Bild
Nästa artikel
Grattis Citroën Ami!

Grattis Citroën Ami!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Hilding har namnsdag passar vi på att hylla Ami!

Mellan ID 19 och 2CV var det ett stort hål i Citroëns program. Det hålet fylldes på våren 1961 när Ami 6 presenterades. Den var inte den DS19 i miniatyr som många hoppats på utan en utveckling på 2CV:s bottenplatta och med den luftkylda 2-cylindriga motorn.

Samme man som ritat Traction Avant och DS 19, Flaminio Bertoni, hade under en förmodat svår period i sitt konstnärskap givit Ami 6 dess bisarra linjer. Bilens uppsyn har av Citroënkännaren Olivier de Serres liknats vid en grimaserande komisk groda. Ända blev Ami 6 en succé och var i flera år den mest sålda bilen i Frankrike.

Ami betyder vän på franska men modellnamnets ursprung är internbeteckningen AM som anger släktskapet med den första A-modellen 2 CV. Citroën lekte med orden med DS och ID som har samma uttal som de franska orden för gudinna och idé. L'Ami 6 låter på franska som La Missis, kvinnliga associationer alltså.

Ami 6 tillverkades 1961-1969 i 1 035 866 exemplar och efterträdaren Ami 8 i 773 344 exemplar 1969-1979.

Kommentarer

#1
Sven
2009-02-21 11:42

Om utseende ska man egentligen inte diskutera, men...
Skulle jag personligen göra upp en lista över de fulaste bilarna genom tiderna hade Citroën Ami 6, Fiat Multipla (inte 50-talsmodellen) och Toyota Yaris Verso dela på förstaplatsen. De är alla tre så absurt fula på tre helt olika sätt, att jag inte kan rangordna dem inbördes.
Likväl:
Fult blir ofta kult. Ami har väl nått det stadiet för länge, länge sen. När i framtiden kommer vi att uppleva de andra två som kultbilar?

#1
Carl Legelius, Klassiker
2009-02-21 13:17

Frågar du oss på Klassiker om Multiplas status som framtida klassiker är svaret ganska givet; två av oss kör Multipla som bruksbil! Yaris Verso har däremot inte så många hängivna anhängare här...

#1
Sven
2009-02-21 15:11

Hihi - jo, det visste jag ju om jag tänkt efter. Har ju läst om era interna diskussioner i ämnet...

Som plåster på såren kan jag berätta att jag själv kör en av kandidaterna till Topp 10-listan: Opel Combo Tour. Skillnaden är att den bara är så "allmänt" ful att den aldrig kommer att bli kult.

Fiaten kommer däremot troligen att (åtminstone för en viss grupp människor) lyckas bli kult redan under sin livsbana, ungefär som en minivariant av vad lillcittran och Renault 4 lyckades med.

Dessa tre är så utstuderade i sin design att det finns ett ursäktande skimmer över deras fulhet. DET finns det inte över Yaris Verso - och inte över Combo heller.

Tilläggas bör att jag älskade Renault 4 från den dag den visades för pressen!

Combo är visserligen oändligt mycket mer bil än 4 Laban var, men var ändå det närmaste jag kunde komma i modern funkis av liknande typ...

#1
Hans
2010-02-21 08:34

Åhh, jag formligen avgudar Ami6. Tänk att en sådan form kan bli storsäljare. Så fantastiskt knasig i alla vinklar! Vill ha!!!

#2
Oscar G
2012-02-21 18:58

Ja, bara motorhuven är smått legendarisk. För hur ofta ser en sådan ut som den där pizzadegen som bagaren råkade tappa så att den landade på restauranggästens huvud? Unikt, på min ära!
:-D

#3
Gäst
2012-02-21 19:29

Även om man är Volvofil så måste man ju bara älska de gamla Cittrorna för alla knasiga infall. I profil ser AMI6 ut att fara fram mycket fort även när den står still.

#4
Knut Larsen
2019-07-16 10:21

Men hvorfor anvende svenskene et eget navn på den? Ami ble til Mi ???? Dysleksi ???

#5
Fredrik
2019-07-16 12:13

Det finns förklarat i en av bildtexterna Lars, dyslexi?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.