Bild
Nästa artikel
Grattis Austin & MG Maestro!

Grattis Austin & MG Maestro!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny modellnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Ludvig och Love har namnsdag firar vi en bil som ville bli en mästare, Maestro.

Nu var det 1980-tal, British Leyland hade gått ur krisen genom statligt övertagande. Dess personbilsdivision hette nu AustinRover Group och det var dags för helt nya modeller, de tre bilarna vars modellnamn började på M: Metro (namnsdagsbil den 23 september), dagens bil Maestro och slutligen Montego (namnsdagsbil den 5 november).

Från BMC-arvet hade Maestro egentligen bara kvar byggsättet med tvärställd motor (fast utan växellådan under motorn) men det hade numera alla i klassen.

Internkoden under utvecklingen var LC-10, prefixet ADO från BMC-tiden hade symboliskt skrotats efter Metro vars projektkod varit ADO88.

För formgivningen av Maestro svarade David Bache som hos Rover ritat den första Range Rovern och även Rover SD1. Han använde delvis samma stilelement på denna mycket mindre bil och resultatet kallades lite elakt en Allegro från Rover.

Maestro introducerades 1983 både som Austin och MG, men inför 1988 beslöts att namnet Austin inte längre skulle användas. Maestro blev då ett bilmärke men var förvirrande nog fortfarande ett modellnamn för de varianter som hade MG-emblemet i fronten.

Maestro marknadsfördes aldrig i Sverige och tillverkningen upphörde 1992.

Kommentarer

#1
Sven
2009-10-04 02:15

Utan att ha synpunkter på designen i övrigt, tycker jag att i den skepnad och bestyckning som sista bilden visar är Maestron (till skillnad från Metron) riktigt ursäktlig. Inte som M.G. - det vore närmast en skymf att påstå - men som bil rent allmänt.

Tycker jag, som även tycker att Allegron var ett trevligt koncept. Jag är väl lite egendomlig, antar jag.

Detta hände sig emellertid vid den tiden då man som bilförare erbjöds möjligheten att se ut genom rutorna. Det var tider det...

Dagens beklämmande designmode gör att de flesta bilar har lika dålig sikt som Volvo PV 444 eller Saab 92 på 50-talet. Eller sämre. Visst är det trevligt med retro, men man kanske inte måste sträva efter att återskapa det allra sämsta hos gammelbilarna? När man knappt kan sälja en bil utan backradar för att det inte går att se bakåt genom rutorna har det spårat ur en smula, tycker jag personligen.

Det börjar kanske bli dags att rikta retrodesignen mot 70- och 80-talen istället, så att vi åter kan få se den omgivande trafiken?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.