Bild
Nästa artikel
Grattis Matra Simca Bagheera!

Grattis Matra Simca Bagheera!

Dagens namnsdagsbil

Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Gerda och Gerd har namnsdag passar vi på att hylla Bagheera!

Ett av 1970-talets tuffaste modellnamn stod Simca och Matra för med Bagheera.

Idén var att bygga en billig sportbil med fin väghållning och snygg design. Matra hade erfarenhet av sportbilar med mittmotor samt fabriken att bygga bilarna i, Chrysler France hade försäljningsorganisationen och färdig mekanik samt en önskan om att Simca-programmet skulle föryngras något i tilltalet.  

Resultatet blev Matra Simca Bagheera och den visades första gången i april 1973.

Att karossens ytterpaneler var i plast, bakluckan i glas och grundstrukturen i stål var intressant men inte det som satte Bagheera "på kartan". Det var utan tvekan det faktum att man kunde sitta tre i bredd i snyggt skulpterade sportstolar!

Motorn som satt direkt bakom de tre åkande var på blott 1294 kubik och hämtad från Simca 1100 gav inte riktigt den utdelning som karossen lovade. Något bättre blev det när Bagheera S presnterades med en 1,5-litersmotor på 90 hk.

Bagheera tillverkades i knappt 50 000 exemplar innan den 1980 ersattes av Talbot Matra Murena.

Kommentarer

#1
Sven
2009-03-23 17:35

Såldes verkligen Bagheera av Philipssons? Som jag minns det var de kallsinniga till import av denna lilla karamell, så Tithussons i Värnamo tog saken i egna händer och importerade dem själva.

Det var för övrigt nästan bara i trakten Jönköping-Värnamo-Gnosjö man såg några Bahgeera på vägarna när de var nya.

Men rätta mig gärna om jag har fel!

Jag hade vid den tiden en Simca 1100 och blev väldigt sugen på en Bagheera. När den äntligen kom till Sverige (just i Värnamo) gav jag mig dit för att titta seriöst på den. Det sprack... Om det är jag som har för lång rygg eller Bagheeran som var för låg kan diskuteras - men jag fick helt enkelt inte plats! Jag hade behövt göra hål för halva huvudet för att kunna köra den.

Gissa om jag var besviken...

#2
Ingmar lind
2011-06-12 22:25

Jomennvisst, Sven har du rätt! Det "test"-exemplar som Philipssons i Sollentuna testade under ett år tjatade jag till mig för 43.000 spänn, en bra bit billigare än en Volvo 142. När Philipssons hoppade av hade 50 Bagheera byggts "på spekulation" för Sverige. Dessa delades enligt uppgift upp på 35 st till Thitussons i Värnamo och 15 st till (Rally-)Timo Mäkinen i Finland. Jag var hellycklig med min Bagheera som vardagsbil i ca 12 år och har se'n dess inte sett någon bil som frestat mej mer i prisvärdhet. Hade jag råd skulle jag vilja köpa ett helfräscht exemplar idag. I Dalarna fanns förutom min: Malung, Borlänge + dansk(?) läkare i Falun.
Hälsningar till alla Bagheera-fans! lindingmar(snabel-a)hotmail.com

#3
Johan
2014-03-27 20:47

Jag är en av de lyckliga som en kall aprildag 1976 köpte min första bil hos Thitussons i Värnamo. En gul Bagheera, ny. Ännu roligare är det att än idag kunna gå ut i garaget och starta upp den och ta en tur. Fortfarande lika kul efter alla dessa år!

#4
per elfdahl
2016-10-22 23:06

Jag har den enda, som är röd och den köptes hosTituson 75-76. Har stått i garaget sedan 82, ROSTSKADOR PÅ TRÖSKLAR OCH STOLPAR. TROR NÅGON ATT DEN GÅR ATT FÅ FART PÅ IGEN?

#5
Oscar G
2018-03-23 08:32

Idag gratulerar jag min Bagheera (i skala 1:43) genom att ge den bästa platsen i vitrinskåpet.
:-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.