av två i Sverige

Mazda 1300 - en av två i Sverige

LÄSARKLASSIKER

Mazda 1300. Bättre uppföljning på Samara 1300 finns väl inte? Per Andersson berättar om sin uddafågel.

Jag skulle bara ut och spana på lite loppisar på en ledig dag. Då dök denna lilla krabat upp lite ledsen och övergiven längs en grusväg.

Sist jag såg en sådan var för cirka 20 år tidigare på en skrot i Karlskrona. Hade just lämnat in en Saab 99 för hjälp med ett motorbyte då jag fick låna en Mazda 1300 för att ta mig till jobbet. Tyvärr var denna bil redan avregistrerad och skulle pressas men jag fick iallafall äran att köra den en ett par kilometers sista resa så att säga.

Men nu stod det alltså en likadan fast mossbevuxen och lite allmänt hängig där och habegäret slog genast till. Det blev ett par bilder, sedan hem till datorn och en koll med Transportstyrelsen gav ägarens namn och nummer.

Nu gick det fort. Ett par dagar senare stod pärlan i svärfars garage. Tänk vad bra det gick att tvätta av mossa och mögel med gulsåpa och ljummet vatten. Lacken visade sig skaplig om än repad och bättrad här och där. Värre var det under golvmattorna, hittade två äckliga sniglar bland genomsura filtmattor och plåten var allt annat än frisk.

Vänster framskärm var också rejält rostskadad men inredningen kanonfin så det känns som att bilen är värd att rädda. Det fick bli andra däck eftersom de som satt på var så spruckna att de knappt höll luften. Bromsarna bak satt fast men det gick att motionera igång hjulcylindrarna och nya backar hittade jag hemma i garaget bland allt möjligt bra att ha.


Många sena kvällar har gått åt till golvet och allmän översyn men nu har jag bokat tid för besiktning i början av november för att få börja köra den innan vintern och snön slår till på allvar.

Återkommer med en rapport efter besiktningen. Eventuella tips om den andra kvarvarande 73:or mottages tacksamt. För det här är helt klart en utrotningshotad art. Endast 43 stycken kvar och Trafikverket anger att av dessa är endast två från 1973.
Jag är sugen på att kontakta ägaren till den andra. Vi borde anordna en träff. Det går ju inte åt så många funktionärer, den saken är klar.

TEXT OCH FOTO: Per Andersson
 
Mazda 1300

Namn: Per Andersson
Märke: Mazda
Modell: 1300
Årsmodell: 1973
Ägd av mig sedan: 8 september 2010

Mazda 1300 - en av två i Sverige
Mazda 1300 - en av två i Sverige

Kommentarer

#1
Erlend Dammen
2010-10-22 23:41

Grattis till din röda uddabil!

Hälsningar Samara 1300.

#2
Gaute Halsaunet
2010-10-23 01:17

Gratulerer med denne klassiske Japanske bil. Helt klart en bil å ta vare på.

#3
Håkan Svensson
2010-10-23 10:32

En så´n hade ju...Claes Johansson!

#4
Fredrik H
2010-10-23 12:21

Åh, detta är ju den tidiga varianten som bara fanns mellan 71-73 i Sverige! Var väl tillsammans med Mazda 616 den första Mazda-modellen som såldes i Sverige, så helt klart värd å ta vara på!

Finns bara 7 st kvar så vitt jag vet, varav en är besiktigad. Fanns också som kombi av vilka två stycken skall finnas kvar.

Råkar sitta på regNr på de kvarvarande bilarna, kan maila dem om så önskas.

#5
Per Andersson
2010-10-23 20:39

Hej Fredrik H!
Jag är mkt intresserad av reg nr på kvarvarande bilar,transportstyrelsen hjälpte gärna till med antal bilar kvar osv men specifika reg nr lämnar de inte ut!
Har du möjlighet så kontakta mig på mailadress : petra.a@spray.se
Det skulle vara kul att få reda på skicket på de kvarvarande bilarna!
Är det någon som vet om kamkedjespännaren är mekanisk eller hydraulisk? (jag tycker det rasslar lite väl mkt) men bilen har ju stått
i nästan tio år och hittils har det bara blivit mkt korta provkörningar på grusvägarna runt garaget...
Tack för alla positiva kommentarer!
Hälsningar Per Andersson

#6
Magnus Berglund
2010-10-25 14:24

Nice!
Här har du länk till en kompis!
http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?thread_id=4154
Lönar nog nog att leta lite i wankelträsket, finns i alla fall några där även om dom inte fanns med wankel.

// Magnus

#7
Lars Bodin
2010-10-25 23:57

Grattis till köpet!
1300:an som Magnus länkar till är min.
Köpte den för några veckor sedan med förhoppningar om att kunna köra den i vinter.
Men efter att ha renoverat toppen så konstaterade jag att blocket var spräckt.
Bestämde mig då för att konvertera den till en wankelbil. Just din modell såldes ju med denna motortyp och kallades då för R100.
Har lite delar över om du behöver något?
När det gäller kamkedjan så spänns den mekaniskt.
Du hittar spännaren innanför den lilla luckan strax ovanför vevaxelns remskiva. Lättast är att plocka bort front ock kylare för att komma åt den.
Letar själv skärmar till min... Inte det lättaste att hitta!
mvh Lars

#8
Calle
2010-10-31 21:58

Grattis till fyndet!! En sån hade jag kunnat ägt men pga ungdomliga skäl lät ja den gå till skrot...ångrat mig sen dess..
Har faktiskt lite delar till dig om du vill ha lite gåvor..

#9
Per Andersson
2010-10-31 22:24

Till Kalle på kommentar nr 8: Lysande!
Delar? !
Allt är av intresse oavsett skick!
Kontakta mig på mailen,petra.a@spray.se
Härligt med så hjälpsamma och generösa personer
här på tidningen Kassikers kommentatorssida
Ägaren till den andra 73,an är spårad och kontaktad,
bilen han äger är ca 50 chassinr ifrån min!
Bilen är enligt ägaren blå och tyvärr i ganska dåligt skick...Jag har bett om en bild el två-vi får se...
Fortsättning följer!
Hälsningar Per Andersson Mazda 1300 Lindesberg

#10
Eddie Larsson
2013-10-01 17:25

Kan säga att den har registreringsnumret FWE607 om det är till hjälp!

#11
Mike
2019-03-23 21:59

Jag had en ‘76

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.