Bild
Nästa artikel
Grattis Chrysler Airflow!

Grattis Chrysler Airflow!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Jesper har namnsdag vill vi gärna fira Airflow.

Airflow, "luftflöde", ett passande namn på den futuristiska
vagn Chrysler presenterade för en häpen och motsträvig publik. Aldrig hade man
sett något så modernt i bilväg.

Chrysler hade i samarbete med Orville Wright utfört vindtunnelprov
med modeller av Airflow sedan 1930, i syfte att ta fram en så effektiv kaross
som möjligt mot fartvindens påverkan.

Som bilar såg ut på den tiden med en låda - taket - på en
annan låda - karossen - påverkades aerodynamiken särskilt negativt. Detta ville
Chrysler revolutionera.

Chrysler flyttade även fram motorn över framvagnen - mot den
traditionella placeringen bakom denna - och bilens bakpassagerare fick plats
framför bakaxeln i stället för över denna. Detta förfaringssätt medförde
betydligt bättre vägegenskaper.






















 

Fronten hade en mjuk rundning där alla andra bilar var
kantigt upprätta och framlyktorna hade byggts in i fronten. Vindrutan var
V-formad och karossen helt av stål när övriga tillverkare fortfarande använde
mycket trä till sina.

Den avancerade utformningen skapade problem då den krävde
nya svetsmetoder. Flera tusen av de första exemplaren hade allvarliga brister
där det ofta hände att bilarnas motorer lossnade.

Ifrån starten1934 hade Chrysler svårt att inplantera den nya
bilens, för tiden udda utseende, i allmänhetens medvetande. Det var alltså inte
enbart de stora produktionsproblemen i början som drog ner försäljningen, folk
var särskilt konservativa när det gällde bilar.


Parallellt med Chrysler Airflow såldes en nästan identisk version
av syskonmärket De Soto. 1935 sjönk försäljningen under 8000 ex. Chryslerkoncernen
plågades.

Airflow hade sålts som både tvådörrars kupé och fyradörrars
sedan under 1934-35 men nu fanns endast sedanen kvar. 1937 lades Airflow ner.
Endast tre bilar av 1934-års modell är kända och de flesta verkar ha skrotats
ut. Synd kan man tycka idag.

Med sin PV 36 "Carioca" kopierade Volvo nästan rätt av
Chrysler Airflow, en bil som heller aldrig slog bland de breda lagren. Även
Toyota försökte sig på strömlinjeformen med AA från 1936, också den en trogen
kopia av Airflow som inte sålde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

#1
Oscar G
2011-07-26 08:58

Nytänkande belönas sällan av de konservativa och skeptiska kunderna. De exempel som bevisar motsatsen är lätt räknade, men visst finns de trots allt: Citroën 2CV, Renault 4, Austin / Morris Mini och några få till - men framför allt Citroën DS, som var så futuristisk att den normalt sett borde varit ytterst svårsåld men som trots det, liksom övriga ovan nämnda, blev en verklig succé.

Tucker Torpedo inte att förglömma... Där var det inte bristande kundintresse som stjälpte modellen, utan ekonomiska problem, förstärkta av GM:s och Fords ohederliga maktspel.

Intressant ämne för en artikel, för övrigt: Spegla ett gäng bilmodeller som representerat verkligt nytänkande, och försöka knäcka frågan om varför en del av dem floppade totalt, medan ett fåtal blev succé.

#2
Oscar G
2011-07-26 09:01

Jag missade förstås att ta med missfostret Volkswagen bland de nytänkande konstruktioner som trotsade kundernas skepsis och blev den största succén av alla...

#3
PowerBoy
2011-07-26 11:36

Då måste man till att börja med att definiera begreppet "succé". Några av de modeller du räknar upp har nått ikonstatus av andra skäl än rent ekonomiska. Det är lätt att vi i efterhand sätta en etikett på en modell, men i sin samtid kan sanningen se annorlunda ut.

Citroën DS påstås inte ha varit någon ekonomisk framgång för Citroën, trots att den tillverkades under så lång tid. Austin/Morris Mini var påtagligt trögsåld i början. Ingen begrep sig på den och den ansågs ganska ful – och frågan är om modellen var en så god affär för företaget - egentligen?

Industriell ekonomi är komplicerade saker. Tillverkningen ska vara rationell. Produkten måste hålla rätt kvalitet och eftermarknad med service och kundhantering måste fungera.

Och Tucker: visst fanns det ett "intresse" kring bilen. Men att Mr Jones skulle vända Ford och Chevrolet ryggen är en tanke mer baserad på fantasi än verklighet.

Som du själv konstaterar: VW Typ 1. Där har du den verkliga framgångssagan. Och det är ingen slump att japanerna (och koreanerna) är världsledande idag – och kineserna i morgon?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.