Bild
Nästa artikel
Yamaha FS1-DX - Rätt stil - 76!

Yamaha FS1-DX - Rätt stil - 76!

Läsarklassiker

Året var 1976 och undertecknad var nyss14 år fyllda. Mopedintresset var redan väckt men den magiska 15-årsdagen kändes milslångt borta.

Min far köpte motortidningen Teknikens Värld regelbundet, vilken även jag lusläste. En dag fick jag nummer 8 – 1976 i händerna, och en bakhjulsstegrande moppe på dubbeluppslaget sid.32-33 fick även mitt intresse att stegra högst betänkligt. TV-redaktionen hade gett sig av på en blåsig och kall testresa med fyra sportmoppar ute på Gotland. En av de fyra var en för året läckert knallgul Yamaha FS1-DX, med nyheten främre skivbroms, fräck Cafe-look – rätt ”stajl” – vilken hoj tänkte jag.

Testlaget prisade bl.a Yamahans och testkonkurrenten Suzukis slidmatade motorer med dess fina gång, och dess motorcykelstandard. Jag var helsåld – en gul FS1:a skulle det bli. I tidningen fanns även små klipputannonser för varje märke som fylldes i och skickades på posten. Tillbaka hem i brevlådan kom allehanda mopedbroschyrer, som studerades och tummades nogsamt. Otaliga besök följde hos den lokale Yamahaförsäljaren på orten, där stod de – FS1:orna på rad och bara väntade på ny ägare.  

När 15-årsdagen äntligen var inne köptes som planerat en ny FS1, men denna var nu ett år yngre, röd till färgen och utrustad med trumbroms, men det kvittade – frihetskänslan var total och det blev många roliga hundra mil på denna innan den gick iväg i när körkort och 1:a bilen införskaffades några år senare.


Det tummade TV-numret, broschyrerna blev liggande på vinden och glömdes bort under alla år som sen gick. Efter nästan 30 år väcktes mina funderingar på att leta upp en FS1, helst  
den i mina ögon  åtråvärda racinggula modellen från 1976. Den röda jag en gång ägt visste jag hade gått hädan för länge sedan och hur många i övrigt skulle ha klarat sig helskinnade genom flertalet tonåringars hårda hantering? Nästan ingen trodde jag, men hoppet är det sista som överger en.

På vinst och förlust utan större förhoppning sattes en köpesannons in i en motortidning., och vips tro det eller ej dök en tämligen helt orörd gul FS1-DX från 1976 upp till salu, och nästan nästgårds – helt osannolikt.   

Inköpt på Intersport Fritidscity i Motala den 30:e mars 1976, har Yamahan med den för 1976 läckra färgsättningen Competiton Yellow (anm.Yamaha Racing Teams officiella tävlingsfärg i USA 1975) klarat sig genom alla åren utan anmärkningsvärda skråmor eller skruvskador – helt fantastiskt. Instruktionsbok, kvitto, typintyg från 1976 – allt var med. Ett nogsamt lagt rostskydd intygar bl.a  att ursprungsägaren och troligen hans moppeärvande barn hanterat tvåhjulingen varsamt under alla år. De få små slitna detaljer som nu bytts ut har ersatts av NOS-dito från Yamaha i Holland, där det fortfarande finns nya NOS FS1-grejor att inhandla. En ny original tillbehörs störtbåge från tiden pryder FS1:an ytterliggare.

Så här 36 år efter TV-numrets utgivande, kan jag numera susa runt på min racinggula 15-årsdröm med rätt stil som broschyren från -76 utlovade.

            
Christian Carlsson Linköping 

Yamaha FS1-DX - Rätt stil - 76!
Yamaha FS1-DX - Rätt stil - 76!

Kommentarer

#1
Dr Yster
2012-11-06 17:05

fasen vad avis jag blir! Och hade blivit 1976!

#2
Kjell Svensson
2012-11-07 06:17

För min del blev det min äldre kompis FS1 -81:a när jag fyllde 14. Den var lackad i blå metallic och eftersom detta var 1984 så var den nästan ny. De flesta där jag bodde i Blekinge körde Puch (med hårt "K"), men nu var det dags för ett generationsskifte och några till av mina kompisar körde Yamaha.

Innan jag fyllt 15 var den försedd med 5,5 hk cylinder och dragen plugg. Den gick som en dröm med symaskinsliknande gång med otroligt vasst ljud ur effektljuddämparen. Att toppa runt 70 var inga problem. Mina kompisar som fortfarande körde Dakota fick stå ut med en mycket mer skramlig motorgång.

Otroligt att mina föräldrar trodde på mig när jag sa att den inte var trimmad....

#3
Mathias Asp
2012-11-09 11:32

Tuff moppe! :)

Man ser väldigt tydligt släktskapet med Yamahas tvåtakts motorcyklar från samma tid, att man tuffat till moppemodellerna med design av samma snitt. Farsan har en Yamaha RD 400 från -77 och den är väldigt snarlik, bara i ett större format :)

