Bild
Nästa artikel

Cabby - så såldes den

HUsvagn

I Klassiker 10/2012 berättar Sami Vihriälä om renoveringen av familjens Cabby från 1974. Cabby från Kristinehamn lanserades som en vädersäker och stark vagn.

Genom tiderna har ett flertal husvagnstillverkare funnits i landet. Bara ett fåtal har överlevt och Cabby är ett av de varumärken som än idag har nyproduktion av husvagnar.

Tore Nilsson startade Cabby 1963 i Värmländska Kristinehamn och första modellen kom ut 1965. Första ”ur-Cabbyn” hade ett äggformat utseende likt storsäljande och samtida SMV.  

1968 byggdes  Cabby i Skandinaviens största och Europas modernaste husvagnsfabrik och byggde husvagnarna med den s.k. Cabby-metoden, som innebar att man sprutade uretan-skum mellan ytterplåten och innerskivan utan träreglar, för maximal isoleringsförmåga utan köldbryggor.

Åren mellan 1969 och 1985 införlivades Cabby i en internationell koncern och det var under denna period Cabby-Nova byggdes. Vagnarna finns i ett otal antal versioner beroende på längd, utrustning och disponering av utrymme.

Cabby-Nova vagnarna kunde 1974 ha modellnamn som:  420, 420C, 422C, 470T, 470CT, 472CT, 472CLK, 532CT. Förutom Nova-modellen fanns även De Luxe samt Grand De Luxe.

1985 köpte Tore Nilsson tillbaka Cabby AB och i samband med det lanserade man även sin första husbil. 1989 avled

Tore  och hans son, Per Nilsson, övertog ledarskapet. Idag heter företaget Cabby Caravan AB och tillverkningen sker alltjämt i Kristinehamn.

Text och bildanskaffning: Sami Vihriälä

Kommentarer

#1
Per H
2012-11-19 12:57

En sån gulvit 532 CT-74 hade jag på 90-talet. Efter min 145-74 passade den utmärkt. Det blev två långresor. 1993 körde vi GBG-Kiruna-Narvik-Nordkap-Kirkenes-Finland-Karesuando-E4 -Gbg. Andra resan 1994, Gbg-Charlottenberg-Lillehammer- E6 hela norge-Lofoten-Kiruna-E45-Gbg. Riktiga resor med andra ord! Tyvärr läckte vagnen som ett såll och hade permanent myrinvasion.

#2
Per H
2012-11-21 11:58

Den hade dessutom den fenomenala funktionen: Back-O-Matic. En slags spärr på dragstången man skulle fälla in vid backning. Funkade inget vidare. Jag hade en skruvmejsel som jag spärrade haken med. Mer än en gång glömde jad ta bort den när jag körde iväg, och då hade man ingen broms alls på vagnen. Spännande!

#3
Arne A
2012-11-21 22:14

På min Kabe Topas hade jag en elektrifierad Back-O-Matic, den var kopplad till backljuset så när man la in backen skruvade motorn in spärren och vice versa. Det gällde bara att inte börja backa förrän elmotorn tystnat

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.