Bild
Nästa artikel
Grattis Fiat Multipla!

Grattis Fiat Multipla!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Tiburtius har namnsdag passar vi på att hylla Fiat Multipla.

Det är ingen slump att två tredjedelar av Klassikers redaktion kör Fiat Multipa och att den återstående tredjedelen utan att veta om det drömmer om att göra det.

Multipla - som kanske bäst översätts med ordet mångsidig - är nämligen något av det smartaste och coolaste som lämnat en bilfabrik efter 1989.

Även om inte alla tycks ha fattat det.

Och ytterligare några tycker den är rent av ful.

Dagens Fiat Multipla kom i produktion 1998. Den erbjöd ett lika grundligt som okonventionellt grepp för att lösa det den eviga frågan med att stuva in så många åkande som möjligt på en begränsad yta och helst också kunna erbjuda bra komfort, roliga vägegenskaper och ett lastutrymme värt namnet.

Tack vare en bredd på hela 187 cm är Multipla 3+3-sitsig med separata stolar till alla inblandade, stolar som kan fällas, plockas ur eller användas för små italienska maträtter.

Om man absolut inte vill att någon ska komma emellan mamma och pappa där fram kan Multiplan beställas med en lite kylbox istället för just det sätet.

Multipla tappade ansiktet 2004 (eller kanske rättare sagt fick ett ansikte) efter en synnerligen trist designanpassning till vad som antogs vara "folks smak". Den blev liksom ingenting, om än med de praktiska egenskaperna i behåll.

Multipla såldes aldrig via Fiats generalagent i Sverige, men ett drygt hundratal bilar har hittat hit via entusiaster.

Den klassiska Multiplan var även den ett litet mirakel vad gäller fördelningen folk/yta. Den presenterades 1956 och byggde på Fiat 600.


Med samma axelavstånd och bara ett litet tillskott av plåt lyckades chefskonstruktör Dante Giacosa få till en kaross som rymde sex människor. Måtten var 353 cm lång och 158 cm bred - ett mirakel, helt befriat från all form av säkerhet.

Multiplan fanns som 4/5-sitsig med små, små bänkar i två rader, men även som sexsitsig där konfigurationen lös 2+2+2 där de två bakre raderna bestod av små, små, små fällbara stolar.

En speciell taxiversion fanns också med mellanruta och för bilens storlek abnormt benutrymme bak.

Multipla tillverkades till 1965.

Kommentarer

#1
Hans Ljusterdal
2009-04-14 03:48

Multipla är ett starkt argument för att skaffa en storfamilj. Helt klart. Den är ju en riktig trivselhöjare!

#1
Fredrik Nyblad
2009-04-14 12:10

Claes ljuger! Jag vill inte alls ha en Multipla! Men den är väldigt intressant som bil!

#1
Sven
2009-04-14 14:47

...och jag har sagt det förut: Den moderna Multiplan platsar definitivt bland Top 10-listan över världens fulaste bilar! Den är till och med fulare än min Opel Combo Tour, och det säger inte lite...
:-)
Denna min åsikt förringar på inget sätt det smarta, trivsamma och användbara konceptet som sådant! Det gillar jag lika skarpt som jag gillade ur-Espacen och vissa (men bara vissa!) av dess efterföljare.

Tyckte även "halvkonceptet" med de tresitsiga Matra Bagheera och Murena (se ridigare i kalendern) var lika läckert - där kunde man plötsligt öka även en sportbils användbarhet!

Och jag hade tyckt att Honda Fr-v varit lika smart - om man bara byggt den som helkombi. Som den är nu faller försöket halvvägs på grund av det mediokra bagagerummet och den trånga lastöppningen. Nära skjuter ingen hare, heter det ju...

"Ur-Multiplan", i sin tur, är bland de festligaste fordon denna värld skådat!

#2
Fredrik
2015-09-17 08:11

Har haft en multipla -99 som jag körde tills den passerade 30000mil, underbar bil men med usel värme, i alla fall min. Den förstörde dock min uppfattning om hur en bil ska var byggd. Vilket således försämrade mina chanser att få tag i en bra bil. Bytte dem mot en C8, då den i mitt tycke borde vara större och rymligare. Ha! vad jag bedrog mig! Den var större utanpå, säkrare helt klart. men klumpigare att köra, kändes trängre innuti konstigt nog (fick kasta ut en av stolarna för att 6 pers skulle kunna få plats med lite väskor) drog mer bensin, dyrare i alla kostnader, något var alltid sönder och reservdelarna kostade guld jämte Multiplan. Dumpade den och var på vippen att importera en ny multipla, när jag provade en FR-V. Allt frid och fröjd, en japansk Multipla! Dyrare, helt klart! Dyra reservdelar ja! men den har en fantastisk kvalitet så det behövs ju inte så många delar. Tills jag upptäckte att passagerarairbagen inte gick att koppla ur! Ridå, vad gör jag nu, importerar en multipla ialla fall? näe provar FR-V i alla fall och det har funkat hittills mycket bra. Frågan om feldesign iom halvkombi och litet bagage fattar jag inte alls? Bagaget är mycket djupare än hos en multipla men inte lika högt. Visst golvet blir ju inte riktigt plant, du får en tröskel, och du kan inte köra in två motorcyklar ståendes ( lätt i en multipla;-)) men det räcker till. Men som Columbi ägg är Multiplan oslagbar. 6vuxna med bagage på en längd av 4 meter (kortare än en Polo) med en förbrukning på 0,7 (0,95 med en Citroen Cx på släp) och när ett komplett avgassystem med monteringssats (utan kat) går att köpa för under 400 spänn med frakt på Ebay, så går det inte bräcka.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.