Bild
Nästa artikel
Dagens namnsdagsbil

Grattis Maserati Quattroporte!

Publicerad 6 december 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
I dag när Niklas och Nikolaus har namnsdag passar vi även på att fira Quattroporte, Maserati Quattroporte.

Quattroporte betyder fyra dörrar och att Maserati kunnat förvandla detta torra konstaterande till ett prestigeladdat modellnamn är bara ännu ett exempel på att italienskan är världens häftigaste språk.

Första fyrdörrars-Maseratin med namnet Quattroporte ritades av Frua och lanserades 1963. Internkoden var Tipo 103 och motorn en 4,1-liters V8 på 256 SAE-hästar. 1968 fick fronten dubbla strålkastare och motorn förstorades till 4,7 liter och gav nu nästan 300 hk SAE. Quattroporte passade utmärkt på den nya, glestrafikerade motorvägarna som löpte genom Europa och drygt 700 exemplar byggdes av denna första generation fram till 1969.

Andra upplagan av Quattroporte kom inte förrän 1974. Nu hade Citroën köpt företaget och den nya bilen byggde på samma teknik som Citroën SM - vilket betydde att den var framhjulsdriven och hade gashydraulisk fjädring. Quattroporte var dock en betydligt längre bil och ritad av Bertone. Motorn var samma V6 som i Merak och Citroën SM. Quattroporte II blev ingen succé, bara 13 exemplar byggdes totalt varav sex är att anse som prototyper.

1976 hade Maserati än en gång bytt ägare, nu kontrollerades företaget sedan ett år av Alejandro De Tomaso. Han var övertygad om att en Quattroporte eller 4porte som den nu benämndes behövdes för att ge Mercedes en match. Quattroporte III var en enorm bil ritad av Italdesign. Den var bakhjulsdriven och första upplagan fanns med antingen en V8 på 4,2 liter eller 4,9 liter.

1986 kom Maserati Royale, en ultralyxupplaga av Quattroporte och som bara kom att tillverkas i 55 exemplar fram tills modellserien lades ned 1990. Totalt byggdes nästan 1 900 Quattroporte III.

Mellan 1990 och 1994 var det återigen ett upphåll i Quattroporte-tillverkningen men sedan kom Fyran. Det var en betydligt nättare bil än föregångaren, ritad av Marcello Gandini och från början försedd med V6-motorer med dubbelturbo. Senare kom även en Biturbo-V8. Drygt 2800 exemplar tillverkades fram till 2001 då det var dags för ännu ett uppehåll i Quattroporte-historien.

2004 kom dagens Quattroporte, ritad av Pininfarina och försedd med V8. Detta är helt klart den mest framgångsrika Quattroporten.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.