
Grattis Honda Jazz!
Idag har Helge namnsdag. Men vi säger hellre grattis till Honda Jazz som vi glatt plockar ur Klassikers almanacka full av minnesvärda bilnamn.
Honda Jazz döptes egentligen till Honda City, men när den för inhemska förhållanden måttanpassade stadsbilen skulle gå på export sa Opel ifrån. Man hade ju redan Opel Kadett City. Någon måtta fick det väl ändå vara.
City/Jazz presenterades 1981 på Tokyosalongen. Det var en högbyggd kompakt sak, 338 cm lång, med två dörrar och ett igenkänningsbart utseende. Den fanns med automatlåda vilket inte var vanligt i bilklassen och den fyrcylindriga 1,2-litersmotorn med tre ventiler per cylinder på gav 61 hk.
I Japan kom en turboverion för den som krävde lite extra. Honda hittade även på en optimal lösning för att undvika att bli fast i rusningstrafiken, om själva bilens diminutiva mått inte skulle medicin nog. Man kunde köpa en speciell mini-skoter som i hopfällt läge var måttanpassad till bagageutrymmet. Bara att veckla ut och hinna i tid till jobbet i den glasade skyskrapan!
Honda gjorde också en cabrioletversion med klara drag av leksaksbil.
Första generationen City/Jazz varade fram till 1986. Därefter har fyra nya generationer kommit till världen.
Kommentarer
Dagens Honda Jazz heter just Jazz för att det inte är så lämpligt att döpa en bil till ett namn som är samma som kvinnligt könsorgan kan kallas i Sverige.
Det där är en urban myt. Bilen hette Honda Fit i hemlandet, inget annat. Vad Pajero betyder ska vi dock inte kommentera...
Det är faktiskt inte riktigt en urban myt: planen var att den skulle heta Fitta, men den svenska delen av organisationen övertygade dem om motsatsen. I slutändan blev det Fit på hemmaplan och Jazz i Europa.
Så både sant och falskt.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Honda_Jazz