Bild
Nästa artikel

En annorlunda 80-tals cabbe

Läsarklassiker

Ett stycke röd japansk cabriolet klassiker

Under min barndom hemma i Värmland var Svenska Rallyt ett absolut måste varje år.
Under 80 talet tävlade Toyota med Celica GT-T modellen i WRC. Jag minns att jag var otroligt fascinerad av denna sedan modell av Celican eftersom den enda vi kunde få i Sverige var kombicoupé versionen.


När jag sedan 1991 åkte till USA för första gången i mitt liv så såg jag denna sedan som cabriolet, som dessutom såg ut som en Celica Supra på grund av skärmbreddningen. Supran tyckte jag var ashäftig och denna cabbe var ju en blandning av vanlig Celica och en Supra. Jag bestämde mig att någon gång ska jag ha en sådan.
Celican föll i glömska under många år, men i och med internet och att jag flyttade utomlands så kom jag i kontakt med denna Celica igen.
Nu skulle det göra slag i saken, och under 2009 kom jag i kontakt med en kille i Virginia som ville sälja sin bil, men inte till vem som helst.
Vi hördes av via mail, telefon m.m
Bilder skickades och jag bestämde mig för att slå till, men det gick ca 18 månader emellan att vi hördes första gången och jag faktiskt köpte & körde bilen. Med lite hjälp från andra snälla människor så skickades bilen på trailer till Miami där den gick med båt till Göteborg och sedan vidare till Södertälje.
Jag köpte den dessutom osedd så ibland måste man ta risker.


Fakta om denna 2 dörrars cabriolet:

Bakre hjulupphängningen gjort i samarbete med Lotus
Celica 85:an är från framrutan och bakåt identisk med Supran från samma år.
De flesta av Toyotas cabrioleter tillverkades i Michigan av American Specialty Cars (ASC) som gjorde dessa i samarbete med Toyota.
Denna version GT-S kom från Japan till USA utan inredning och bakruta.
Taket kapades, den förstärktes och allt monterades.
Utrustningen är omfattande som tex el tak, elhissar & backspeglar, AC och farthållare
Denna modell tillverkades 1984 i 200 ex och ca 4248 ex under 1985 som sedan såldes av Toyotas återförsäljare i USA.
Jag har varit i kontakt med ASC för att fråga om dom vet vilket som är sant men inte ens ASC vet.

Under en vacker sommardag i Juli så lyckades jag med konstycket att krocka, dock inget allvarligt. En ny front har skaffats fram och allt ska nu sättas i ordning så att sommaren kommer att vara taklöst igen.
Häftigare än så här blir det inte.. iallafall om jag får tycka som jag vill

 

/Uffe Carlsson

Kommentarer

#1
ddd
2013-01-11 17:44

För att en cab skall bli snygg måste den utgå från en sedan, det finns det många bevis på. Lite synd med den tjocka bakre stötfångaren bara, men oj vilken häftig annorlunda bil.

#2
Günther Pamp
2013-01-11 23:12

Trevlig bil!
Jag såg den på Träffpunkt 80 i höstas (Hoppas du fixat fronten nu)

#3
Uffe Carlsson
2013-02-03 19:12

Tack för kommentarerna,
Bilen står i varmgarage nu och väntar på att våren och sommaren ska komma.
Då kommer också fronten att vara fixad, var otroligt ledsen att den såg ut som den gjorde på TP80, men det var det eller inget. ;)
men till ivår och sommar ska den vara 100% fit for the sun igen, och sedan TP80 2013.

p.s stötfångaren bak håller jag med om att den är lite väl grotesk, men i o f s lite amerikansk, eftersom den kom till enbart för denna marknad.

#4
Uffe Carlsson
2013-05-26 13:59

Bilen är nu inlämnad för att få fronten fixad.
ser fram emot resultatet när den kommer tillbaks lite senare här i Maj.
kostsamt visst, men det är den värd.

#5
Uffe Carlsson
2013-07-15 21:57

Sommaren är här och Toyotan är tillbaks, lika underbar som den var innan det olycksaliga hände.
Många mil har det blivit i sommar, och mera därtill.
Vi ses på Träffpunkt 80

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.