Bild
Nästa artikel
Grattis Chevrolet Corvair!

Grattis Chevrolet Corvair!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Rudolf och Ralf har namnsdag passar vi på att hylla Corvair!

Corvair är ett skapat namn och har därför ingen allmän betydelse. Det är säkert bildat för att associera till Corvette och till att Chevrolets första kompaktbil Corvair var just luftkyld.

När GM skulle reagera på den växande importen av europeiska småbilar, särskilt Volkswagen, verkar det som konstruktörerna utgått från de två vanligaste maximerna i Detroit- if you can't beat'em - join'em och bigger is better! Corvair var helt enkelt en VW i kromosomformat - with the engine in the rear where it belongs in a compact car, som det stod i en tidig annons för Corvair.

Corvair av den första årsmodellen 1960 var en ganska bruksbetonad fyradörrars bil. Den luftkylda boxern var på 2,3 liter och 80 hk. Den följdes snart av en snitsigare coupé och med power-pack gav motorn 98 hästkrafter. Men mer skulle komma, Corvair sålde inte så bra till en början. VW-ägarna ville inte byta och den som inte hade köpt VW för den var en funny foreign car tyckte ofta att Corvair också var konstig.

Därför kom Chevy II för att från 1962 ta upp kampen med Falcon och Valiant. Corvair utvecklades i stället mot entusiastmarknaden med bucket seats, fyrväxlad låda och en mängd sportkosmetik. Det säger en hel del att det såldes tre gånger så många convertibles som stationsvagnar!

Det var tur för Corvair att den kom att köras av intresserade bilförare och mindre av passagerare som styr, som är det vanliga i USA. Den kategorin ställer sig på bromsen så fort de blir rädda. Görs det i en kurva blir det med pendelaxlar ofelbart sladd. Därför fick Corvair ett lite tråkigt rykte, påhejat av en viss advokat som senare utan framgång ställde upp i ett amerikanskt presidentval. Denne man har för övrigt namnsdag idag!

En ny generation kom 1965 med helt ny och snygg kaross. Den bakre hjulupphängningen var också ny med dubbelledade drivaxlar som motverkade att det kurvinre hjulet vek sig.

Kommentarer

#1
Stig
2014-03-27 17:35

Namnsdagstårtan är bakad, toppad med 2 dl vispad 10W-40 mineralolja

#2
Olle Ström
2018-08-22 05:57

Redan 1964, i den ursprungliga karossen, monterades en tvärfjäder bak fäst i bägge triangellänkarmarna och stödd i ett fäste på slutväxelkåpan. Resultat: genom att samtidigt kraftigt minska spänningen i spiralfjädrarna bak fick bilen mycket mer understyrning, mindre cambervinkel bak och i princip obefintlig risk till invikning av bakhjulen vid kurvtagning. Problemet vid sladd var fortfarande tyngden bak och en alltför indirekt styrutväxling med fem varv mellan fulla hjulutslag. VW bubbla hade liknande lösning på de sista med pendelaxlar liksom Porsche. Också MB 230S fick en spiralfjäder ovanpå slutväxeln på de sista pendelbakaxlarna. Cirka 1967.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.