Bild
Nästa artikel
Grattis Chrysler Newport!

Grattis Chrysler Newport!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Desideria och Desirée har namnsdag vill vi även fira Newport!

Newport är modellnamnet Chrysler använt sig av vid fler tillfällen. Första gången var med Chrysler Newport Phaeton, tillverkad i ytterst begränsad upplaga om fem exemplar 1940-41. En bil för filmstjärnor och Walter P Chrysler själv. En rak åtta med tillhörande treväxlad manuell låda drev fram bilen, så bra att den fick vara Pacecar för 1941-års Indianapolis 500 lopp.

Nästa gång namnet togs upp var till 1949 då Newport infördes som tillnamn till modellserierna Windsor, Saratoga och New Yorker. Newport angav att det rörde sig om  luftigt hardtop utförande.

Efter koncernsyskonet De Sotos nedläggning då endast 3034 ex. tillverkats 1961, blev Newport ett eget modellnamn avsett att fylla ut gapet mellan de övriga modellerna New Yorker och den sportigare 300. Newport fanns nu i en lång rad utföranden. Såväl två- som fyrdörrars hardtop, convertible, fyrdörrars sedan och fyrdörrars stationsvagn. Standardmotorn var en V8 på 361kubiktum och 265 hk.

1963 var det dags för ett radikalt karossbyte. The "Crisp, New, Custom Look" med betydligt modernare drag under nye designchefen Elwood Engel. Borta var varje antydan till stjärtfenor som karaktäriserat modellutbudet sedan mitten femtiotalet. Chryslers toppmodell New Yorker förekom ofta som chaufförskörd direktionsvagn och landshövdingevagn i Sverige under 60- och 70-talet. Men även en och annan Newport såldes i det syftet. Inte många svenskar såg skillnad.

Redan 1965 var det dags igen för en totalt omdesignad kaross. Den var lägre, bredare och med de dubbla lyktarrangemangen fram täckta av glas. Newport var instegsmodellen, utan att ge ett billigt intryck och stationsvagnen återtog epitetet Chrysler Town and Country.


1967 gick man över från konvexa karossidor till konkava men grunddragen bestod.
440 kubiktums motorn på 375 hk fanns på tillvalslistan.

1969 var det dags för det sista större karossbytet. Denna "fullsize" storlek höll sig krampaktigt kvar till 1978, naturligtvis med årliga förändringar i varierande grad.
Från 1979 till 1981 krymptes Newport precis som övriga amerikanska bilar rejält.

Genom bantning av vikten med lättviktsmaterial där det var möjligt försökte Chrysler ändå behålla en skaplig storlek på sina bilar.

En idé man fick ge upp 1981. Newport lades ner och utvecklingen gick mot allt mindre bilar. Konstruerade under hårdare premisser om effektivare utrymmesutnyttjande och mindre, bränselsnålare motorer med framhjulsdrift.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.