Bild
Nästa artikel
Grattis Ford Vedette!

Grattis Ford Vedette!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag från Klassikerkalendern. I dag när Vilhelmina och Vilma har namnsdag vill vi att du skänker Vedette en tanke.

Det såldes närmare 12 000 Vedetter i Sverige under femtiotalet och fram till 1961 då modellen lades ner. Från att ha varit en ganska vanligt förekommande bilmodell under femtio- och sextiotalet fanns i slutet på sjuttiotalet endast en handfull kvar.

Första Vedetten var en Ford men först en liten resumé. Ford som hade fabriker i England och Tyskland hade 1934 slutit ett avtal med franska biltillverkaren Mathis om samgående.

Resultatet blev Matford som tillverkade vad som såg ut som amerikanska modeller i trekvartsskala. Fords lilla sidventils-V8 på 85 hk stod först för framdrivningen. Försäljningen gick bra och man investerade i en enorm fabriksanläggning i Poissy i Paris utkanter.

Sedan blev det världskrig.

Efter kriget var inget sig riktigt likt. Matford tillverkade fortfarande bilar men under namnet Ford S.A.F fram till 1949 då en ny modell med modern pontonkaross, framtagen i Amerika under kriget, gjorde entré.

Ford Vedette var född, egentligen en småbil för amerikanska marknaden lagd på is som gavs bort till Ford S.A.F. Moderna fastbacklinjer och en dragvillig sidventils 2,2 liters V8 på 60 hk var kännetecknande.

Tyvärr hade motorn lätt att gå varm och det i kombination med ett dåligt elsystem skapade inledningsvis irritation bland ägarna. Ekonomin var dålig för Ford S.A.F, som ändå behövde modernisera Vedetten och till 1953 infördes hel framruta och en mer utdragen bakända. Ã-ver 100 000 bilar hade tillverkats och Ford S.A.F befanns närmast bankrutt.


Då gick det bättre för inhemska biltillverkaren Simca som vuxit ur kostymen och till1954 köpte upp Fords Poissy-fabrik. Simca tog även över tillverkningen av Vedette, men genom att Ford behöll en mindre aktiepost fick de även fortsättningsvis försäljningsrätten för Vedette på alla marknader utom den franska.

Simca tillverkade alltså en bil som Ford sålde, och som Ford nydesignat till 1955. Influenserna var fortsatt amerikanska och i takt med tiden var karosslinjerna lägre, bredare och mer svepande. Motorn lätt uppförstorad till 2,35 liter presterande 80 hk och en modern framvagn av McPhersontyp var andra nyheter. Vedetten hade som sagt amerikanska drag men med en touch av smäcker europeisk förfining i utförandet. Modellnamnen bar tydlig fransk anstrykning som Versailles och Regence, lyxmodellen. Tvåfärgslackering var vanligt.

Till 1958 fick Vedette fenor och som en följd av det också större bagagerum, men även panoramaruta, 15tums hjul och motoreffekten späddes på med fyra hästkrafter.

Versailles och Regency ersattes av mer tungvrickande Beualieu och Chambord medan Marly var namnet på herrgårdsvagnsversionen.

I Sverige annonserades Vedette som en av marknadens mest välutrustade bilar med utrustning såsom inbyggda dimljus, belysning i handskfacket och vita däcksidor.

Redan första halvåret 1958 hade 678 Vedette sålts i Sverige men då klev en tredje aktör in på scenen. Chrysler övertog Fords aktier i Simca och vips så blev det ANA i Nyköping, vilka hade svenska Chrysleragenturen, som skulle sälja Vedette i Sverige. Ford sålde ut sina kvarvarande vagnar och parallellt började ANA försäljningen av Simca Vedette!

Från 1959 fick Simca alltså rätteligen stoltsera med sitt emblem på Vedette. Den enda icke utpräglade lyxbil som såldes med V8 i Sverige. Konkurrenter var Ford Zephyr, Opel Kapitän men faktiskt även Volvo Amazon. Trots V8-motorn accelererade inte Vedette 0-100 km/t fortare än 20,6 sekunder enligt samtida test. Men det där med lyxbil var nog ändå ett epitet man strävade efter med Presidence-versionen.

Några få såldes, riktigt blanksvarta med skinnklädsel, utanpåliggande reservhjul, dubbla avgasrör och med mellanruta som tillval.

Från 1960 sjönk försäljningssiffrorna för Vedette kraftigt. ANA sålde själva jämbördiga bilar som Chrysler Valiant och Dodge Lancer och Ford hade populära nykomlingen Falcon på programmet. Att ANA fick tillbaka försäljningsrätten till Saab av Philipssons mot Simca-agenturen gjorde att sista årmodellen av Simca Vedette såldes genom Philipssons försäljningsnät.

För svenskt vidkommande kanske det inte längre spelade så stor roll att Chrysler inte hade för avsikt att fortsatt tillverka Vedette.

Det var ju ändå svårt att avgöra vem som sålde den för tillfället!

Kommentarer

#1
Leffe
2010-05-26 22:22

I många år var Chamborden från -58 en drömbil för mig. De med röd eler blå grundfärg stod högst på listan. Så småningom fick man körkortet i handen och var ute och kollade efter objekt. När man hörde att det fanns ett fabrikat där man körde in mackarna för att fylla på olja och kolla bensin, så avtog dock intresset för denna franska skönhet.

#2
Janne G
2014-05-26 11:19

Redan första Vedetten från 1949 hade McPherson-framvagn, den första serietillverkade bilen med sådan. Vilket är värt att lägga på minnet eftersom man ofta får läsa att Consul från 1951 var först.

#3
Kenneth Brynolf§
2014-06-22 20:44

Har en röd och vit Ford Vedette Chambord 1958 med dubbla avgasrör, och min fru och jag är jätteglada för den här bilen. Vi får så mycket beröm och tummen upp när vi är ute med bilen. Finns inget bättre än att köra ut med den och stoppa i en Elvis skiva i skivspottaren, och ta en fika och minnas den tidens nostalgi.
Mvh Kenneth

#4
Henri
2014-11-22 15:35

Till Janne G!
Den första Vedetten hade INTE MacPhersonframvagn . Det har kanske blivit en förväxling av att den var den första europeiska Forden med separatfjädring fram men den var rambyggd och hade en konventionell separatfjädring fäst vid främre rambenen.

#5
Håkan Björklund
2015-01-30 20:37

veddete är en snyggbil

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.