Bild
Nästa artikel
Grattis Healey!

Grattis Healey!

Dagens namnsdagsbil

I dag den 5 januari då Hanna och Hannele har namnsdag firar vi Healey!

Healey är ett något av ett mellanting, både bilmärke och modellnamn.

Bakom namnet låg Donald Healey och mest känt blev namnet när Austin 1952 köpte hans sportbilsdesign och 1953 började marknadsföra den som Austin-Healey 100. Den öppna skönheten byggdes i olika upplagor fram till 1967, den sista hette 3000 Mk III.

Lilla Sprite, eller Frogeye som den snabbt kom att kallas debuterade 1958. 1961 anpassades utseendet så att bilen skulle kunna säljas även som MG Midget av moderbolaget BMC, den sista Spriten hette Mk IV och slutade tillverkas 1971.

I början av 1970-talet började Healey arbeta hos Jensen, något som resulterade i Jensen Healey, en modern roadster - och med tiden även en täckt GT-version - med 16-ventilers Lotusmotor.

Bilen presenterades 1972 och byggdes i omkring 10 000 exemplar fram till 1976. Inga stora siffror men enorma för lilla Jensen.

Och så ska vi ju inte glömma Nash-Healey, frukten av ett samarbete mellan Nash och Donald Healey. Med rak sexa från Nash och en Healey-konstruerad kaross byggdes denna goding mellan 1951 och 1954 i 507 exemplar. Första årsmodellen var helt designad av Donald Healey men inför 1952 kallades Pinin Farina in som gjorde om karossen lite, och fronten fick mer karaktär.

Läs mer om:

Kommentarer

#1
Magnus
2010-07-09 11:28

Världens vackraste bil!

#2
Oscar G
2013-01-05 10:08

På en bilträff i somras rullade det fram en engelsk shooting-brake som jag aldrig sett förr. Så snart den vände fronten till insåg jag ju att det i grunden var en Jensen Healey, men att den funnits som hatch back var faktiskt nytt för mig. Kanske inte så konstigt, för detta var tydligen enda exemplaret i Sverige. Men intresset var väckt, så: varför inte en artikel om denna GT, som är en så udda fågel?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.