Bild
Nästa artikel
Grattis Austin Allegro!

Grattis Austin Allegro!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Adolf och Alice har namnsdag vill vi även uppmärksamma Allegro!

Allegro är en term för livligt musiktempo. Det var också namnet på den kanske mest förhånade bilmodellen någonsin, men var den arma Austin Allegro verkligen så dålig?

Det började så lovande 1973, UK hade gått med i EU och British Leylands första Europabil blev Austin Allegro, efterträdaren till den populära 1100/1300-serien. Allegro kom i ett stort modellurval med ett motorutbud från 1100 till 1750 cc.  Största tekniska nyhet var Hydragasfjädringen. Det var BMC:s vätskefjädring som kompletterats med gasklockor.

Trots att den fanns på tidiga 60-talsmodeller från Chrysler är det Austin Allegro som förlöjligas för fyrkantig ratt. Det var inte meningen från början utan tillgreps närmast i panik alldeles före produktionsstarten efter att Leylandchefen George Turnbull, som var mycket lång, klagat på att rattkransen skymde instrumenten. Ingen gillade lösningen och rund ratt infördes efter några år.

Det fanns fem olika nivåer av Allegro och det var meningen att den som blev omkörd skulle se det på bakluckedekoren. Kort innan de första bilarna gick ut till kund upptäckte en Leylandingenjör att bakrutan poppade ut om man använde bilens domkraft i dess bakre fäste. Innan konstruktionen ändrades fick man skicka med en varningslapp!

En facelift av Allegro kom 1975 och då var flera barnsjukdomar botade. Allegro 2 var trots allt en rymlig och bekväm småvagn men det äggformade utseendet låg inte riktigt i tiden när den lådliknande Golf 1 dikterade småbilsmodet.

Austin Allegro kombi som kom efter några år hade linjer som något påminde om den fashionabla Reliant Scimitar. När British Leyland 1979 drog sig tillbaka från Sverige rasade andrahandsvärdena. Den som köpte en begagnad Allegro kunde åka mycket billigt och ganska bra i många år.


Allegro finputsades ytterligare och från årsmodell 1980  handlar det om tredje upplagan med gummistötfångare, svart dekor och modifierad interiör. Nu såldes Allegro av divisionen AustinMorris, ett av de många namnbytena på vägen mot den totala kollapsen. Dessförinnan lades Allegro ned år 1982.

Även Ford har använt namnet Allegro. På 1960-talet visade man två konceptbilar, en coupé 1963 och en roadster 1967. Coupén var byggd på en Falcon och hade förförande lång motorhuv och en tuff fastback. Bakljusen och fronten bar likheter med samtida Thunderbird.

Allegro II kom 1967 och var även den en konceptbil. Vissa av dragen från -63 års Allegro fanns kvar men här fanns även lite Mustang och Maverick.

Kommentarer

#1
Stefan Gustavsson
2009-06-23 19:49

Hoppas att de kvarvarande Allegroexemplaren tas väl om hand, det är de värda!

#1
Sven
2009-06-23 22:36

Kan bara instämma! I min värld var Allegron en ganska sympatisk skapelse, som trots initiala brister inte förtjänade det skäll den fick.

Då tycker jag personligen att Mini Metro var en långt mer medioker historia - men två millioner sålda exemplar antyder förstås att jag har fel...

#1
Lasse E
2009-06-23 23:29

1983 hade jag påbörjat vuxenlivet, egen lägenhet, studielån och sommarjobb som krävde tillgång till bil. Jag tittade länge efter en Allegro för 6 500, fyrdörrars och femväxlad, men budgeten tillät endast en V4 för halva den summan. Hur hade livet sedan gestaltat sig om man då fått köra brittiskt?

#1
Sven
2009-06-24 11:57

Lasse - förmodligen hade livet blivit ungefär likadant. Så blev det för mig:

Anglofil i själ och hjärta var jag vid samma situation i livet på håret att köpa en två år gammal ny M.G. 1300. Inte förrän jag stod i begrepp att skriva under upptäckte jag att växellådan redan höll på att rasa. Drog mig ur i sista stund.

Blev jag botad?

Ånej, inspirerad av engelsk dominans under hela min uppväxt, krönt av brorsans Triumph Spitfire och Jaguar Mk II, var jag snart på det igen. En tre år gammal Triumph 1300 Saloon blev det, då jag var i behov av en fungerande vardagsbil och inte hade råd att köra sportbil vid sidan om.

Nå, denna charmerande "fattigmansjaguar" visade under den vår och sommar jag ägde den en tendens att nästan dagligen presentera sig med det ena småfelet efter den andra, så jag blev faktiskt bortskrämd. Trots att jag älskade bilen, alla dess banbrytande finesser och dess träpaneler bytte jag bort den redan samma höst mot något ännu lite mer praktiskt och (trots att objektet var franskt) pålitligt.

På den vägen är det: Praktiska, pålitliga bilar har kantat min väg livet igenom. Till mitt försvar ska dock sägas att jag aldrig ägt en Volvo...

Men blev jag botad?

Nej, o nej. För vad är det jag tittar på under sommarens utställningar, veteranbilsrallyn och historiska racing? Jo, givetsvis nästan undantagslöst engelska bilar.

Och var kommer de flesta av mina drömobjekt (som jag aldrig skaffar) ifrån?

Just det: From Her Majesty's Good Old England...

#1
Börje Sundell
2009-07-13 23:39

Har fortfarande an Allegro -75 i gagaret utan motor, kan ej skiljas från den. Bör jag söka hjälp?

#1
Oscar G
2009-07-14 15:57

Ja, Börje, du bör söka hjälp. Men inte hjälp mot ditt Allegro-beroende, utan hjälp att få i en motor i den och få ut bilen på vägarna! :-)

#2
Nrö
2011-06-23 09:30

Ja, sannerligen bör Allegron tillvaratas. När jag var liten hade en granne en A 40 säkert i 20 år, aldrig något fel eller problem. Sen köpte han en fin fyradörrars Allegro snorgrön med många bokstäver på bakluckan. Den pedantiska och härliga grannen körde några år och bör den mot någon japansk bil. Kvaliteten var usel!

#3
rover 620
2011-06-23 12:29

det är synd att BL inte satsade mer pengar på kvalite och tilförlitlighet. då kunde allegro blivigt en riktigt bra bil. :I

#4
Anders Löfström
2014-06-23 08:07

Tog körkort -82 och hade då gjort i ordning en Allegro 1500 med 5 växlad låda vilket var relativt ovanligt då. Körde den i flera år och min far fick för sig att han skulle sälja sin Volvo 144 och köpa Allegron av mig då han var imponerad av den låga bränsleförbrukningen (ca 0,6mil). Han körde den flera år utan större problem. Han bytte den sedan mot en nästan ny Fiat Ritmo Diesel och då började hans bilproblem på allvar.........
Själv harvade jag vidare men en mix av olika engelska bilar men totalt har det nog blivit uppåt 15000mil i Allegro; 1300 kombi, 1300special samt en från england importerad 1500 kombi som jag byggde om till vänsterstyrd så sent som i slutet av -90-talet.
Undrar om någon av dem finns kvar idag?.............

#5
sven blom kvist
2015-05-15 19:27

haren allegro 1300 super 66 den har varit i min ägo länge, stod i ladan i 9 år Tog ut den ifjol besiktning sa endast kärvande hjul cyl bak sedan har den bara gått

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.