Bild
Nästa artikel
Du, den där Saaben...

Du, den där Saaben...

Läsarklassiker

Det lönar sig att fråga. Saaben John Olsson hade haft span på ett tag visade sig vara extremt billig.

Sen i vintras hade jag nästan dagligen passerat en långtidsparkerad, dyster och väldigt matt saab 99 vid ett fritidshus. Så en sommardag i början på juli besökte jag en lokal fotbollscup (och ett eller två öltält) och i vimlet stötte jag plötsligt på ägaren till huset där saaben stod.
Gud vet varför men jag hörde mig själv säga: -Du, den där saaben du har på gården, är den till salu? ja, är du intresserad svarade han på sävlig norrbottniska. En ganska lång men som sagt sävlig och därför relativt fåordig konversation senare skulle han ringa mig nästa dag. det var en söndag och jag hade inte längre nån lust att varken titta på fotboll, besöka nåt öltält eller lägga pengar på trött, babyblå saab 99 och ryggade till när mobilen ringde. -Fortfarande intresserad av bilen?

frågade han, jag ville helst inte erkänna att jag kanske inte riktigt varit vid mina sinnens fulla bruk så jag försökte med att vara utfattig...
Den måste bort sa han, den läker olja och är obesiktigad men det är nya vinterdäck och du får ta den för 50 spänn. Såld! svarade jag.
Det har gått åt en ansenlig mängd rubbing och ett otal timmar men nu ser den riktigt hyfsad ut, oljeläckan berodde på en vulkad remskiva som delat sig och ätit ett hål i plattan som täcker oljepumpen så motorn fick lyftas ur och när den sen lyfts i igen hade startmotorn gett upp men i övrigt går den som en klocka.
 
Visst har den några repor i lacken, det saknas ett par lister och den har runt 26000 mil på mätaren men den är helt rostfri tack vare ett tidigare liv i Arvidsjaur. den var till en början helt original med tidsenlig bandspelare och högtalare med en effekt av 2Xpapp men nu har den modern ljudutrustning, en frontspoiler inköpt på veteranmarknaden i Lobonäs och en Formuling sportratt hittad på tradera.
Har varit noga med att inte göra hål i hatthylla och liknande för att den ska gå att återställa om näste ägare är mer för originalstuket för jag har både barn och hund så den borde säljas till förmån för en kombi. Inte gillar sambon den heller,  tror det beror på att när hon skulle prova den hemma på gården var den hårt chokad och den höjda tomgången tillsammans med sportratt-utan-servo och gräsmatta med lite mindre yta än vändradien gav henne både en
 skräckupplevelse och en sträckt armmuskel...

Resan till Lobonäs där jag hittade frontspoilern var förresten ett riktigt äventyr när en kortslutning av pluskabeln till startmotorn på farsans buick 1956 "svetsade" av ett bromsrör och antände bromsvätskan men det är en annan historia,ett tack till Pennti, den finske nasaren som lät mig lifta hem och det med spoilern inklämd mellan oss och diverse osålda varor i hans Volvo.
 
Märke: SAAB
Modell/beteckning: 99 GL
Årsmodell: 1984
Ägd av mig sedan: 2011-07-25
John Olsson
 

Kommentarer

#1
Johan Falck
2011-09-26 09:41

Bra jobbat. Det är kul att polera när man verkligen ser resultat!!!

#2
Mark W
2011-09-26 11:46

Gillas!

#3
Christoffer Larsson
2011-09-26 19:58

Vilket pris! 99:an är en snygg bil med den frontspoilern, tråkigt dock att den inte är uppskattad av de andra.

#4
Oscar G
2011-09-27 08:53

Det ser ut som om grillen och strålkastarnas inramning är hel och utan sprickor, och det är ganska ovanligt. Också av bilderna i övrigt ser det ut att vara ett exemplar väl värt att bevara. För om det är en 84:a så är det ju faktiskt sista årsmodellen av 99:an! Efter den kom skvadern, Saab 90, som inte gjorde många glad - men som just därför säkert också kommer att bli en klassiker. I sinom tid...

Men redan idag är det klart samlarläge på en 99 av sista årgången!

#5
David Hellstrand
2011-09-28 12:06

Fast jag får klåda..Saabklåda som volvomänniska men jag ska motvilligt=) erkänna att dessa 99 tillhör kulturskatten i fordonssverige.
Så välkommen in på träffarna med dessa "moderna" klassiker för dom hjälpte till att bygga den svenska folksjälen.
Hu vad det kliar...=)

#6
Mats Lindblom
2011-10-05 21:44

Trevliga bilar! Har gjort leverans-service på dom när de var nya. Började på SAAB 1983. Har för mej att -84års modell var första året med brytarlöst tändsystem på alla modeller. Tyckte man var hi-tech på den tiden. En bil värd att bevara!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.