Räddad från skrotning
Vad ska man göra när man hör en arbetskamrat prata om att skrota sin gamla klassiker? Man köper den så klart...
En BMW från -87? Vad ska du med den till? Det har man hört från många. Faktum är att det måste vara en av världens mest välbyggda bilar.
Jag köpte min med tanken att göra en blivande skrotbil till en vinterbil. Det var en vinterbil, en vinter. Numera står den glatt förvarad i garaget med trevligt sällskap av två andra E28:or, en 2002, en BMW 850 och en gammal Cadillac .
Efter många timmar i garaget hösten och vintern
-06 fick jag äntligen bilen besiktningsklar.
Bilen sänktes, fick nya bromsar runt om och motorn byttes till en som inte lät som en spansk kastanjettävling.
En polering och lättare ytrostlagning på ett par ställen behövdes för att gamla Bettan inte skulle skämmas i sommarsolen.
Vägarna i Ljungbytrakten blev återigen en E28 och ett stycke tysk kvalitétshistoria rikare.
Numera står bilen varmt och gott i garaget och väntar på ett nytt hjullager bak, nyrenoverade BBS RS Splitfälgar och en solig sommardag.
BMW 520ik
Årsmodell 1987
Ägd sedan 2006
Kommentarer
Fick nys om denna sidan tack vare "Folkatävlingen" i senaste numret.
Trevlig extra läsning, förresten.
Har blivit lite intresserad av BMW´s åttiotalare, tack vare Klassiker nr.7 2007 (artikeln om 325:an). En sådan har det faktiskt oxså blivit.
Gillar även E28:ans lite kantigare former skarpt.
-Men vad står K:et för? (520ik)
Mvh. Håkan
Det var en fin E28 du hade :)Har du fler bilder på den eller är du medlem i Garaget.org? Jag undrar som Håkan, vad står K:et för?
Är det inte katalysator K:et står för? Det var ju ett försäljningsargument 1987.
Carl
Tack för kommentarerna. Visst står K för katalysator. Men man kan fortfarande besiktiga enligt värderna utan kat.
S.martin: Det finns fler bilder på Garaget.
Ja BMW:s 70-80talare satte en bra grund för dagens moderna bilar.
Supersnygg E28 i helrätt stuk!