Bild
Nästa artikel
Grattis Hillman Imp!

Grattis Hillman Imp!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Ivar och Joar har namnsdag hyllar vi Imp!

Imp betyder uppnosig rackarunge eller till och med smådjävul och namnet har använts av tre olika bilmärken - alla brittiska.

Hillman Imp
När Rooteskoncernen skulle ta fram sin konkurrent till Hundkojan bestämde man sig för svansmotor, förvånande nog eftersom trenden var tydlig mot framhjulsdrift.

Den lätta motorn i aluminium var utvecklad ur en marin utombordsmotor, men bilen blev ändå ganska baktung.

Karossen hade snitsigt kantiga linjer i tidens stil. En lustig lösning var att gaspedalen så att säga pneumatiskt verkade på förgasaren genom en bälg med slang, men dessa kunde punktera och arrangemanget byttes snart ut mot mekanisk överföring.

Imp tillverkades åren 1964-1976 i Skottland i en ny fabrik men tog aldrig som det var tänkt några betydande marknadsandelar från Mini.

Sunbeam Imp Sport
Sunbeam var en sportigare variant av Hillman Imp med starkare motor som namn tillverkades 1966-1970 för söka matcha Mini Cooper.

Riley Imp
Det ännu fristående företaget Riley tyckte att Imp var ett passande namn för en liten sportbil. Riley Imp var på 1089 cc och tillverkades 1934-35.

Den hade en roadsterkaross med ett så häftigt linjespel att en M.G.TC i jämförelse ser tam ut. De få som finns kvar ligger i den högre astronomiska prisklassen.

Kommentarer

#1
Sven
2010-01-31 19:11

Hillman Imp - så rätt och ändå så fel!
Om inte om hade varit...
OM Imp kommit innan Hundkojan, och på allvar utmanat VW istället...
eller OM Hillman satsat på frontmotor, framhjulsdrift och halvkombilucka istället...
...nog hade Imp med sin kaxiga attityd kunnat bli en braksuccé då?

Själv tyckte jag då som nu: En helcharmig bil, som jag gärna hade varit ägare till.
Jag skulle dessutom gärna se en och annan Imp på racerbanorna, där passar de!

#2
Lars Hagermark
2011-01-08 03:03

Marin utombordsmotor? Fel, fel, fel.
Ursprunget konstruerades för att driva vattenpumpen på mobila brandsprutor. Sprutorna skulle kunna flyttas för hand, ungefär som en stor skottkärra, så motorn fick inte vara tung. Därför gjordes både block och topplock i lättmetall.
Motorer med samma ursprung, men olika cylindervolym, har använts i olika sport- och tävlingsbilar. Bland annat den första versionen av Lotus Elite (sent 1950-tal).

#3
Bo Legelius
2011-01-31 08:31

Tack Lars för kommentaren. Läsarna är våra bästa kvalitetssäkrare men den här gången tycker jag inte jag förtjänar ett trefaldigt FEL. Visst är Impmotorn baserad på en konstruktion från brandsprutemotortillverkaren Coventry Climax men inte den som förknippas med Lotus Elite I, utan en lättare variant med mindre cylindervolym som Walter Hassan och Harry Mundy utvecklade för marint bruk. Den fick beteckningen FWM –featherweight marine och skulle kunna monteras vertikalt för utombordare. På Colin Chapmans begäran gjordes 1958 en racingversion som kallades FWMA , där A stod för automotive. Den gav inga framgångar i racing, men är närmast den version som Impmotorn är baserad på .

#4
lars "Julle" Olofsson
2011-01-31 11:35

Ett par kamrater gjorde en helbusig roadster av en Hillman Imp. Dom skar resolut av taket, vinklade om och sänkte vindrutan. Breddade hjulhus och skärmar både fram och bak... Det låter fruktansvärt men den blev riktigt snygg och defintivt inte som många "plastmonster" som kepsynglingarna går igång på men...
Det absolut ballaste med deras Imp var motorpaketet. Killarna skaffade sig en Saab 900 turbo som donator. Från Saaben skar dom loss hela framdelen med hjulställ, innerskärmar och torped, som passades in bak på Imp´en under den gälade bakluckan. Minns det var ett jäkla mök för dom att bl.a. få till växellänkaget.
Deras roaster blev en riktig showstopper. Mycket givetvis pga. bilvalet, men även av killarnas känsla för design och detaljer. Därför deras Hillman Imp Roaster var oerhört välbyggd och givetvis även besiktad och helt godkänd med god hjälp fån SFRO.
/Julle

#5
Pellex1
2011-01-31 13:02

Engelska bilar på sjuttiotalet får mig att tänka på strömavbrott och färdigrostat kaffe. :)

#6
kentudor
2011-01-31 17:34

Min första bil!Mycket tveksamma vägegenskaper,men öppningsbar bakruta var koolt,chokeknoppen satt på plåtkanten under baksätet antagligen för att undvika en enormt lång chokevajer. Impen byttes ganska snart mot en Cheva Nova men det är en annan historia.

#7
Dusko
2012-01-31 14:20

Den fanns även som Singer Chamois, lite trä på instrumentpanelen och se det blev en Singer.

#8
Hans Höglund
2013-01-31 12:59

Jag hade (har?) en sådan som leksaksbil någonstans hemma hos min mor. OCh om jag inte minns helt fel så är det Imp-baklysen på Aston Martin DB5. :-)

#9
ddd
2013-01-31 18:29

Snygg.

#10
Andreas Karlsson
2013-01-31 22:20

Undra hur många sådan det finns kvar i sverige?? det kan inte vara många.

#11
Nicholas
2014-01-31 22:55

Liksom Imp jag år 1963 & min Imp - en Sunbeam Chamois fra 1970- har jag sedan 1990.
Vi har återställa honom nu för andra gången och jag hoppas att vi kan rida i våras
Det är en fin hjulmans bil faktiskt mycket un engelska. Det brukade vara en sorts engelska Skoda, nu är de upp till de sista tusen Impen är enormt populär i England. Hos oss finns det cirka 25 styck, det blir förmodligen inte många mer I Sverige.
Hälsningar från Holland, smug Site, men jag märker att min svenska är inte så bra nu: förra gången jag var med dig var 1984.

#12
Oscar G
2015-01-31 19:29

Många kommentarer måste väl tyda på en uppskattad liten bil?
Själv blev jag väldigt förtjust att få se ett par danska Imp på Ring Knutstorp i våras. Hoppas det inte var en engångsföreteelse!

#13
Kenneth Rydh
2016-11-22 11:24

Hej håller på med en Imp 1964 mk1,o har en Davrian mk8 med imp racemotor Wats Wargs gamla i nyskick

Med vänlig hälsning/Kenneth

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.