Nästa artikel
Grattis Adler Trumpf!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Adler Trumpf!

Publicerad 10 mars 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Edla och Ada har namnsdag passar vi på att hylla Trumpf!

Trumpf är tyska och samma ord som trumf på svenska och trump på engelska, ursprungligen en kortspelsterm. Det tyska ordet är svårt att uttala för den som inte har tyska som modersmål. I dag när ett märkesnamn skall vara gångbart på alla marknader och i alla språkområden är Trumpf otänkbart. Det var det inte på 1930-talet då det tyska märket Adler kallade sina mest populära modeller Trumpf.

Adler var en av framhjulsdriftens pionjärer men vågade inte satsa helhjärtat på det. Den första framhjulsdrivna modellen hade en nästan identisk systermodell med bakhjulsdrift. Det var 1932 och bilarna kallades Trumpf och Primus. Det var Trumpf som var framhjulsdriven och det blev den som flest köpare valde. Citroën köpte in en Trumpf och studerade den noga; Traction Avant kom ju två år senare.

Adler som låg i Frankfurt am Main fortsatte att utveckla fram- och bakhjulsdrivna modeller men återkom inte som biltillverkare efter andra världskriget. Motorcyklar började man med istället och tillverkade också skrivmaskiner och andra kontorsmaskiner.

I Sverige var särskilt den lilla Adler Trumpf Junior en omtyckt bil som sålde bra i slutet av 1930-talet.

Broschyromslag signerat Bernd Reuters som också var konstnären bakom 1950-talets mest eftersökta Volkswagenbroschyrer. Fronten på Trumpf såg inte så dramatisk ut i verkligheten.

En Trumpf Junior målad i Bernd Reuters typiska manér, inte så realistiskt men mycket tilltalande. Vid sidan av cabrio-coach fanns en hel rad olika karosstyper, till och med en sportbil.

Det sades allmänt att man skulle vara tvungen att dela på motor och växellåda på Adler Trumpf Junior för att byta fläktrem, men det fanns remmar som kunde skarvas ihop med nitförband. Annars är mekaniken rätt avancerad med 1930-talets mått mätt.

Ännu ett av Bernd Reuters tidstypiska broschyromslag utfört i akvarellteknik. Trumpf Junior var en välbyggd bil med bra väghållning och lagom snabb med 25 hästkrafter ur en liters slagvolym.

Byggnadssättet gav bra viktfördelning och låg tyngdpunkt. Den fyra växlarna manövrerades med rattspak, men handbromsen satt mitt på golvet. Bromsarna var mekaniska. Emblemet var en stiliserad örn - Adler är tyska för örn. Generalagent var anrika Wiklunds som också sålde Packard.

Adler 1939 med de senare fälgarna.

Och ytterligare en -39:a, även den med de hålade 16-tumsfälgarna.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.