Bild
Nästa artikel
Grattis Alfa Arna!

Grattis Alfa Arna!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar Klassiker en ny namnsdagsbil, i dag den 4 augusti när Arnold och Arne har namnsdag kom vi att tänka på Arna.

Hösten 1980 ingicks ett avtal mellan det då självständiga och ekonomiskt pressade Alfa Romeo och Nissan Motors om ett samarbete kring en bil i Golfklassen, en billig ersättare för Alfasud.

Grunden för bilmodellen blev Nissan Cherry som efter smärre modifieringar döptes till Alfa Romeo Arna, en förkortning av Alfa Romeo Nissan Autoveicoli.

Italiensk design och temperament kombinerat med japansk kvalitet var en god idé. Problemet var att respektive land åtog sig fel område. Japan stod för design och Italien för elsystem samt mekanik.

Resultatet blev förödande; en på gränsen till straffbart ful bil med tvivelaktig byggkvalitet och konstanta elproblem. Debuten skedde 1983 under bilutställningen i Frankfurt. Alfister världen runt vred sig i smärta.

Dessutom stod italienarna för själva tillverkningen. Från Nissan i Japan skeppades karosser, inredning och bakvagn till den nybyggda fabriken i Pratola Serra strax öster om Neapel. Från Alfa Romeo Alfasud plockades motor, växellåda och framvagn.

Under de år som bilen byggdes erbjöds fyra olika boxermotorer: 1,2 liter med 61 eller 68 hk, 1,3 liter med 86 hk och till sist den våldsamt starka 1,5 TI med 95 hk med den aktningsvärda toppfarten 175 km/h.

Tanken må ha varit god, men Alfa Romeo Arna blev en flopp utan dess like. När produktionen upphörde 1987 hade bara 53 047 exemplar tillverkats.

Den modernare och något större Alfa 33 som lanserades samtidigt med Arna fick ta över försäljningen. 1986 såldes Alfa Romeo till Fiat som bildade Alfa Lancia S.p.a.

Kommentarer

#1
Sven
2009-08-04 16:07

"När produktionen upphörde 1987 hade bara 53?047 exemplar tillverkats."

Bara?!?

Är det inte snarare fantastiskt att man ens uppnådde denna siffra? Och att man dessutom (antar jag) lyckades sälja flertalet av dem!

#2
ronkalainen
2011-05-07 12:24

Den är ful men ,den är snyggare än en volvo v70.

#3
Per Henrik Hallberg
2011-08-04 22:02

Ååhh..älska Alfa Arna...så extremt udda (framförallt för oss svenskar då den aldrig såldes här) och så typiskt 80tal ;) Så fin tanke som ju är perfekt egentligen om de inte hade genomfört den "bakåfram"....

Dock, är den egentligen SÅÅ mkt "fulare" är en annan jämnårig alfa? Jämför med alfa 90, hur snygga var de? Eller 33an, visst, något linjeskönare kanske, men skilnaden är inte såå stor. Väldigt 80talskantiga är de ju alla 3 helt klart :)

#4
Janne G
2013-08-04 20:47

Om möjligt ännu bisarrare är väl Nissan Cherry Europe, dvs en Arna med Nissan-emblem. Alltså en Nissan som är en Alfa Romeo som är en Nissan. Vem tänkte man sig ville köpa en sådan?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.