Nästa artikel
Grattis Ford Granada!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Ford Granada!

Publicerad 20 juli 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Margareta och Greta har namnsdag vill vi även uppmärksamma Granada!

Granada är huvudstaden i den spanska provinsen med samma namn. Därifrån lånade Ford på 1970-talet namnet till sin nya stora bil. Syskonmodellen Consul bar ett traditionellt Fordnamn vidare till 1975.

Ford Granada tog 1972 över efter Ford 26M som europeiska Fords lyxigare bilmodell, samtidigt som versioner av betydligt sparsmakat snitt fanns att tillgå. Den fanns i olika karossvarianter som två eller fyradörrars sedan, kombi och tvådörrars kupé.

Basversionen hade en 1,7 liters V4- motor på 75 hk sedan fanns ett flertal varianter från rak 4-cylindrig till V6-motorer. En enkel Consul med mycket extra i tillval kunde bli dyrare än en Granada.

Granada 3000 GXL var den dyraste varianten 1972, motorn den engelska V-sexan på 3 liter och 138 hk och utrustningslistan var fullspäckad. Kupén hade en uppsvängd bakre sidoruta.

1974 skedde en uträtning av nämnda sidorutas nerkant samtidigt som den lilla sexan på 2,3 l ersattes med en 2,6 l på 125 hk. Grill och fälgar ändrades och Granada Ghia blev toppmodell.

Mk II kom 1978 och visst gick det att känna igen den som en Granada trots åtstramningen i linjespelet. Rakare karossidor och skarpare vinklar över takets utformning var nya kännetecken.

Den raka fyran fanns kvar och V-sexan var förstorad till 2,8 liter och hade insprutning. Som kontrast till de 151hk den motorn utvecklade fanns en 63 hk klen diesel som alternativ.

Granada tillverkades fram till 1985 då den ersattes av den runt strömlinjeformade Scorpio.

En palett av bilar. Visserligen syskonmodellen Consul men endast detaljer skilde mot Granada.

Kombin var en riktig storlastare.

Granada GXL, 1972 års vräkigaste version med mycket utöver det vanliga i utrustningsväg.

Den nya profilen med rakskuren bakre sidoruta hade funnits ett år när denna bild på en Granada 2,6 Kupé togs.

Granada Ghia 1984, snart var efterträdaren Scorpio här. Nästan 70 000 Consul och Granada hann säljas i Sverige.

Amerikanska Ford Granada hade inget att göra med europeiska Ford Granada. Modellen tillverkades 1975-82 med rak sexa eller V8 och var en egen konstruktion aningen större utvändigt utan att generera mer plats åt passagerarna. Några ex hittade till Sverige.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.