Bild
Nästa artikel

Grattis Lancia Fulvia!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi ett nytt modellnamn i Klassikerkalendern. I dag när Beata och Beatrice har namnsdag hyllar vi en annan flicka också, Lancia Fulvia!

Fulvia är förvisso ett flicknamn men dagens namnsdagsbil är enligt traditionen hos Lancia uppkallad efter en romersk väg; Via Fulvia.

I likhet med de flesta andra bilmodeller som gått till historien var Fulvia inget  kommittéarbete. Fulvia var en mans verk och mannen var professor Antonio Fessia som också på sitt egensinniga vis konstruerat Lancia Flavia.

Fulvia var den sista nya modellserien framtagen i Lancias egen regi före övertagandet av Fiat och den överlevde detta med sju år till 1976.

Fulvia presenterades 1963 som efterträdare till Appia men ärvde ingen mekanik från företrädaren - allt var nykonstruerat.
Motorn var en V4 av Lancias traditionella snitt som kom att tillverkas i sex olika cylindervolymer mellan 1,1 och 1,6 liter.

Vinkeln mellan cylindrarna var så liten att man nästan kan tala om en rak motor där cylindrarna saxats och vinklats för att göra motorn så kort som möjligt. Topplocket var gemensamt.

Motorn drev på framhjulen och hela drivpaketet var mycket kompakt och monterat i en särskild halvram.

Fulvia presenterades först som en ganska kantig Berlina men snart kom de sportcoupéer som Fulvia förknippas och som med förare som the Stig, Rauno Altonen och Harry Källström fick många internationella framgångar i rally och på bana.

Fulvia var som de flesta Lancia konstruerade före Fiats övertagande ett tekniskt smycke. Hängivna ägare brukar tala om mekaniskt njutningsmedel.

Bill Boddy, den originelle chefredaktören för engelska Motor Sport, skrev att Fulvia  i sanning var den bästa bilen i sin storleksklass. 

Det var en tydlig känga till den stora presskollegan The Autocar, som givit det epitetet till den betydligt prisbilligare Triumph 1300.

Kommentarer

#1
Sven
2009-12-03 17:18

Nog är Fulvia i kupéutförande ett rent njutningsmedel även för ögat, i alla sina versioner! Sällan har det väl för övrigt varit så stor skillnad i stil mellan sedan och coupé av en bilmodell...

Men eftersom jag är både Lancia- och Triumphälskare hamnade jag på dubbla stolar när jag läste om jämförelsen mellan Fulvia och min trogna käpphäst, Triumph 1300. Skakade dock av mig kluvenheten med konstaterandet att det inte går att jämföra äpplen och päron. Om de så är av bästa sort, så är de likväl två helt olika men på varsitt sätt välsmakande frukter!

#2
Oscar G
2010-12-02 19:22

Berlinan ser mest ut som de tidiga, taffliga designförsöken från den japanska bilindustrin. Trist och fantasilös - och det är ju inte precis vad Lancia är känt för annars.

Så är kupén desto mer lyckad! Här talar vi verkligen Modern Klassiker! Ingen som väldigt gärna vill bli av med en? Eller två...?

#3
Alexander Önnevall
2012-12-02 08:47

Ja det syns var linjerna till Isuzu Bellet och Toyota Corona kommer ifrån...

Kupén däremot, "vill ha"-faktorn är stor!

#4
Knut Larsen
2018-01-09 21:37

Fulvia Coupé vant verdensmesterskapet for merker i 1972, med Sandro Munari bak rattet, og dette var begynnelsen på Lancias seiersrekke i rally. Etter Fulvia kom Stratos, Abarth 037 og Delta. Ingen har vunnet flere verdensmesterskap i rally enn Lancia!
Viva Lancia !!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.