Bild
Nästa artikel
Grattis Citroën Dyane!

Grattis Citroën Dyane!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Diana har namnsdag hyllar vi Citroën Dyane!

Även om Citroën inte ens antydde det, trodde de flesta att Citroën Dyane när den visades första gången på hösten 1967 ganska snart skulle ersätta 2CV som varit i produktion sedan 1948.

Så blev det inte, efterfrågan på 2CV minskade inte. Dyane blev otippat den modell som lades ned först, sex år innan 2CV slutade tillverkas 1990.

Medan 2CV inte kan sägas ha blivit formgiven, den bara hände, hade Dyane givits en medveten form av 1960-talssnitt och var minst lika karaktärsfull som 2CV.

Mekaniskt var de lika men Dyane hade alltid ett par hästkrafter mer än 2 CV och var också 12-20 procent dyrare.

I övrigt var det förutom formen och halvkombiluckan på Dyane inga avgörande skillnader. Trots att Dyane hade en kortare karriär var den inget misslyckande. Dess genomsnittliga årsproduktion var nästan lika hög som 2CV:s.

Kommentarer

#1
Gunnar Engblom
2010-05-22 21:31

Centrifugalkoppling som gjorde att man slapp koppla ur när man start-stoppar med växel i.
Paris-tak som kunde öppnas o stängas snabbt inifrån när man sprang olika ärnden.
Halvkombilucka med tre höjdlägen och fällbart baksäte som lätt kunde plockas ur om man behövde mer plats eller en bekväm soffa att se på utsikten från.

-Nog var det mer än bara några hästkrafter mer som Dyane hade jämfört med urlillcittran! Bara sidorutorna fram var bättre på 2CV!

Med enkla medel riktade Citroën sig till en annan kundkrets med Dyane, urbana människor i farten snarare än bönder, hippies o nostalgiker! Därför minskade inte marknadsandelarna för 2CV när Dyane kom utan Dyane tog en egen nich vid sidan av de tre andra lillcittrorna, skickligt reptrick av ett kreativt bilmärke! Men efter att Peugeot köpt företaget har inte samma kreativitet synts till även om BX 4WD och C3 Pluriel kan antyda en del gammal Citroënanda...

Men vart har alla svensksålda Dyaner tagit vägen? Bilen såldes några år av Svenska Citroën och för ovanlighetens skull testades Dyane några gånger av svensk press, som naturligtvis inte begrep sig på den lilla krabaten med alla sina finesser!

Kanske kunde Klassiker återpublicera gamla test? Som tex det där Teknikens Värld jämförde Dyane med Reanult 4 och Fiat 850 då de tillsammans med Skoda 110 var de sista nya bilarna kvar under 10 000:-

Vart de tagit vägen? Jo de har blivit 2CV:er! Liksom många Ami 6 och 8 har de bytt kaross till en 2CV eller fått ge sin identitet till en importerad 2CV, Dyane och Ami har alltid haft mycket sämre andrahandsvärde än 2CV i Sverige och kreativa bilar köps av kreativa människor...

#2
Per Henrik Hallberg
2011-01-29 09:56

Ååh! Nostaligi!
Älskar Dyane och kommer direkt att tänka på Tv filmen "Examen", från 1985 föreställande en tur till svensk bilprovning. Carl-Gustav Lindstedt och Jarl Borsén (stavning?) får ingen lätt match! Underbara bilar och en underbarkomedi anno 1985! (Någon som har en kopia på filmen?)

#3
Spencer Wilks
2011-01-29 16:29

Visst är Dyane, liksom de andra 2CV-derivatorna AMI6/8 & Mehari, en evolution.
Men charmen och enkelheten är unik för 2CV.
Mindre komplicerat att demontera framflyglar, motorhuv, dörrar och säten för att framhålla några saker.
Visst är Dyanens baklucka bättre än 2CV:ns dito.
Hopfällbara baksätet en inovation(som jag har i min 2CV).
Gemensamt för alla A-modellerna är att de är så förnuftigt överdimensionerade jämfört med samtida bilar i allmänhet och i jämförelse med dagens småbilar.
Titta t ex på bär-/länkarmslagringar, hjullager m m.
En så prisvärd och genialiskt konstruerad bil kommer aldrig mer att tillverkas.
Dyanen är en god, men långt ifrån överlägsen arvtagare till 2CV.
Därför ett grattis till Dyane & Acadiane på bemärkelsedagen.

#4
André Lefebvre
2011-01-29 23:27

Spencer,
tack för lovorden. Skall försöka komma på något bra att skriva om Rover.

#5
Oscar G
2012-01-29 10:04

Att Dyane "givits en medveten form av 1960-talssnitt" är kanske att ta i en smula. Medveten, ja - men 60-tal? De i stort sett enda bilar (förutom Morgan) som hade friliggande skärmar vid den tiden var Volvo PV och VW - båda formgivna på 40-talet med sena 30-talets stilideal som förebild. Vi biltokiga grabbar skrattade i mjugg åt Citroëns försök att "modernisera" lillcittrans utseende, och tyckte originalet var ärligare och mer cool. Hellre 30-talsstil än ny bil 1967 som inte alls var 60-tal. Tyckte vi då...

Vilket inte på något sätt förtar Dyanes charm!!!

Dyane skulle kanske i första hand matcha Renault 4, som onekligen var LITE modernare än lillcittran. Då var jag R4-freak, idag skulle jag precis lika gärna kunna tänka mig en Dyane. Den liksom ropar med hela sin gestalt:
"Tyck om mig! Tyck om mig!"
Och den ropar inte förgäves... Jag vill ha en! :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.