Bild
Nästa artikel
En framtida klassiker?

En framtida klassiker?

Läsarnas klassiker

En framtida klassiker värd att bevara

Efter att ha bevakat en otroligt välskött Audi 100 S4 i tre år fick jag
äntligen köpa bilen. Audis komfortabla autobahnlok från tidigt nittiotal är ännu inte klassikerstämplade men de orörda originalbilarna blir färre i samma takt som andrahandsvärdet sjunker. Blir inte det här en eftertraktad klassiker i framtiden blir jag förvånad...

Mina övriga fordon är: Volvo 164E 1973, Volvo 965 1991 och Zundapp Mustang Cobra 1974.

/Erik Nyberg.

 

Nittiotalare är ännu lite av en vit fläck på klassikerkartan, de anses i mångt och mycket vara för nya och moderna, men för inte särskilt många år sedan ansågs åttiotalare detsamma. Då skapades eventet Träffpunkt 80, som ju blev en fullkomlig succé.  Nu börjar ju nittiotalet avlägsna sig mer och mer men som Erik skriver så försvinner även bilarna just nu i ganska rask takt.

Snart kanske det är för sent att rädda intressanta och välhålllna modeller från den här epoken?  Skall vi slå ett slag för nittiotalarna på Klassiker?

 

En framtida klassiker?
En framtida klassiker?

Kommentarer

#1
Gunnar Ljungstedt
2012-10-12 09:27

Ja, för fan! Bilen på bilden skulle dock behöva rätt fälgar för att platsa, i mina ögon. Med de där fälgarna är den farligt nära trimchip, grovt slutrör, solfilm och streamer med "Bonnmeck racing" i vindrutan.

#2
Jacob Munkhammar
2012-10-12 10:21

Många 90-talare är trevliga och kommer naturligtvis att bli klassiker de också, men låt det inte gå inflation i begreppet. Bara för att en bil är trevlig så är den inte en klassiker, det ingår några nypor tid i receptet också. En åldersgräns på 20-25 år borde väl vara ett minimum för tidningen i alla fall?

#3
Magnus Rugsveen
2012-10-12 10:46

Det är bra med framtidsvisoner. Absolut ska nittiotalare vara med i tidningen, men inte nu. Vänta några år till tack.

#4
Gäst
2012-10-12 12:10

Har svårt för att se den där Audin som en framtida klassiker. Vet inte vem som skulle vara intresserad av att äga och bevara den när den blir gammal. Audiägare har ju i regel ingen riktig känsla för bilar och bilkultur. De vill bara ha en ny s.k. "premiumbil" som en accessoar.

#5
robert helsing
2012-10-12 12:14

Ja absolut. "vardagsbilar" från tidigt 1990 tal börjar bli alltmer sällsynta.
Värt att då och då uppmärksamma även lite "nyare" bilar. Både vardags och finbilar. Kom ihåg min tid i Uppsala då SAAB V4 var rätt populära/vanliga även MB W123. För att bara några år sedan vara nästintill borta....
Bilar verkar bli mer och mer en "färskvara" med snabbt fallande pris.
Sällan man ser en bil som är äldre än fem år hos stora ÅF nuförtiden....
Som sagt ingen idiotgräns för att släppa in lite yngre bilar men för den skullen behöver man ju inte överdriva ;-)

Ps så sent som idag på väg till arbetet blev jag glad över en prydlig SAAB 900 talladega - på väg till dagislämning på döma av de som var i bilen. Sånt gör en glad! När såg Du en välhållen 900 Talladega eller 9000 Aero sist? Och för den delen den fina S4an på ovanl bilder!

#6
gäst
2012-10-12 12:40

Gärna mer 80-talare och tidiga 90-talare i Klassiker. I Tyskland och Holland har Volvo 700/900-serien klassikerstatus medans vi i Sverige knappt erkänt Volvo 240 som klassiker.

#7
Dan Wesley
2012-10-12 16:04

Än så länge är 90-talare för nya, men helt klart är de fina exemplaren värda att bevara. De närmaste 5 åren kommer 90-talarna att skrotas ut i en rasande takt.
Skulle tro att runt 2017-2018 är det dags för Träffpunkt 90 :-)

(I början kanske en speciellt avdelad parkering för 90-talare på Träffpunkt 80)

#8
Gäst
2012-10-12 18:29

Varför inte starta med reportage om ovanliga modeller från
de två Sverigebaserade tillverkarna?

