Bild
Nästa artikel

Grattis Lancia Aurelia!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Aurora har namnsdag vill vi naturligtvis uppmärksamma Aurelia!

Den första Lancian med det vackra modellnamnet Aurelia kom 1950, en bil döpt efter Via Aurelia, den väg som under Romarrikets mäktigaste period förband södra Frankrike med imperiets huvudstad.

Lancia Aurelia hade världens första serieproducerade V6-motor, en helaluminiumkonstruktion med 60 grader mellan cylinderbankarna och hemisfäriska förbränningsrum.

Aureliaproduktionen delas upp i sex olika serier och fanns som sedan, coupé och cabriolet. Tillverkningen slutade 1958 och det blev drygt 18 000 exemplar tillverkade.

Kommentarer

#1
Sven
2009-07-03 11:28

Idag talar vi moderna klassiker med stort K. Underbart!

Man förstår verkligen att Lancia vid den tiden hade status som high tech (vad nu det kunde heta på femtiotals-italienska) och exklusiva bilar.

De köptes av entusiaster, konnässörer, folk som hade känsla för design, folk som hade pengar samt kändisar som köpte dem därför att en Lancia MÅSTE man ha om man var "någon".

Den statusen har det ädla märket förlorat för ganska länge sen... Tacka Fiat för det!

Här i sydöstra delen av landet var Lancia ovanliga. Numera kan man däremot njuta bland annat av att hamna bakom en Aurelia GT sommartid. Tacka herrskapet Henjer för det!

#2
Bo Hellström
2011-07-03 12:04

Nja, det var nog så att Fiat räddade Lancias varumärke och att det är dem vi skall tacka för att märket inte försvann. Det var Familjen Lancia, ledd av Gianni Lancia, som inte förmådde hänga med i bilindustrins förvandling efter -50talets förvandling. Lancia Aurelia var en tekniskt avancerad konstruktion byggd med stor yrkesskicklighet med ett nästan uteslutande manuellt "löpande band". Aurelian var dyr redan när arbetskraften var billig och ohållbart dyr att tillverka när arbetarlönerna steg. Lägg till att ständiga tekniska förbättringar infördes vilket medförde att reservdelar och reparationsanvisningar ständigt förändrades och att Gianni, till skillnad från fadern Vincenzo, byggde upp en avancerad tävlingsverksamhet som inte hann mogna under Lancianamnet utan skänktes till Ferrari som skördade lagrarna. Aurelias grundkonstruktion fortsatte i modellen Flaminia som blev den sista riktiga Lancian även om Fulvia var en lyckad och tekniskt intressant konstruktion.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.