Bild
Nästa artikel
Grattis Ford Mainline!

Grattis Ford Mainline!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny modellnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Inga och Ingalill har namnsdag gratulerar vi Mainline, Ford Mainline!

Normen i Detroit på femtiotalet var att det skulle finnas tre modelserier -lines; en strippad sparmodell för taxi, polis och snåljåpar, en normalmodell för folk i allmänhet och slutligen en mer påkostad serie dit hard-tops och convertibles hörde.

Modellnamnen skulle helst spegla hierarkin och det lyckades Ford bäst med. Deras enklaste modell hette åren 1952-56 Mainline och mellanmodellen Customline. Toppmodellen hette 1952-54 Crestline och därefter Fairlane. Alla bra namn, lätta att komma ihåg för de hade ett tydligt samband.

Men idag skall vi titta närmare på Mainline, den enklaste. Utan kromlister och med svarta gummilister runt rutorna såg Mainline ganska torftig ut och det var meningen.

Få privatpersoner ville synas i en sådan strippad bil, men myndigheter och företag som var ålagda sparsamhet var tvungna att alltid köpa det billigaste.

Så stor besparing var det inte. I Sverige kostade 1954 en sexcylindrig Ford Mainline med fyra dörrar 13 155 kronor, en motsvarande Customline var bara 475 kronor dyrare.

För den summan fick man då visserligen 820 liter bensin, men de flesta valde ändå den mycket mer representativa Customline.

Kommentarer

#1
Björn
2015-10-25 10:35

Pappa köpte en Mainline -55a ny och körde ca 5000mil om året. Han var handelsresande och hade stort distrikt. Jag kommer ihåg att den rymde rätt mycket folk: En gång var vi fyra vuxna och fem barn som åkte på picnic i Skåne. Rak sexa och treväxlad. Nån sorts fyrpunktsbälten fram som var svåra att justera, fanns det. Jag har huvkråkan kvar som minne, ett kromat jetplan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.