Bild
Nästa artikel
Grattis Horizon!

Grattis Horizon!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag den 19 januari då Henrik har namnsdag hyllar vi Horizon!

Här blir det komplicerat - det är inte fyra olika märken som råkat välja horisonten som modellnamn, utan samma bil som sålts under olika märken beroende på marknad. Det handlar om en bil i Golfklassen som mot slutet av 1970-talet togs fram inom Chryslers europeiska verksamhet, som en ersättare till Simca 1100.

Horizon baserades på teknik från Simca men utvecklingen i övrigt gjordes i England inom f.d. Rooteskoncernen. Tillverkningen startade 1977 i Frankrike hos f.d. Simca i Frankrike. 1979 blev Horizon Årets Bil i Europa.

I Europa tillverkades bilen senare också i England och hos Valmet i Finland. Finska Horizon hade Saabstolar och bättre värme men såldes aldrig i Sverige. Svenska Trafikmagasinet ansåg att detta var fel och importerade därför ett eget finsktillverkat exemplar för att långtesta det.

I England kallades bilen Chrysler Horizon, i Frankrike Simca Horizon och i Europa i övrigt Chrysler-Simca Horizon. Efter det att Chrysler 1979 lyckats sälja sin europeiska verksamhet till Peugeot fick den i likhet med alla andra europeiska Chryslermodeller märkesnamnet Talbot, ett gammalt fint engelskt märke som därmed kom till användning igen och för alltid kommer att förvirra bilhistoriskt intresserade.

I USA tillverkades och såldes bilen som Plymouth Horizon men även som Dodge Omni. Förutom att vara mer kromtyngda hade de amerikanska modellerna märkligt nog VW-motorer och annan framvagn.

Tillverkningen i Europa upphörde 1986 men i USA hängde Horizon kvar i katalogerna ända till 1990.

Kommentarer

#1
Christian
2009-01-19 15:09

Jag är imponerad. Hur många bilar med trassligare modellbeteckningshistorik finns det?

#1
Kim Bjerkemyr
2009-02-11 16:29

Hei, Morsomt og lese om Horizon, Jeg har selv hatt flere stykk og har fortsatt en Simca Horizon 1.5 GLE fra 1978 som fortsatt er helt rustfri.
Har også flere andre Simca/Talbot ståendes i garagen.
Mvh
Kim Bjerkemyr

#1
Sven
2009-04-12 21:19

Mest av en slump blev jag på tidiga 70-talet ägare till en Simca 1100. Jag blev mycket förvånad över hur vridstyv och välbyggd bilen var, och över att kvalitén var mycket högre än jag hade förväntat mig.

Det inspirerade mig till att titta på en Simca Matra Bagheera när den kom. Det sprack - jag fick inte plats.

När så Horizon kom var jag säker på att det var bilen jag väntade på. Men ack, så besviken jag blev vid provkörningen! Av 1100:ans solida och vridstyva bygge fanns ingenting kvar. Istället satt jag i en helt ny Horizon, som i sin skramlighet och pappiga sladdrighet kändes som om den var dubbelt så gammal som min åldrande 1100.

Kanske var det inte så konstigt att det gick som det gjorde med koncernen? Trist var det, hur som helst.

#2
Alexander
2014-03-23 02:10

Har en sådan gls som jag kör till vardags. Få ägare men har gått 22.000mil och är fortfarande i bra originalskick. Imponerande måste jag säga. Men med rätt vård håller oftast sakerna lite längre:)

#3
Johan
2014-04-17 10:15

För att förvirra ytterligare så fanns ju förutom Chryslers egen prestandaversion Dodge Onmi GLH den Shelbytrimmade GLHS som gjorde kvartsmilen på strax under 15 sekunder. Detta under den amerikanska bilindustrins allra mörkaste år då alla klassiska amerikanska bilar led av underpresterande smogmotorer. Shleby GLHS var därför jämnsnabb med en hel drös Mustanger och Camarosar. Imponerande men kanske inte så oväntat då Horizon med alla sina varianter verkar ha en rejäl personlighetsklyvning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.