DeSoto Suburban hade längre axelavstånd med plats för minst 8 passagerare, fler om man klämde ihop sig lite...

Nästa artikel
Grattis Suburban!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Suburban!

Publicerad 25 maj 2009 (uppdaterad 25 maj 2017)

DeSoto Suburban hade längre axelavstånd med plats för minst 8 passagerare, fler om man klämde ihop sig lite...

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Urban har namnsdag vill vi även fira Suburban! Ett namn som inte bara använts av Chevrolet.

Suburban (förort eller förstad på engelska) var från början i det närmaste ett namn på en karosstyp som många olika amerikanska biltillverkare använde. Namnet angav i de flesta fallen att bilen var en herrgårdsvagn med fönster byggd på ett chassi från en lätt lastbil.

DeSoto, Dodge, Plymouth, Studebaker och Nash har alla haft en Suburban på programmet. Men sedan 1966 så är det bara GM-märken som använt modellnamnet, förutom Chevrolet och GMC har även australiensiska Holden en kort period tillverkat en Suburban.

Chevrolets första "Carryall-suburban" kom 1935 och GMC-versionen två år senare. Modellens utveckling genom årtiondena är en resa från två till fyra dörrar, från två- till fyrhjulsdrift. Men också från enkel folktransportör till fordon prestigefyllt nog för att användas av den amerikanska presidenten. I tv-serien Sopranos kunde vi se maffiabossen Tony Soprano köra runt i New Jersey i en Suburban av GMT400-generationen.

Även Chevrolet Suburban från 1935 kunde ta uppemot åtta passagerare.

Full fart i fabriken när den så kallade Advance Design-generationen av Suburban skulle tillverkas.

En lite lätt skrämmande bild, men Task Force Suburban som tillverkades 1955-59 har precis som Tri-Chevys 1955-57 blivit populära entusiastbilar.

Generationen som tillverkades mellan 1967 och 1972 har en i bilvärlden ovanlig lösning. Den hade en sidodörr på förarsidan och två på passagerarsidan.

1973 kom äntligen en Suburban med fyra dörrar. Den här modellen skulle hålla sig kvar ända till 1991.

1992-99 tillverkades den så kallade GMT400-generationen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.