Saab 9000 Aero, sista Saab 900 Cabriolet av första generationen,
Volvo 960 Executive, Volvo 240 Classic etc.

Och gärna en 90-tals hörna på Träffpunkt 80. Trevligt med välputsade
BMW 3-serie Compact och Golf VR6 samt andra banbrytande bilar
från detta decennium.

#9
Stephan540i
2012-10-12 20:14

Någon tidigare ägaren har målat alltför många delar till och med mer än vad en original S4 4,2 var lackad (detta är en S4 2,2). Är den fin är det värt att återställa den (hade den verkligen inte takreling från fabrik?) till fabriksutseende. Eloge för att sidoblinkers sitter på rätt plats och för att du bevarar en klassiker. S6 4,2 C4 6vxl hade kunnat ha blivit när jag skulle ha en prestandasedan för 10år sedan men det blev sju BMW 540i/6 E34 i stället:).

Personligen är det bilar från 80 och 90-tal som är mest intressant helst ovanliga sådana som den här Renault Alpine Turbo i USA-version http://forum.clubrenaultsverige.com/viewtopic.php?f=31&t=11147

#10
Keith B Wheelhouse.
2012-10-12 20:15

Klassiker brukar ju på framsidan ha texten "Bilar & Motorcyklar 1945-1989".

Varför inte ha en rullande 20-årsgräns?

Då skulle det i år vara fordon av årgångar "1945-1992" som är aktuella.

Trevliga reportage nästa år vore då fina ex av sista årsmodellen av Volvo 240 och Saab 900 (OG) dvs 1993 års modell.

#11
Hasse_53
2012-10-12 20:57

Audi 100 C4 ahhhh.... saknar fortfarande min 2.3 Avant som blev stulen 2007

#12
Stefan Åström
2012-10-14 09:58

Generellt kan jag hålla med om att man kanske ska ha en 20-årsgräns, men en artkel om 90-talet och bilar att spana på vore kul. En blivande klassiker där det är dags för ett repotage: Citroen XM! Bra ide som vissa hade med en 90-talshörna på träffpunkt 80.

#13
Jonny Sköld
2012-10-14 19:19

Detta är något jag bläddrar förbi i 10 fall av 10. Bara reklamen från audi är för mycket, dryg som få... själlösare bil får man leta efter.

#14
Bolinder
2012-10-16 12:49

Just Volvos 960-serie tror jag har en klar möjlighet att få kultvärde.
Den såldes inte i några jättemängder i Sverige och många exemplar har fått slita hårt som dragbilar.

Hittar man en lågmilare i fint skick, inte det lättaste, så har man nog en framtida klassiker.

#15
Farbror Stofil
2012-10-21 14:25

Självklart är detta en klassiker redan nu!

Originalrenovera bilen BUMS! Bort med det där röda kladdet på lister och stötfångare och dit med originalfälgarna.

Petimetern inom mig kan inte låta blir att påpeka att mopeden heter Mustang och inte Zündapp Mustang. Finns ingen koppling mellan svenska Mustang och tyska Zündapp bortsett från motorn då.

#16
Kent J
2012-10-23 12:27

En S6+ eller en tidig S4 4.2 måste nog ses som klassiker redan nu. Början respektive höjdpunkten av C4:a modellens S-karriär!

#17
Erik Nyberg
2012-11-11 08:18

Uppmärksamma läsare har noterat att bilen har lackade lister och 17 tummare. Jag kan dock lugna alla original fundamentalister med att originalhjulen finns kvar. När det kommer till styling tycker jag att tidstypisk styling också är värd att bevara. När man äger en s4 från tidigt 90 tal blir man häcklad från två håll! Originalkillarna skäller för att listerna är röda medan en annan kategori bilälskare gnäller för att bilen inte är sänkt! Bilägande för mig är en långsiktig investering. Min 164 har jag ägt 23 år. När jag köpte den lät det likadant och än idag finns det dom som rynkar på näsan åt turbofälgarna som kommer från fel årtionde. Eftersom jag köpte fälgarna nya 1989 är de numera en del av bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.