Bild
Nästa artikel
Grattis Autobianchi Primula!

Grattis Autobianchi Primula!

Dagens namnsdagsbil

Idag fiskar Klassikers almanacka upp ett
ganska okänt bilnamn från södern. När vanligt folk väljer att fira Adela och
Heidi väljer vi att säga grattis till Autobianchi Primula.

Det hade bara gått några år från det att Fiat bytt
konstruktionsideal. Eller rättare sagt kompletterat sin sedan begynnelsen
inkörda filosofi med konventionell bakhjulsdrift och motorn fram. Det nya var
bakmotor, en vettig princip när det gällde att möblera en modern utrymmeseffektiv
småbil.


 

 

Succéerna avlöste varann, först Fiat 600 och två år senare
minimalistiskt sköna 500. Konceptet, lanserat av chefsingenjören Dante Giacosa,
låg i mitten av 1950-talet helt rätt i tiden. Så kom BMC Mini 1959 och ställde
det mesta på ända. Det gick alltså att både ha en rymlig kupé i kombination med
säker framhjulsdrift, bara man ställde motorn på tvären och såg till att
komprimera storleken på hjul och övriga komponenter.

 

 

 

 

Giacosa förstod omedelbart de dramatiska fördelarna. Men den
storskaliga industriella verkligheten underlättar inte hastiga
kursförändringar. Produkrtionen var i full gång och de säkra pengarna rullade
in då Fiat sprutade ur sig små 500:or och 600:or och högre upp i bilklasserna
välgjorda och omtyckta bakhjulsdrivna modeller.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lösningen på Giacosas experimentlusta blev Autobianchi, ägt
av Fiat. Här kunde man till fullo utforska det nya moderna konceptet lite i
lugn och ro. Prova i mindre skala och sedan utvärdera inför nästa stora
kursbyte, för ett sådant blev det med Fiat 128.


 

 

 

 

 

 

 

 

Man valde inte att göra en ny småbil utan gick upp den
storleksklass som verkade ha störst tillväxtpotential nu när Europa lagt de
dåliga tiderna bakom sig. BMC 1100 och 1300-modeller stod som förebild. Primula
blev framför allt en direkt konkurrent till den av Innocenti licentillverkade
BMC 1100.

 

 

 

 

 

 

 

 

Namnet valdes säkert inte av en slump. Primula stammar från
latinets primus, den förste. Utöver konceptet med tvärställd motor (från 1100D)
monterades en kuggstångsstyrning, något man hittills inte provat på. Den
tekniskt moderna framtoningen underströks med skivbromsar runt om.

 

 

 

 

 

 

 

 

Till skillnad från BMC valde man att lägga växellådan
bredvid motorn och därmed blev drivaxlarna olika långa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lanseringen skedde 1964 och modellen utvecklades i flera
varianter, bland annat till ett småraffig coupé designad av Carrozzeria
Touring.  Primula förnyades med
motorer ända upp till 1 438 kubik. 1970 var sista året.

 

 

 

 

 

 

 

 

Primula var på vippen att bli Årets Bil 1965, en titel som
gick till BMC 1800.

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

#1
Bonner
2011-04-23 00:39

Hey, that's the greatset! So with ll this brain power AWHFY?

#2
Janne G
2013-09-05 10:29

Man kan aldrig uppmärksamma Primulan för mycket. Detta är ju grunden till, i princip, alla dagens bilmodeller med växellådan brevid den tvärställda motorn. Minin brukar alltid hyllas som den moderna småbilens anfader. Och hur många bilar i dag har växellådan i oljetråget och kylaren på tvären? Det var väl bara Peugeot som i viss mån kopierade BMC:s konstruktion till 104/204/304/(Renault 14), annars dog konceptet ut med Austin.

#3
Oscar G
2016-09-05 09:47

Den lilla vita coupén ser verkligen läcker ut . Som en dåtida Maserati eller ISO Rivolta i miniformat. Italiensk superdesign gjorde sig tydligen även i nedskalat format!

#4
Per Berner
2016-09-05 11:44

Bladfjädrar är det väl inget större principiellt fel på, det handlar väl mer om hur axelns rörelser i sin helhet styrs än om huruvida fjädringsrörelsen åstadkoms av skruvfjädrar, bladfjädrar, luftbälgar, gasklockor, gummielement eller torsionsstavar. På bladfjäderns pluskonto får man väl utöver låga kostnader även skriva in dess utrymmessnålhet. Bladfjädrar har på senare år förekommit på bl a Corvette, och även Volvo 960/S90 om jag minns rätt? Primulans bakaxelkonstruktion ser dock inte ut att vara något under av kontroll, det medges – men den hade knappast automatiskt blivit bättre bara av ett byte till en annan fjädertyp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.