Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Jeepster!

Publicerad 28 november 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag hela året har en ny bilmodell namnsdag. Idag när Malte gratuleras hurrar vi också för Jeepster.

Att namnet Jeep uppstått ur förkortningen GP för General Purpose vet väl alla.

En Jeepster är en Jeep med roadsterkaross och det var ett listigt modellnamn Willys-Overland valde för en civil version av den lilla militärbilen som blev världsberömd för sina insatser i andra världskriget .

Wilys Jeepster introducerades 1948 och var en öppen och bakhjulsdriven version av den stationsvagn som var Willys' samtida huvudprodukt.

Jeepster såg ut som en korsning mellan en Jeep och en engelsk sportbil. Den hade en enkel sufflett och inga vevfönster utan lösa sidostycken. Den brukar därför kallas USA:s sista phaeton, det var ju termen i USA för denna klassiska karosstyp.

Jeepster blev inte direkt någon försäljningssuccé. När tillverkningen upphörde 1950 hade cirka 19 000 enheter tillverkats. De sista såldes som 51:or.

Den legendariske biltestaren Tom McCahill, som hade en "riktig" Jeep, var kritisk.
 
- Den är ingen sportbil och den är för liten som bruksbil. Vad är den då? skrev han.

Det var då det. Som många bilar som inte var populära nya är den ursprungliga Jeepster idag en eftersökt samlarbil.

Namnet Jeepster återupplivades 1966 på en ny bil som lånade stildrag från den ursprungliga Jeepster men var fyrhjulsdriven. Dess fullständiga namn var Jeepster Commando och med olika påbyggnader såldes den som Station Wagon, Pick-up, Convertible och Roadster.

I reklamen kallades den mångsidiga bilen The 2-Car Car, det vill säga två bilar i en. Om man ville och hade plats kunde man köpa flera olika överbyggnader.
 
Jeepster hade den klassiska Jeepfronten med en breddad motorhuv under vilken det antingen kunde sitta den gamla halvtoppfyran eller en V6:a kallad Dauntless.

V6:an har en intressant historia. Den var från början en Buickkonstruktion från 1962 härledd ur den aluminium-V8 som Rover senare köpte. V6:an tillverkades dock i gjutjärn och monterades i Buick Special med flera GM-bilar till dess rättigheterna och verktygen såldes till Jeep.

Efter det att Jeep övertagits av AMC köpte GM tillbaka rättigheterna och utvecklade motorn till den 3.8 V6 som användes i flera GM-märken ända in på 2000-talet.

När AMC kommit in i bilden som ägare till Jeep fick Jeepster 1971 en ny front som kopierades från den samtida Chevrolet pick-up. Den blev inte populär och försäljningen sjönk.

Från 1972 kallades modellen inte längre Jeepster utan endast Jeep Commando. Ett fåtal såldes i Sverige genom dåvarande generalagenten Harry Karlsson i Göteborg.

Jeepster marknadsfördes för den lekfulla ungdomsgeneration som knappast fanns 1948.

Från 1950 spenderade Willys en mer krontyngd grill på sina bilar. Här en Jeepster på ett nutida bilmöte i USA. De flesta restaurerade är gula och svarta.

Willys kallade sina fyra- och sexcylindriga halvtoppmotorer för Hurricane. De var utvecklade ur sidventilmotorer.

Andra generationens Jeepster här som välutrustad station Wagon. V6:an var på 160HP men det gick att fyrcylindrig F-head som är den amerikanska termen för halvtoppmotor.

Med plasthardtopp över framsätet skapades enkelt en pick-up.

Ville man ha den helöppna roadstern kunde man välja en enkel sufflett antingen i full längd eller också bara över framsätet.

Jeepster Convertible var den mest påkostade med utvändigt reservhjul, tvåfärgslack och mycket krom. Elhydraulisk sufflett var tillval.

Den fula och impopulära faceliften berövade Jeepster dess karaktär och snart också dess namn.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.