Bild
Nästa artikel
Grattis Fiat Ritmo!

Grattis Fiat Ritmo!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Marit och Rita har namnsdag vill vi rikta strålkastaren mot Ritmo.

Ritmo betyder helt enkelt rytm på italienska.

När Fiat 1978 skulle ge sig in i Golf-klassen gjorde man det inte med någon blek kopia. Ritmo som designats av Bertone - med datorns hjälp! - hade ett ytterst säreget utseende med en front som hade en något ledsen uppsyn och en bak med bakljusen integrerade i stötfångaren på ett tufft men förmodligen ganska opraktiskt sätt.

Om vi ska fortsätta jämförelsen med Golf så fanns även Ritmo som cabriolet och i GTI-versioner. Med först 105 TC, sedan 125 TC och slutligen 130 TC slogs Fiat om köparna med mer sportiga ambitioner. Modellbeteckningen stod helt enkelt för antalet hästkrafter och att motorn hade dubbla kamaxlar.

Förändringens vindar skulle svepa över alla Ritmo-modeller i och med 1983 års modell, utom 125 TC. Borta var den något sorgsna uppsynen i fronten. Strålkastare, grill, baklysen och stötfångare var nu av mer ordinär modell.

Fiat Ritmo tillverkades till och med 1988 då den ersattes av Tipo.

Mellan 1979 och 1982 tillverkades i Barcelona även Seat Ritmo. Då avtalet med Fiat gick ut ändrades ett antal komponenter och modellen fortsatte att tillverkas som Seat Ronda till 1986.

Kommentarer

#1
Sven
2010-05-06 09:48

Sista bilden fascinerade: Tänk att man med några enkla penndrag kan få en bil med i grunden så egen design att se ut som en - AMC??

För övrigt kan tilläggas att Ritmo (tillsammans med Simca 1100) blev känd för att ha ett av de mest vridstyva chassin som byggts för vanliga standardbilar. Fast det var förstås en egenskap som gick över med tiden... när rosten gjort sitt.

#1
Ulf
2010-05-06 09:52

Jag vill ha en Ritmo! En av de första! Åh, vad jag vill ha en sån. Jättemycket.

#1
Svante Eriksson
2010-05-06 11:35

En bekant till mina föräldrar hade under tidigt 80-tal en Ritmo i den bronsaktigt bruna färgen som bilen på sista bilden. Men enligt den svenska specen. Kommer ihåg att jag som 5-åring nånting tyckte den var lite tuff :)

#1
Sven
2010-05-06 14:42

...och jag hade tillfälle att då och då köra min morbrors 85-hästare, som faktiskt var riktigt rapp och trevlig att köra, redan den. På det hela taget en riktigt trevlig bil.

Gissar att det var samma 85-hästare som jag senare blev bekant med i min egen Lancia Delta (Saab 600)? Pigg som en mört, och den gjorde sitt bästa för att köra ifrån rosten. Miljöbil, kallade jag den, för den återgick gradvis till naturen och blev därmed också lättare och lättare för var mil. Men eftersom den höll ut till långt över 25000 mil fanns det ingen anledning att klaga - och då var för övrigt både motor och växellåda fortfarande lika friska som någonsin!

#1
Herr Henrik Andersson
2010-05-06 15:20

Var någonstans, på bilden, syns "prinskorvsälgarna"? (Då jag aldrig har hört talas om detta, så kanske det är därför jag inte ser dem...) :-P
/Henrik Andersson

#1
Sven
2010-05-06 16:16

Älgarna syns inte, de är redan nermalda till korv.
Moooo.....!

#1
Claes Johansson
2010-05-06 16:21

Beklagar korrekturfelet i bildtexten längst upp. Det ska naturligtvis stå "falukorvsälgarna".

Mvh

Claes Johansson
Klassiker

#2
Hans Ljusterdal
2011-05-05 11:27

Om man ändå hade vunnit den där Ritmo Targa Oro som lottades ut i NK:s ljusgård någon gång på mycket sent sjuttiotal...

#3
kentudor
2011-05-06 05:38

Det fanns även en Ritmo Abarth med dubbla tvåports förg.och twin cam den var rå spec. med dom fula original alufälgarna!

#4
alfamats
2012-05-06 12:24

Jag har en sån blå som är på bilden.Den åker på lack i veckan efter lite rostlagning och en garagelack.Hämtade den i Nordingrå ca 64 mil från mig.Men det var det värt då den var relativt rostfri.Var tänkt att rekonda upp den,men jag tog tag i den lilla rost som fanns på karossen och det fick bli en hellack.
Har mestadels fått positiva kommentarer när jag nämner för folk att jag har en Ritmo.Lite fulkul är den tycker jag,med sina stora lysen fram och bauta-stötfångare.
Läste ngnstans att Ritmo var enligt folksam en av dom krocksäkraste bilarna på sin tid :) Mvh Mats

#5
Mats Nilsson
2012-05-06 12:27

Min ritmo åker på lack till veckan :) precis en sådan blå som visas på den stora bilden.Bara längtar att få ut den på vägarna sen. mvh Mats

#6
Mats Nilsson
2012-05-06 12:30

Dubbla inlägg av mig! Fick meddelande att spamfiltret inte gödkände mitt första inlägg,därav dubbelposten. / Mats

#7
Andreas Uddling
2015-05-06 19:06

Kul att läsa kommentarerna om Ritmo. Jag minns när den kom till Sverige, och motorpressens förfasande över det udda utseendet i nosen. Det drabbade ju den däringa Passaten också, den med "utan frontgrill" som fick bannor för att den avvek från våra gråtrista designideal. Bilar måste väl för tusan likna Volvo åteminstingens liiiite!! tror jag man ansåg. Idag är dessa attribut mycket goda skäl att slippa både trista Golfar och Volvo. Köp en Ritmo mkI och begå en kulturgärning! De med svartnosarna tycker JAG var tristare att se på! Leve olikheterna!! (Jag kan t.o.m. uppskatta modet att skapa nya Fiat Multiplan som kom för "några år" sedan även om jag inte gärna vill äga en.......så ful bil. MEN modig design!)

#8
Kjell B
2019-05-06 19:17

Prinskorvsälgarna finns i skogen som inte syns på bild 2

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.