Nästa artikel
Grattis Mercury Cougar!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Mercury Cougar!

Publicerad 12 maj 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi en ny bilnamnsdag. I dag när Charlotta och Lotta har namnsdag vill vi uppmärksamma Cougar.

Byggd på ett tre tum förlängt Mustangchassi presenterades Mercury Cougar 1967 som "A luxury sportscar". En distinkt "vattenfallsgrill" dolde effektfullt även strålkastarna framtill.

I bakändan speglades detta genom ett liknande arrangemang med baklampor från sida till sida, och från Ford Thunderbird hade trestegs blinkerssystem lånats där inre lampan vid nummerskylten tändes tätt följd av mittersta och yttre. Ett framförallt pedagogiskt sätt att visa vart man hade för avsikt att ta vägen, som att sträcka ut handen vid cykling.

XR-7 var den lyxigaste varianten med bl.a läderklädsel, men kalla aldrig en Cougar för en Ford. Den är en Mercury, och lite finare än en vanlig Ford. Skulle du råka säga Ford Mercury Cougar, ja då har du visat din totala okunskap i ämnet bilvetande.

-Skämmes, som någon skulle sagt.

Cougar är engelska för Puma, ett stort vilt amerikanskt kattdjur. Bilen däremot, Mercury Cougar benämndes i annonser som "mannens" bil, motsägelsefullt beskrivet med en skön ung kvinna i avslappnad pose som blickfång. Otvetydigt förekom dock Cougar i mansdominerade racingserien Trans Am körd av stentuffa män som Dan Gurney.

Till -69 gjordes en uppgradering och för första gången fanns en cabrioletmodell att tillgå vilken dessutom blivet otroligt populär här i Sverige med rykte om sig som en pålitlig, väl hopskruvad bil. Eliminator blev svaret på Mustang Mach 1 utrustad med scoop och spoilers och en biffig 428 kubiktums V8.
 
Fram till 1973 baserades Cougar på Ford Mustang och sålde bra med sina förhållandevis lyxiga attribut och i amerikanska ögon sportiga framtoning. Pontiac Firebird var den klaraste konkurrenten som lyxig muskelbil.

1974-76 hade säkerhetstänkandet nått dithän att enorma stötfångare krävdes. Cougar hade nu många gemensamma nämnare med lite större Ford Thunderbird och från 1977 fanns en sexsitsig fyrdörrarsmodell, fjärran från ursprungs idén om en sportbil.

Mercury Cougar hittade inte tillbaks sitt forna sportiga jag förrän 1998 utan kvarstod länge som en utpräglad lyxbil, låt vara i tvådörrars kupeútförande, men flärden sög musten ur farten.

Från att mellan 1980-88 krympts ner en aning sträcktes linjerna ut igen 1989 till 1997, en enormt lång period med samma baskaross, för en amerikansk bilmodell vill säga.

1998 skedde sista omdaningen där modellen krymptes rejält och delade chassi med Fords mellanklassmodell Mondeo. V8 som motoralternativ hade inte existerat sedan länge, under huven brummade i stället en 2,5 liters V6 gemensam med europeiska Ford.

Eller - hu då - en tvåliters fyrcylindrig radmotor presterande måttliga 126 hk.

Och ja - från 1999 års modell såldes Cougar i Europa som en Ford.

Men den konstellationen kan puritanerna aldrig förlika sig med, än mindre forma läpparna och uttala.

Mercury Cougar hade initialt en vida överlägsen framtoning av elegans än systermodellen Ford Mustang. Här 1969 års cabrioletversion som "Offial Pace Car", ett ärofyllt uppdrag.

Till -77 hade vinyltupén halkat ner på nackpartiet av taket där enorma B-stolpar i övrigt bjöd på begränsad insyn genom så kallade operafönster.

Redan till 1971 började "gubbigheten" lömskt smyga sig på. Borta var spoilers och huvscoop till förmån för halvt vinyltak över främre takhalvan.

Sista versionen av Cougar slimmades ihop till oigenkännlighet, mer som en sjuttiotals Ford Capri som faktiskt såldes i USA som Mercury Capri. Mercury Capri försvann efter en kort sejour 1972-73 och Mercury Cougar fick somna in 2002.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.