#4
Johan Peterson
2012-11-10 00:12

Får nästan en tår i ögat, bilden skulle kunnat varit tagen hemma på mina föräldrars gårdsplan när jag hade varit ute en runda med min gula 76;a.
Köpte den begagnad våren 1980 i mycket fint skick. Skulle egentligen blivit en Puch Montana som var ganska ny då också men efter att ha provat kompisens 78:a i vinrött var jag helt såld på Yamaha.
Tidigare hade Puch dominerat mina hemtrakter i Skåne totalt men nu kom det annat. I min klass var jag först ute med en Yamaha, följdes sedan av ett par stycken andra och sedan fanns det plötsligt ett par lite äldre tjejer som också körde gula Yamaha vilket skapade en viss spänning.
I närmaste "gänget" fanns det för övrigt ett par lite äldre E-types, en Gilera, självklart några som körde med Dakotor i varierat skick, någon flakmoped men Suzuki betraktades av någon anledning med stor misstänksamhet.
I årsmodellerna 76-79 fanns det förutom gul en klarröd variant som var väldigt snygg, blå och sedan vinröd och mörkblå metallic.
Jag har några kuriosa i färskt minne.
Mina Yamaha bara gick och gick trots mycket körande (och kompisarna meckande) men fick något överslag längs tändkabeln om det regnade mycket. Detta löste jag genom egenhändigt gjord isolering av gammal cykelslang och slangklämmor, sedan hade jag aldrig problem mera.
Skivbromsen fram var fantastisk tyckte jag men när ekonomin trött och backarna var slut nöp dom runt skivan vilket höll på att sluta illa.
En konstig glödtändning uppstod när den varvade ut i nedförsbackar och vad som hände vet jag fortfarande inte men då plötsligt accelererade motorn och toppade närmare 60km/h, förstår fortfarande inte det rent tekniskt.
Jag körde väldigt mycket med den året runt i 2 år i ur och skur, sprayade visserligen kromet på fälgar och skärmar med tectyl på vintern (gav en "fräck"bronserade yta) men den höll sig väldigt fin i skicket tills jag sålde den våren 83 när det var körkortdags.
Men, när jag sålde saknade den tomgång av någon anledning vilket jag kanske inte var helt tydlig med mot köparen, i alla fall prutade den blivande köparens pappa 300kr vilket kändes i en 17 årings plånbok men pappan ångrade sig sedan och skickade 300 kr i ett kuvert vilket jag aldrig kommer att glömma, ibland var det bättre förr...
Andrahandsvärdet var faktiskt högt, jag betalade 3200 när jag köpte den och fick 2500 när jag sålde den, jag har för mig att en ny som då bara fanns i vinrött kostade 4195.
Och, jag lyckades/vågade aldrig kolvtrimma den men bytte först från originalets 9tandade framdrev till 12 och sedan 15 kuggar vilket gav en viss sävlig men väldigt behaglig gång, och ca 60km/h...
När jag köpte min gula Triumph Thunderbird Sport häromåret var nästan cirkeln sluten tyckte jag, jag hade fått tillbaka något gulsvart med kromade ekerfälgar, dock med dubbla skivor fram denna gången.
.

#5
Erik Nyberg
2012-11-11 09:55

Japanarna var verkligen före sin tid! Särskilt om man jämför med svenska Mustang (min moppe)

#6
Mats G Jonsson
2012-11-20 18:52

Nostlgiskt. Men 75:orna var grymmare. Första årsmodellen i Sverige. Fanns i blått eller rött. Var 74:or i övriga världen. De som kom hit var ombyggda osålda från övriga världen. Hallman & Eneqvist lär ha sålt ett 50-tal i Sverige. Min var blå och hade ramnr 109797. Nu har jag lyckats, efter 30 år, få tag i två 75:or med ramnr 107772 och 702109. Båda blåa. Balboa blue. Choken på styret, 9 kugg fram, 39 bak. 4,95mm strypning i insuget.. Specifikt för 75:orna.. Trimdelar köpte jag från Danmark. Gokartprylar. Den klockades, med Walkie Talkie från Hobbex, för 96 km/h i svagt nerförslut.. Men jag minns varken drevning eller cylindervolym. Det var inga 50cc i alla fall..

#7
Olof
2014-06-22 10:32

Hej ! Finns det någon som har koll på hur många Fs1 or som såldes 1975. ? Önskar även någon som kan tipsa pånågon som kan kan klä om limpan på min 75a.

#8
Lars Jönsson
2014-07-08 08:16

Hej
Jag har två stycken Yamaha fs1 från 1976 .. ena har kromad stötdämpare bak den andra den äldre modellen som finns på ss modellen .. Min fråga är det så att man ändrat äldre mopeder till 1976?
på båda sitter en nitad skyllt på vänster sida ramen som visar årgång men dem är inte helt likadana .. båda är blå ..

#9
Monica
2014-07-17 08:33

En hel del fakta om en gammal moped, mycket som jag inte hade en aning om. 1977 när alla kompisar hade Zundapp så köpte mina föräldrar en Yamaha årsmodell 1976, precis en sådan som texten handlar om. Och kan ni tänka er att den står än idag i vårt garage, Lite mindre skavanker, men i övrigt väldigt fin, bara gått 692 mil. Har dock på senaste tiden funderat en hel del på att sälja den vidare till någon samlare/vetaranälskare, rätt bud på den och den får puttra vidare.
/Monica

#10
Anders
2014-07-19 02:21

Hej Monica.
Mina föräldrar köpte en gul FS1 till mig oxå 1976. Dessvärre så såldes den då jag skaffade bil. Har dock sökt en sådan en tid. Är intresserad att köpa din. Skicka gärna ett mejl (aesplund@live.se) om du vill sälja.

#11
Lars Jönsson
2014-07-23 09:31

Har kollat med ramnr nu den ena är en 75a det blir renovering nu . den är omlackad och fel dekaler sitter på . sen såg jag på ramen att den var lite bucklig . jag hoppas den går att rikta . är det någon som vet var man kan få sadeln om klädd ?

#12
Lars Jönsson
2014-07-23 09:38

enligt vin nr som börjar med 381 -xxxxxx WYA
1975 - 105.101- 109.510
1976 -200.101- 202.920

#13
Dan Sjöberg
2014-10-31 20:24

Gul Yamaha fs1 75-76 med skivbroms i bra skick köpes Vänl hälsn Dan i Malmö

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.