Bild
Nästa artikel
Grattis Hyundai Pony!

Grattis Hyundai Pony!

Dagens namnsdagsbil

Idag har Benjamin namnsdag och så är det Värnlösa barns dag. Då kom vi att tänka på Hyundai Pony.

Hyundai är ett koreanskt bilmärke. Pony betyder ponny.

Hyundai vill slå sig in på bilmarknaden med en helt egentillverkad modell. Uppdraget går till George Turnbull, tidigare hög chef på British Leyland. Det blir en konventionellt bakhjulsdriven bil med viss del av mekaniken hämtad från Ford Cortina, men också Mitsubishi. Italdesign står för formen. En av karossvarianterna är pickup. Första generationen fanns 1975-1981.

1982 uppdateras modellen, som nu går på export till åtskilliga länder, men inte USA. I Kanada har den redan blivit en succé. 1988 upphör produktionen av den bakhjulsdrivna varianten.

En viss förvirring uppstår lätt här då den framhjulsdrivna ersättaren började tillverkas 1985, under namnet Excel. Men ibland annat Sverige (1990) blir Excel en "Pony".

År 1994 ersattes Pony av annan modell med ett annat namn. Jo, det finns en Mitsubishi Pony också. Nog om det.

Kommentarer

#1
Jonas
2010-01-14 14:14

Intressant ekvation! Ju mer "engineering" man stoppa in, desto mindre "pony" får man!

#2
Thomas Bengtsson
2011-04-28 22:12

Dessutom var Morris Marina en av inpirationskällorna till denna produkt!

#3
Thomas Bengtsson
2011-04-28 22:19

Oj då! skulle ju skriva lite mer men kolla in C-stolpens linje och visst känns den bekant på något sätt, just det, Morris Marina Coupé! Undrar bara varifrån dom fick inspirationen till Atos, en bil som jag anser det borde vara förbjudet att montera en dragkrok på, avståndet mellan bakaxeln och kulan är försumbart och det blir nästan lyteskomik att se någon försöka backa med denna kombination.

#4
Lurker
2013-12-28 23:13

Passat!

#5
Hasse B
2015-09-10 16:20

Den där mekaniken från Ford Cortina sägs bl a bestå av bakaxeln som ska vara en kopia av Cortina mk II:s. Vore intressant att veta vad mer som matchar. De hade tillverkat den på licens några år innan presentationen av Cortina mk III (på samma bottenplatta som nya Ford Taunus) och återbruket av Cortina-delar (fast då sena mk IV, ofta kallad mk V) parat med Mitsubishi-delar tillämpades också i Hyundai Stellar som t o m utgick från Cortinans karosstomme. Första(?) Sonata är förresten en omklädd Mitsubishi Galant och blev sen Kia Magentiis i nästa skepnad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.