Bild
Nästa artikel

Grattis Alpine!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Albin och Elvira  har namnsdag passar vi på att hylla Alpine!

Alpine är både bilmärke och modellnamn. Franska Alpine startades i början av 1950-talet av Renaulthandlaren och -trimmaren Jean Rédélé i Dieppe. Han började med att bygga om Renault 4CV för tävlingsbruk och nådde framgångar både i Mille Miglia och Coupes des Alps.

Första egna bilen blev A106, en nätt sportcoupé baserad på Renault 4CV, den följdes 1960 av A108 som utvecklades till - och såldes parallellt med - A110 som kom 1962.

Jean Rédélé blev en nyckelfigur för Renaults tävlingsverksamhet efter kriget och arbetade hela tiden nära den stora tillverkaren. På 1970-talet blev Renault majoritetsägare i Alpine och fortsatte tillverka sportvagnar med namnet Alpine fram till 1996.

Drygt tio år senare och bara någon månad efter att Jean Rédélé avlidit 85 år gammal meddelade Renault hösten 2007 att man planerar en ny Renault Alpine som ska vara klar 2010.

I England, ungefär samtidigt som grunden till Alpine i Frankrike lades, presenterade Rootes-koncernen den tvåsitsiga roadstern Sunbeam Alpine. Den var baserad på Talbot 90 och började sin karriär som ett specialbygge utfört av en Sunbeam-Talbothandlare i Bournemouth.

Resultatet blev så lyckat att fabriken beslöt sig för serietillverkning och 1953 kom bilen ut på marknaden. Den byggdes sedan i knappt 3000 exemplar fram till 1955, karosserna var handbyggda och arbetet utfördes av karossfirman Thrupp & Maberly.

1959 kom en helt ny Sunbeam Alpine. Den var baserad på skåpbilsversionen av Hillman Minx - Husky - men var allt annat än lastbilslik. Motorn kom från Sunbeam Rapier men hade försetts med ett topplock i aluminium, cylindervolymen var i första upplagan knappt 1,5 liter.


Alpine byggdes sedan i fem olika upplagor (Mk I-V) fram till 1968. Det fanns även en version med V8-motor från Ford, den bilen kallades Tiger.

Alpine-emblemet levde vidare på en coupé som tillverkades mellan 1969 och 1975, en billigare och slöare version av Sunbeam Rapier.

Det klassiska sportbilsnamnet hamnade till sist på bakluckan på en serie ganska mediokra familjebilar, den brittiska upplagan av Simca 1307/1508 kallades Chrysler Alpine och senare Talbot Alpine.

Kommentarer

#2
Janne G
2014-03-01 16:20

Chrysler Alpine må ha varit en medioker bil. Jag vill i alla fall ha en!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.