Bild
Nästa artikel
Vinterbubbla

Vinterbubbla

Läsarklassiker

För ett tag sedan efterlyste vi "vinterbruksisar" och några bidrag har trillat in. Som Michael Hedströms Volkswagen

Här är mitt bidrag till vinterbruksbil! Den går dagligen på isiga vägar i Hedemora med omnejd. Utrustad med Marchal extraljus, takräcke, backlampa, dubbade Trelleborg och Essodäck, konverterad till 12v och motorvärmare så ger den ett fint bruksvärde. Dock åker jag utan värme då den drar in avgaser i kupén via kanalerna. Det är inget jag lider särskilt mycket av då jag är köldtålig och klär mig efter rådande förhållanden.

Den får gå tills besiktningen går ut i mars, då kommer den rullas in på logen för arkivering. Jag har nämligen en annan bubbla som ska bli min nya bruksbil när den är färdig: 1951 års modell med delad bakruta.

 

Michael Hedström, Hedemora

Kommentarer

#1
TorbjörnL220
2013-01-03 23:24

Lysande! Du är en hjälte Michael!

#2
Gunnar Mellquist
2013-01-04 15:54

Skoj, men knappast någon modern trafiksäkerhet för dig eller för omgivningen.

#3
Ulrik68
2013-01-04 16:32

Gunnar: Jag rekommenderar www.vibilagare.se Där hittar du artiklar som borde vara mer i din stil.

#4
Sören "Fogge" Fogdenius
2013-01-08 15:24

Skoj, men vissa kommentatorer verkar komna till världen ur en airbag med hjälm på hövvet...;-)

#5
Vintermannen
2013-01-10 20:02

Gött jobbat Michael!
Härligt med den mentaliteten.
-Har det funkat förr så går det nu med!

#6
Michael Hedström
2013-01-10 22:56

Färdbelysning, vindrutetorkare och blinkerspilar kommer man långt med! :)
Motorn är en 1200, 34 hk men räcker gott till. Sedan finns det väl inte så mycket mer. En moped med fyra hjul och kaross skulle man kunna säga. Det som inte finns kan inte heller gå sönder! Två stycken 12v hårtorkar ska dock installeras som defroster. Det räcker för ett bekymmersfritt billigt bilägande. Om något går sönder har jag det mesta på logen. Startmotorn kommer från ett skogsvrak, bakstötfångaren hittade jag i en ravin nedanför Riksväg 70, extraljuset hittade jag på en skrotfirma, vinterdäcken fick jag till skänks och så vidare.. Bilen hade inte varit besiktad sen 1975 när den köptes. Men efter en del jobb blev den bil igen. Drar 0,5 l milen
landsvägskörning.

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli!

MVH Bilens ägare

#7
Gunnar Mellquist
2013-01-11 22:02

Ulrik68….Var det inte så att våra folkvalda möjliggjorde skattebefrielse för fordon äldre än 30 år i kombination med besiktningsbefrielse för fordon äldre än 1950 och löpande besiktning vartannat år för fordon 30 år eller äldre.
Förutsättningen och överenskommelsen med fordonsorganisationerna var väl att fordonen INTE skulle användas året runt och att man, i stort, bara avsåg att använda dem under den ljusa årshalvan.
När man nu ser äldre fordon som används vintertid (vilket naturligtvis kan vara hur charmigt, äventyrligt och spännande som helst) så kan man ju säga att så väl överenskommelsen kanske äventyras som lojaliteten med dem som har ”rättat in sig i ledet”.
Stadsmakten och de folkvalda har ögon på oss gammelfordonsåkare och börjas det åka mycket med dessa fordon över 30 år kanske både besiktningsbefrielsen och skattebefrielsen åker all världens väg. Vad jag vill mena – var rädd om detta privilegium, gammelfordon är jätteskoj säger jag som ägare till VW typ 1, -56 och en MGB GT -71.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.