Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Lancia Fulvia!

Publicerad 2 december 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi ett nytt modellnamn i Klassikerkalendern. I dag när Beata och Beatrice har namnsdag hyllar vi en annan flicka också, Lancia Fulvia!

Fulvia är förvisso ett flicknamn men dagens namnsdagsbil är enligt traditionen hos Lancia uppkallad efter en romersk väg; Via Fulvia.

I likhet med de flesta andra bilmodeller som gått till historien var Fulvia inget  kommittéarbete. Fulvia var en mans verk och mannen var professor Antonio Fessia som också på sitt egensinniga vis konstruerat Lancia Flavia.

Fulvia var den sista nya modellserien framtagen i Lancias egen regi före övertagandet av Fiat och den överlevde detta med sju år till 1976.

Fulvia presenterades 1963 som efterträdare till Appia men ärvde ingen mekanik från företrädaren - allt var nykonstruerat.
Motorn var en V4 av Lancias traditionella snitt som kom att tillverkas i sex olika cylindervolymer mellan 1,1 och 1,6 liter.

Vinkeln mellan cylindrarna var så liten att man nästan kan tala om en rak motor där cylindrarna saxats och vinklats för att göra motorn så kort som möjligt. Topplocket var gemensamt.

Motorn drev på framhjulen och hela drivpaketet var mycket kompakt och monterat i en särskild halvram.

Fulvia presenterades först som en ganska kantig Berlina men snart kom de sportcoupéer som Fulvia förknippas och som med förare som the Stig, Rauno Altonen och Harry Källström fick många internationella framgångar i rally och på bana.

Fulvia var som de flesta Lancia konstruerade före Fiats övertagande ett tekniskt smycke. Hängivna ägare brukar tala om mekaniskt njutningsmedel.

Bill Boddy, den originelle chefredaktören för engelska Motor Sport, skrev att Fulvia  i sanning var den bästa bilen i sin storleksklass. 

Det var en tydlig känga till den stora presskollegan The Autocar, som givit det epitetet till den betydligt prisbilligare Triumph 1300.

Den fyradörrars versionen var lådlikt kantig och presenterades med 1091 cc och 58 hk på Genèvesalongen 1963. På hösten 1964 kom den vassare 2C med ytterligare 13 hk. Senare fanns effektstarkare versioner som kallade GT respektive GTE, något förvirrande för en bil av familjetyp med fyra dörrar.

Våren 1965 var det dags för den första Fulvia coupe - en klassiker redan från början och den första coupen som tillverkades av Lancia och inte av fristående karossbyggare. Den kom att finnas med flera effektsteg med namn som 1.2, 1.3,1.3S och 1.6HF.

Alla säger Zagato och det gjorde Lancia också vid introduktion hösten 1966 men de officiella benämningarna innehöll inte namnet på karossbyggaren. Det räckte med Zagatoemblemet på karossen. En formfulländad bil utan de lätt bisarra stilelement som Flavia Zagato uppvisade.

HF 1600 var rallybilen som var lättad på olika sätt men det fanns också en "lusso" där lyxen bestod av stötfångare, flera blanklister, fetare stolar etc, men effekten var densamma - 114 DIN.

Andra serien av Berlinan var färdigutvecklad när Fiat 1969 tog över Lancia. Den fanns med en 1300-motor på 85 hk. Tillverkningen upphörde 1972.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.