Bild
Nästa artikel

Saab 96 V4, Folkbilen

Läsarklassiker

Lars Söderlund skrev till oss om sin alabastergula Saab V4:a.

Gurka, päronhalva, den har många namn, Saab 96. Min alabastergula V4:a heter "Evert". Han är från samma år som Björn borg vann VM i tennis och Saab sedan 1 år tillbaka börjat sälja titanen Saab 900. Året var 1979

 

2010 dök en annons upp på en tämligen fräsch V4 super upp på blocket. Jag hade varit på jakt länge efter just den av de sista årsmodellerna. Det är något med de stora blinkersglasen, parkbänkarna till stötfångare, och den lilla vingen på bakluckan som trollbundit mig. Efter åkt upp och tittat på bilen så gjorde jag slag i saken. Det är en solid bil, med fin ägarhistorik, garanterat miltal, och näst intill rena besiktningsprotokoll under alla år.

Jag har under min ägo hittills sett över bromsarna, åtgärdat några mindre läckage i motor och växellåda, putsat upp lacken, jagat tag i diverse inredningsdetaljer m.m. Klar är jag inte än, det finns alltid förbättringsmöjligheter. Men bilen är en idag en nyckelklar veteranbil i ett mycket gott bruksskick, och icke renoverat.
Bilen används som ett rent hobbyfordon. Flertalet bilträffar har det blivit, bland annat Saabfestivalen i Trollhättan två gånger. Det är något som sker när man sätter sig bakom ratten, man blir en mer vaken och aktiv förare. Man är "ett" med bilen. Här finns inga hjälpmedel, det är en rent mekaniskt bil, och framförandet beror helt och hållet på föraren. Det är lite svårt att sätta fingret på vad det är som egentligen händer. Man väljer hellre den där kurviga vägen med 70 som hastighetsbegränsning och låter bilen "andas", man tar den där 40 minuter långa omvägen "bara för att", på något sett i dagens stressiga vardag finner man ett lugn, och detta bakom ratten på en redan 1979, gammal bil, är det inte fantastiskt?
 

Kommentarer

#1
Kristofer Sjöström
2013-10-07 08:25

Själv hade jag till nyligen två stycken V4or. En 67 och en 74 med 1,7 motor. Jag varierade varje dag och motionerade båda bilarna.
Och det är precis som Lars skriver. Man tar omvägen bara för att man vill känna lugnet i själen. Jag ska i november fylla 30 år. Jag sålde bilarna för 1 månad sedan. Killen som köpte min 74a kan inte ha varit mer än 22 år. Han var seriös och det andades V4 nostalgi från honom. Han var påläst om modellen. Och vem kunde tro det 2013 om ungdomar och en V4a?
Jag tror att det kommer alltid finnas rum för V4or även i framtiden. Vi behöver dessa bilar. De är en del av Sverige.

#2
Kristofer Sjöström
2013-10-07 08:26

Själv hade jag till nyligen två stycken V4or. En 67 och en 74 med 1,7 motor. Jag varierade varje dag och motionerade båda bilarna.
Och det är precis som Lars skriver. Man tar omvägen bara för att man vill känna lugnet i själen. Jag ska i november fylla 30 år. Jag sålde bilarna för 1 månad sedan. Killen som köpte min 74a kan inte ha varit mer än 22 år. Han var seriös och det andades V4 nostalgi från honom. Han var påläst om modellen. Och vem kunde tro det 2013 om ungdomar och en V4a?
Jag tror att det kommer alltid finnas rum för V4or även i framtiden. Vi behöver dessa bilar. De är en del av Sverige.

#3
Kristofer Sjöström
2013-10-07 08:26

Själv hade jag till nyligen två stycken V4or. En 67 och en 74 med 1,7 motor. Jag varierade varje dag och motionerade båda bilarna.
Och det är precis som Lars skriver. Man tar omvägen bara för att man vill känna lugnet i själen. Jag ska i november fylla 30 år. Jag sålde bilarna för 1 månad sedan. Killen som köpte min 74a kan inte ha varit mer än 22 år. Han var seriös och det andades V4 nostalgi från honom. Han var påläst om modellen. Och vem kunde tro det 2013 om ungdomar och en V4a?
Jag tror att det kommer alltid finnas rum för V4or även i framtiden. Vi behöver dessa bilar. De är en del av Sverige.

#4
Billabbet
2013-10-08 18:05

En gåta jag funderat på ganska länge...

När man började skissa på det som senare blev SAAB 99 - och karossen halvkombi 5 dörrar som kom att bli "SAAB" personifierad.

- Varför valde man inte i första hand att modifiera 96:an till fyra dörrar??
Hela modellseriens design id 92 - 96 är än idag det enda jag ser som en äkta SAAB!!

Kanske SAAB:s historia hade sett annorlunda ut då, kanske?????

#5
Prins Daniel
2013-10-11 14:54

Jag är född -67, o farsan hade först en mörkbrun, o sen efter det en grön metallic 96. Båda två köptes som nya. Jag kommer tydligt ihåg ny bils doften o speciellt LJUDET....aah vilka härliga minnen.

#6
mats Nilsson
2013-12-18 19:18

Härlig bil!
Nu var det många år sedan jag hade en exakt likadan bil(FDE...).Köpte den för 700:-,Lagade lite rost på den och lackerade den.Sålde den för 7000:-.Mitt livs bästa bilafär :) Köparen prutade inte ett öre,jag var nästan chockad:) Men det var några vändor innan den blev såld.Det fanns gott om 96 experter där ute.Värst var han som kom och provkörde bilen och sa att bilen inte var rostfri.Den har ngt rosthål i golvet trodde han.Öhh!!Vilket påhopp tänkte jag :) Jag som minutiöst hade lagat upp bilen som var i ganska fint skick innan lackeringen.Jag letade som en stolle i en halvtimma innan jag hittade ett pyttelitet hål under baksätet.Experten hade rätt :D Mvh Mats med Ritmon

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.