Nästa artikel
Grattis Lancia Flavia!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Lancia Flavia!

Publicerad 9 februari 2009 (uppdaterad 14 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Fanny och Franciska har namnsdag hyllar vi Flavia!

Flavia är ett i Italien vanligt flicknamn och valdes av Lancia till deras första bil med framhjulsdrift.

Flavia presenterades 1960 och var en typisk Lancia med helt egna och avancerade tekniska lösningar. Motorn var en nykonstruerad boxerfyra i aluminium som gick helt vibrationsfritt.

Att Flavia har enastående kurvtagningsförmåga och hög åkkomfort vet vi på Klassiker av erfarenhet.

Betty Spaghetti kallade vi den Lancia Flavia 2000 Coupé som var vår redaktionsbil 2008 och som vi körde längre än någon tidigare redaktionsbil.

Förutom som coupé byggd hos Pininfarina fanns Flavia också som Berlina med fabrikskaross, sportcoupé från Zagato och cabriolet från Vignale.

Efter Fiats övertagande 1969 minskade utbudet. Coupén och Berlinan var kvar i katalogerna till 1975 men hade sedan 1971 tappat namnet Flavia och hette därefter enbart 2000.

Linjena renodlades 1967 och man kunde nu få 1800-motor med insprutning.

Rattväxel ansågs inte malplacerad ens på en sportig bil som Flavia.

Sportcoupén från Zagato hade ett extremt linjespel, en av bilhistoriens mest fascinerande former. Inget väntat någonstans.

Lancia Flavia 2000 Coupé by Pininfarina, årsmodell 1969, syster till Betty Spaghetti.

Mer karaktärsfull än den senare varianten är Flavia 1800 Coupé som tillverkades 1963-68.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.