Bild
Nästa artikel

Grattis Lancia Prisma!

Dagens namnsdagsbil

Idag, årets näst sista dag, uppmärksammar vi Prisma, Lancia Prisma! Abel och Set som också har namnsdag gratulerar vi givetvis också.

Lancia Prisma är sedanmodellen av Delta (som hade namnsdag den 11 december) och är precis som den tekniskt baserad på Fiat Ritmo.

Modellen tillverkades mellan 1982 och 1989 och såldes även i Sverige, genom Saabs återförsäljarnät.

I reklamen jämfördes den med bland annat BMW 3-serien men fick kanske inte riktigt samma genomslag på marknaden.

Kommentarer

#1
Hans
2009-12-30 16:25

En riktigt körglad och skön bil. Tyvärr av usel kvalitet. Vet någon om det finns något exemplar kvar på vägarna eller i garaget?

#1
Sven
2009-12-30 20:43

Tror det rullar ett fint exemplar i Karlshamn fortfarande, men jag vet inte säkert.
Men jag har fyra bakljusglas liggande till en Lancia Delta / Saab 600 om någon skulle vara intresserad... :-)

Vill såhär i årets skälvande timmar gratulera Klassikers redaktion till att ha fört denna härligt galna idé med en namnsdagskalender för bilar i hamn! Ett veritabelt stolleprov som är värt att applåderas, och många härliga bilder och fakta har vi fått tack vare detta.

Gott slut på det gamla året önskar jag denna härliga redaktion! Till det nya året ser vi fram emot att få namnsdagskalendern omredigerad till ett album!

Gott Nytt År!

#2
Stephan540i
2012-03-04 13:19

Det finns en vit-85a i Varberg som har varit påställd sedan 1989.

#3
Anders W
2012-05-08 15:12

Länge sen jag såg en Prisma på vägarna. För nåt år sen såg jag en annons på blocket.se . Det var en lågmilad. Blev väldigt sugen men jag hade då just köpt en ny Focus och flyttat.
Har verkstadshandböcker kvar utifall man hittar en.
Det var en riktigt kul bul. Slitstark motor som fick stå ut med mina hårda tag. Väghållning i rallyklass.
Usel kvalité kan jag inte påstå. Det fanns många kända dussinmärken som var sämre.
Rostkänslig plåt var dess akilleshäl. Efter stenskott i lacken började det komma rostblåsor runtom. Läste nånstans att plåtkvalitén berodde på att man använde billig återvunnen metall som man sen trodde att rostskyddet skulle klara.
Motor och mekanik var kvalité.
Körkänsla på topp.

#4
Janne G
2013-07-25 09:14

Såg en med Åländska nummerskyltar när jag väntade på att få kliva på Åbo-färjan häromdagen. Det var resans behållning!

#5
Uffe Carlsson
2013-07-25 12:23
#6
Ari Västerås
2013-08-10 21:41

Lancia Prisma jag säger bara Hjälp! Det är den värsta bilen jag någonsin ägt. Jag köpte en vit sådan en gång för länge sedan nämligen 1988 och bilen var en 85:a med ca 7000 mil på mätaren.Här kommer ett urval av felen jag hade på den. Fläkten fungera bara när den kände för det.Vänster backspegel trilla av. Elhissen på förarsidan la av då och då, inte så kul när det regnar! Motorn skar på väg hem en solig dag, synd att det var 10 mil kvar att köra! Farsan fick komma och bogsera mig hem. Och ja det fanns olja i motorn! Och sist men inte minst så trillade växelspaken ner genom golvet så jag fick dra upp den och sitta och hålla iden med ena handen när jag körde för att komma hem.Men men det var ju en begagnad bil så lite fel och brister får man ju tåla eller hur?

#7
Oscar G
2013-08-11 09:30

"det var ju en begagnad bil så lite fel och brister får man ju tåla", skriver Ari.

Tja...

Jag köpte en äldre Lancia som extrabil. Den hade gått tjugotusen mil, och jag körde den ända tills rosten mördade den vid 27000 mil. Felen och bristerna på den var lätta att tåla:
Jag bytte vindruta samt ett st (billigt) hjullager på hela tiden.
I övrigt fungerade allt, och då menar jag ALLT, under hela tiden, trots att den var så gammal och sliten.

Vid samma tid köpte min kompis en ny Mini, som bekant tillverkad av BMW. Den parkerade han på Sturup i två veckor. När han kom hem var bilen fullkomligt fylld av blötsnö. Detta sedan bilen behagat öppna båda sidorutorna själv så snart han vänt ryggen till den. Inredningen var totalförstörd liksom lås och elektronik, och bilen helt död.

Samma sak hände med brorsans Volvo V70, fast i hans fall var det bara över natten och "bara" ett åskregn typ skyfall.

Själv gjorde jag misstaget att köpa en ny GM-produkt. Vid sjutusen mil hade jag, till skillnad från den gamla Lancian, reparerat mer än jag någonsin gjort på en bil förr. Bytt koppling (som högg lika illa även efter bytet), bytt givare sedan bilen behagat stanna när helst den fick lust, uppdaterat elektroniken vid tre tillfällen av samma anledning, bytt drivaxeldamasker tre gånger och till sist drivaxlarna, bytt alla fyra fjädrarna sedan tre av dem brustit, gjort omfattande felsökning sedan bakrutetorkaren lagt av... resten har jag visst förträngt.

Svärfars dyra Mercedes ska vi bara inte tala om. Det räcker inte spaltutrymmet till...

Så vi kanske inte ska betrakta sådana fel som "typiskt italienskt" trots allt...

#8
Thomas Frech
2015-08-02 13:05

hej jag söker med ljus och lyckta efter en Lancia Prisma 1600

#9
Thomas Frech
2015-08-02 13:06

hej jag söker med ljus och lyckta efter en Lancia Prisma 1600

#10
Jesper
2016-06-25 13:52

Har haft tolv Lancior av årsmodell från -86 till -99, Y10, Dedra, Kappa och Delta (Både Integrale o "Nuovo Delta). Kan ju erkänna att jag inte haft några större problem med någon av dem.....vilket fått mig att le lite i mjugg när folk hånat mig, men sedan kommit i sina Audi o VW med knarrande framvagnar, motorproblem m.m :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.