Bild
Nästa artikel
Grattis Austin Maxi!

Grattis Austin Maxi!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Max och Maximilian har namnsdag hyllar vi Maxi!

Lanserad som det nybildade bolaget British Leylands första nya bil, blev inte Austin Maxi den succé som brittisk bilindustri så väl behövde.

Konstruerad av Alec Issigonis som en konkurrent till Ford Cortina bjöd Maxi visserligen på en mängd framåtblickande detaljer; nykonstruerad motor med överliggande kamaxel, femväxlad låda, vätskefjädring, halvkombilucka, bäddbar inredning och ofantliga kupéutrymmen.

Men problemen var minst lika många: Maxi var undermotoriserad, den femväxlade lådan med vajeröverföring var extremt svår att hantera, styrningen var vevig och trög - och hur såg den ut egentligen?

Dörrarna hade man av besparingsskäl hämtat från den större Austin/Morris 1800 och därför blev axelavståndet enormt. Resten hade formgivits under övervakning av Alec Issigonis och vad han tyckte om design för syns skull var känt sedan länge. Sådant förstörde bara.

Trots en enorm lanseringskampanj floppade Maxi rejält när den lanserades 1969, bilen var helt enkelt inte bra nog i konkurrensen. Lösningen blev en komplett nylansering ett par år senare, med nykonstruerad växelföring, ansiktslyft front och inredning och med cylindervolymen förstorad till drygt 1,7 liter. Maxi 1750 kallades resultatet och försäljningen ökade, 1971-72 såldes nästan tre gånger så många Maxi som under lanseringsåren 1969-70.

Styrningen var fortfarande vevig och utseendet inte det mest spännande men många uppskattade Maxi för dess otroliga användbarhet, flexibilitet och innerutrymmen.

I juli 1981 lades modellen ned efter drygt 450 000 tillverkade exemplar.

Kommentarer

#1
Börje Sundell
2009-07-13 23:49

Sörjer fortfarande min MAai från -70 som jag köpte -89 och använde som enda bil tillsammans med en Allegro till -96.

#2
Thomas Bengtsson
2010-06-28 21:32

Har nyss köpt en Maxi 1500 1970 d.v.s. med wiremanövrerad växellåda (på annons i senaste Klassiker), dom som klagade över denna i slutet på 1960-talet kan aldrig ha kört en Volvo Amazon, Maxins 5-växlade låda är ju ett under av exakthet jämfört med skithinken som Volvo tvingade på en befolkning som inte visste bättre

#3
Gäst
2012-02-01 06:08

Vad konstigt Thomas, att det var "skithinkstillverkaren" Volvo som överlevde och Austin som gick under. Vad berodde det på?

Vad konstigt Thomas, att Volvo fortfarande kan tvinga befolkningen att äga och vårda sina "skithinkar". Vet vi fortfarande inte bättre?

Vad konstigt Thomas, att nästan alla Austin Maxi är skrotade sen minst 20 år tillbaka. De var ju så bra, på alla sätt, eller hur?

#4
Jan Johansson
2012-02-01 21:25

Har själv en Austin Maxi 1750 -75. Bra bilar... Enda nackdelen är att bromssystemet är speciellt för Sverige och den Australiensiska marknaden på årsmodellerna 73 - 75. Pga självjusteringen tror jag...

Lätta att byta koppling på oxå... Verkar ju utifrån på nåt vis...

Har även en hydrolasticpump om donnan får för sig att markera revir...

Dock gillar inte frun bilen då den saknar nackskydd och man glider runt på galonklädseln. Kanske därför den stått still i garaget sen 2005 med 7500 mil på mätaren...

Leve maxi...

Hälsn Jan

#5
Sir Ryan Giggs (He Got 12)
2012-10-24 12:20

Min Maxi från -70 är nog den bil jag saknar mest, Min första bil var en Cambridge-63, sen en MG 1300, sen Maxin sen en Marina.
Vilka "kärleksstunder" man kunde ha i Maxin....
Jag är anglofil och saknar bilarna enormt, numera kör jag koreanskt, men var är personligheten??
Numera är det bara en bil, det var det inte då.
Är dock otroligt stolt, har aldrig ägt en Volvo och kommer aldrig att göra det heller....

#6
Janne G
2014-02-01 11:17

Med drygt 450 000 exemplar är det väl inte riktigt det fiasko den brukar beskrivas som.

#7
Per Berner
2018-02-01 07:50

En 1500-kubikare i en ganska lätt fyrametersbil kan väl inte direkt kallas undermotoriserat, inte ens med dåtidens mått. Och utseendet var det väl inte heller något fel på. Kompisens farsa hade en när det begav sig, det var en trevlig bil med ofantliga utrymmen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.